Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Er en evig diskusjon detta her. Så tenkte derfor og høre litt hva dere her inne synes, og mener.

Når det gjelder cardio trening, altså fettforbrennende trening.

Hvilken av disse alternativene ville dere valgt, og grunn...

1. Morgen tur før frokost, gå i ca 30 min før frokost.

2. Kveldstur, 30 min gåtur før leggetid.

3. Type gerilja cardio, feks 2 min jogg, 1 min spurt deretter 2 min jogg, 1 min spurt osv osv i totalt 16 min. (dette legges opp etter hva du klarer selvfølgelig)

Fint om dere kan gi meg tilbakemld, og gjerne egne erfaringer..

Fortsetter under...

1 og 2 blir det samme i forhold til fettforbrenning. Velg det tidspunkt som passer deg best.

3. 1-2 økter intervalltrening vil være positivt for fettforbrenningen. Men om du hater kardio kan du fint gå ned i fettprosent uten intervalltrening også.

Så selv vil jeg foretrekke en kombinasjon av 2 og 3. Ingenting galt med 1, er bare ikke en morgenfugl ;)

samme som jeg også tenker.

Liker en tur på kvelden før leggetid, og tar ett par intervalltreninger i uka i tillegg. Men mange som lever litt på den "myten" om at man forbrenner mest på tom mage på morgenen, derfor cardio da..

For fettforbrenning liker jeg å ta en tur når jeg er sulten i stedet for å spise. Det at jeg da ikke spiser vil ha langt større påvirkning på fettforbrenningen enn selve kardioen. Når det er sagt, så er LISS helt konge ved siden av trening. Aktiv restitusjon, liten belastning osv osv.

Det hørtes ut som en genial ide`, Tiwas.

Prøve litt på det da.

Bra å kunne "suge" til seg ny erfaring, alltid noe nytt man kan lære, og få innspill om.

Har hatt utmerket framgang på systemet jeg har fulgt selv, men synes det er greit å ha litt flere ting å variere med. Og ikke minst, når folk spørr om tips og råd på trening er det greit, og VIKTIG og ha grunnlag for de svarene man gir. Derfor denne tråden.

Annonse

For fettforbrenning liker jeg å ta en tur når jeg er sulten i stedet for å spise. Det at jeg da ikke spiser vil ha langt større påvirkning på fettforbrenningen enn selve kardioen. Når det er sagt, så er LISS helt konge ved siden av trening. Aktiv restitusjon, liten belastning osv osv.

LISS ? Eller LESS ?

LISS ? Eller LESS ?

LISS = Low Intensity Steady State. F.eks. gåing eller andre ting man kan drive på med i lengre tid uten å bli særlig sliten. Jogging ligger i grenseland, men skal være ganske lavintensiv før man kan kalle det LISS.

LISS = Low Intensity Steady State. F.eks. gåing eller andre ting man kan drive på med i lengre tid uten å bli særlig sliten. Jogging ligger i grenseland, men skal være ganske lavintensiv før man kan kalle det LISS.

okidok. Ja spring aldri langt eller til æ e helt ferdig ( tror vi tralala).

Men også her vil jo ting være individuelt, kan sjøl gå en topp tur relativt enkelt mens noen ikke kan gå opp tre etasjer i en blokk uten å ha tatt han helt ut. Men stemme også på LISS og er i mot å overbelaste kroppen.

For en del år siden trente jeg på et gym i Oslo ved navn Kraftverket.

Der fikk jeg ett tips for å holde meg på fettforbrenning og ikke brenne muskler. Det som ble sagt var at man skulle kunne før en samtale uten å hive etter pusten. Altså, syklet du, gikk du eller hva som helst, så skulle du hele tiden passe på så du kunne føre en samtale uten og puste og pese. Var du kommet til det nivået, tok du også av musklene, ikke bare fett.

Så det var en tommelfingerregel..

Er det noe i dette?

Forskning viser at intervaller ( HIIT ) er det mest effektive dersom du vil ned i fettprosent. Fordelen med intervaller er at du bevarer muskelmassen i signifikant høyere grad enn hvis du benytter deg av LISS. Under intervaller øker også syntese av mitokondrielle enzymer og proteiner som er nødvendig for fettoksidasjon.

Du vil selvfølgelig gå ned i fett ved LISS også, men på bekostning av muskelmasse

Forskning viser at intervaller ( HIIT ) er det mest effektive dersom du vil ned i fettprosent. Fordelen med intervaller er at du bevarer muskelmassen i signifikant høyere grad enn hvis du benytter deg av LISS. Under intervaller øker også syntese av mitokondrielle enzymer og proteiner som er nødvendig for fettoksidasjon.

Du vil selvfølgelig gå ned i fett ved LISS også, men på bekostning av muskelmasse

Litt av problemet er vel at HIIT går på bekostning av evnen til restitusjon?

For egen del forsøker jeg å holde det meste av kardio til et minimum, og en halvtimes tur med bikkja om morgenen tviler jeg på at tar knekken på mye muskler. 2 timer med jogging, derimot...

Annonse

Litt av problemet er vel at HIIT går på bekostning av evnen til restitusjon?

For egen del forsøker jeg å holde det meste av kardio til et minimum, og en halvtimes tur med bikkja om morgenen tviler jeg på at tar knekken på mye muskler. 2 timer med jogging, derimot...

Det spørs hvordan du bruker HIIT. Dersom du trener HIIT hver dag, flere ganger om dagen eller etter en tung styrkeøkt vil muligens restitusjonstiden øke noe, men ikke i stor grad.

HIIT har så uendelig mange flere fordeler enn LISS. Greit, dersom man liker å løpe langdistanse vil LISS bedre arbeidsøkonomien, samt kunne brukes som restitusjon for folk som trener vanvittig mengde ref. Tour de france.

Men en rolig tur på 30 min med hunden gjør deg ikke uberkatabol :p men over lengre perioder som du selv poengterer blir det et problem

men over lengre perioder som du selv poengterer blir det et problem

Da er vi mer eller mindre enige. Jeg anbefaler aldri mye kardio for fettap fordi jeg mener det er en alt for katabol aktivitet. Enten skal man holde seg i halvrask gange, eller så skal man sprinte (eller variere mellom - spinning er ikke så verst).

Tilhenger av korte intense cardioøkter selv.

Har ei rute jeg tar selv, jogger dit hvor det er en lang bakke som starter ganske slakt og ender bratt ( skogssti). Løper så raskt jeg kan til toppen og jogger rolig ned. 4 ganger med dette og done!

Langkjøring har jeg gått lei av...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...