Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det du har der er en 3 splitt. Du må gjerne trene det hvis du liker det best, men det er ikke nødvendig med 6 treninger i uken hvis du hadde tenkt å komme gjennom hver muskelgruppe 2 ggr pr uke. Hva best muskelvekst angår, ville jeg heller valgt et fullkroppsprogram eller en 2 splitt. Kommer an på hva som er målet ditt og hvor mye treningserfaring du har ;)

I såfall, har du lest denne: Styrketrening for nybegynnere - Fitnessbloggen ?

Ellers vil jeg tro at du kommer til å begynne for brått på med 6 treninger i uken, har du tenkt igjennom om det er gjennomførbart i forhold til din hverdag og din timeplan? Ellers er det jo lite vits i å sette opp en plan du ikke er sikker på om du klarer å gjennomføre hver uke.

Noen som har trent 2 splitt av denne typen? Eventuelt erfaring på det hadde vært ønskelig :)

Dag 1: Bryst/Skuldre/Triceps

Dag 2: Rygg / Trapz /Biceps

Dag 3: Legs / Glutes / Calves

en dag fri også på igjen..

Ja, jeg har trent tilnærmet slik. Men får selv mye bedring framgang av høyere frekvens.

Har nok erfaring og trener per dags dato 9 ganger i uken. Men må prioritere litt annet enn trening nå, derfor reduserer jeg til 6 økter per uke :) Bare lurte på om noen hadde prøvd en slik splitt før og om det eventuelt var noen erfaringer der ute :)

Foreløpig så baserer jeg treningene på 2-3 øvelser, og kjører da så mange sett og repetisjoner som ønskelig fra dag til dag. Kan ta i eksempel på rygg:

- Markløft

- Pull-ups

- Stang roing

Noen ganger kjører jeg i tillegg 1-2 isolasjonsøvelser med mange reps bare for å gjøre meg helt ferdig på slutten av økten ;)

Annonse

Ja, jeg har trent tilnærmet slik. Men får selv mye bedring framgang av høyere frekvens.

Ja, du likte fullkropp bedre? Har prøvd det selv, men stagnerte utrolig fort i henhold til hva jeg har gjort om jeg kjører lavere frekvens og mere volum per økt. Dette er jo et tema som er høyest individuelt, men bare moro å høre om litt erfaringer :)

Hvordan så øktene dine ut med splitt som den jeg nevner?

Ja, du likte fullkropp bedre? Har prøvd det selv, men stagnerte utrolig fort i henhold til hva jeg har gjort om jeg kjører lavere frekvens og mere volum per økt. Dette er jo et tema som er høyest individuelt, men bare moro å høre om litt erfaringer :)

Hvordan så øktene dine ut med splitt som den jeg nevner?

Måtte se tilbake i loggboken selv og jeg kjørte slik:

Bein + armer (http://forum.fitnessbloggen.no/threads/.2464/page-17#post-343241)

Bryst + skuldre (http://forum.fitnessbloggen.no/threads/.2464/page-17#post-344429)

Rygg (http://forum.fitnessbloggen.no/threads/.2464/page-17#post-347724)

Tok bare hviledager når jeg ikke hadde tid til å trene.

Men jeg hadde noen perser i den perioden også da. (var i mai-juni i fjor om du vil se i loggboken min)

Generelt kan det være smart å variere treningen litt i forhold til frekvens. Børge Fagerli anbefaler 4 ukers faser før en gjør endringer, slik blir det variasjon hele veien. Har ofte sett selv at de 4 første ukene på et program gir størst muskelvekst så er nok mye i det. Anbefaler å lese denne artikkelen for mer om dette:

Maksimer fremgangen med dynamisk periodisering - Fitnessbloggen

I det siste har jeg heller beholdt en høy frekvens, men variert litt på hvilken kroppsdel jeg prioriterer mest og som får mest volum/mengde i løpet av en uke.

Morsomt å lese :) Har basert meg mye på Børge fagerlig når jeg har designet programmer tidligere, og har oppnåd relativt bra resultater på 1 år, kan legge ut bilde av min fremgang senere i dag :)

Ja, det kreves en viss tid før kroppen faktisk tilpasser seg til en øvelse, så dersom man går fra å kjøre benkpress til hantelpress vil det ikke være en optimal muskelvekst før det har gått en viss periode grunnet den nevrale tilpassningen :)

Dette kan også ha noe med at fullkroppsprogram ofte fungerer bedre for nybegynnere da den nevrale tilpassningen vil bli kortere, og man vil raskere kunne få 100% utbytte av en øvelse.

Ja, det kreves en viss tid før kroppen faktisk tilpasser seg til en øvelse, så dersom man går fra å kjøre benkpress til hantelpress vil det ikke være en optimal muskelvekst før det har gått en viss periode grunnet den nevrale tilpassningen :)

Tenker her mest på variasjon i frekvens, intensitet og mengde. Øvelsene blir mer eller mindre de samme. Er kun støtteøvelser som man bør bytte ut etter behov og framgangen måles i baseøvelsene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...