naz Skrevet 15. juli 2013 Del Skrevet 15. juli 2013 Hei, Er ny her men ser det er mange flinke mennesker her inne håper noe kan hjelpe meg. Litt om meg: Alder 32, 1,64 høy, vekt 68kg fant ut etter en test at jeg har en hvileforbrenning på ca 1420kalorier. Fettprosenten er på 30 Vil ned en 8kg og siden mat har mye å si trenger jeg hjelp til en kostholdsplan???er det noen her som kan hjelpe meg hvis jeg har forstått riktig må jeg ligge på kalori underskudd for å gå ned i vekt?? går en 40 min tur hverdag men skal etter hvert se å komme meg på spinningstimer. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/22860-hjelp-til-en-matplan-1400-kalorier/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Slettet Skrevet 15. juli 2013 Del Skrevet 15. juli 2013 Først av alt, hvileforbrenning=koma tilstand aka null aktivitet Det vil si, man må nesten vite eksakt antall treninger du har i uken etc. Anbefaler på det sterkeste at du trener styrke også! Men du sier 40min hver dag, hvor ofte spinning/styrke? Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/22860-hjelp-til-en-matplan-1400-kalorier/#findComment-817489 Del på andre sider Flere delingsvalg…
naz Skrevet 15. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2013 Spinning 2ganger i uken og hvis jeg ikke er på spinning går jeg en tur 40min hverdag i alle fall nå. Har tenkt å begynne og trene styrke så fort jeg får orden på kostholdet. Har tidligere kastet bort et hav av penger på skuffende PTtimer så nå har jeg klart å motivere meg selv igjen og bestemt at jeg må ta saken i egne hender:-) o Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/22860-hjelp-til-en-matplan-1400-kalorier/#findComment-817498 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Broseidon Skrevet 15. juli 2013 Del Skrevet 15. juli 2013 Hei. Flott at du har funnet en ny drive til å prøve å leve sunnere. Det liker vi:) Vet ikke helt hvor mye erfaring du har med det å gå opp eller ned i vekt, men vil i hvert fall prøve å gi deg noen generelle råd som kanskje kan være til nytte. Det jeg tror mange gjør feil når de bestemmer seg for å gå ned i vekt, er at de våkner opp en dag og bestemmer seg for at NÅ skal de ned til matchvekt. De skal trene HVER dag, og de skal spise det som må til for å nå målet så fort som mulig. Dette er vel og bra, og det finnes måter og «kurer» hvor du sulter og overtrener deg ned til en kropp som blir slitsom og vond og bo i, men det ender ofte opp med at de blir drittlei av å drikke salat-te og spise gulrotpølser at de ender med å sprekke, og i neste omgang overspiser de, og spretter opp til en vekt som er høyere en det den var i utgangspunktet. HVIS du vil gå ned i vekt foreslår jeg at du gjør det på den «riktige» måten. Ikke bruk en 3-ukers hurtigslankemetoden, men prøv å venn deg til å spise og trene på en måte som gjør at dette er noe du kan gjøre over lang tid. For det er vel det du ønsker, å leve sunt, ikke santJ? Hvis du bruker litt tid på å sette deg inn i hva det er som skal til for å gå ned i vekt så er det ikke så veldig vanskelig. Bruk tid, les artikler, er det noe du ikke skjønner, så google eller spør på forum. Men i al hovedsak så handler det om å forbrenne fler kalorier enn det du tar inn. Ja vi kan sette opp et diettforslag til deg, men er dette egentlig nødvendig? Hvis du for eksempel leser et par artikler her på fitnessbloggen så får du masse tips til hva du kan spise, både med tanke på hvor mange gram protein, karbs og fett du skal ha i deg i løpet av e n dag og hvor mange kcal du skal ha i forhold til vekt og aktivitetsnivå. Du kan i prinsippet spise «alt» så lenge du passer på makroene dine og holder deg til den kalorimengden du ender med å lande på. Beklager hvis dette ble et kvasi-innlegg som egentlig ikke gir deg en dritt, men prøv bare å ikke overkompliser ting. mikrotina, bethog, naz og 2 andre 5 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/22860-hjelp-til-en-matplan-1400-kalorier/#findComment-817710 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Johanne22 Skrevet 16. juli 2013 Del Skrevet 16. juli 2013 Hei! Så flott at du vil bli mer aktiv Slenger meg på - hvor mange ganger i uken tenker du å være i aktivitet? Har du en aktiv eller stillesittende jobb? Som nitram nevner over meg er hvileforbrenning null sktivitet, regner med at du ikke ligger i sengen hele dagen hver eneste dag? Hvordan ser kostholdet ditt ut i dag? Det er helt riktig at du må ligge i underskudd, men da i et moderat underskudd På sikt vil det hjelpe deg å holde vekten nede, og det er faktisk ganske ålreit å kunne spise mye god mat selvom du skal bli kvitt x antall kg:D Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/22860-hjelp-til-en-matplan-1400-kalorier/#findComment-817752 Del på andre sider Flere delingsvalg…
naz Skrevet 16. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2013 Hei Igjen, Du har helt rett Broseidon men føler jeg må ha et opplegg som jeg kan følge slik at jeg har litt mere kontroll og da er det greit og vite hva en burde få i seg. Johanne22 jeg har i alle fall tenkt og trene 2-3 ganger i uken og da 3spinningtimer og styrke etterpå, jeg klarer ikke løpe på mølla grunnet vondt kneet. Jeg jobber og det er stillesittende arbeid prøver da å ta trapper opp og ned på jobb da er i 5etg også blir det vel og gå til eller fra t-banen, etter det en handletur kanskje så rydde litt lage middag også gå en 40 min tur. Dette er slik dagen er de dagene jeg ikke er på trening. Når det gjelder kosthold har jeg egentlig tatt meg sammen mye jeg drikke ikke brus lenger ikke spiser jeg godteri ,kaker, potetgull osv litt is med jordbær kun i helgene. Drikker heller ikke de søte drinkene lenger blir bare 1 glass vin en lørdag og maten er heller ikke så usunn. da jeg er glad i kylling , kjøtt og fisk blir det ofte det til middag med stekte grønnsaker passer også på å ikke bruke mye olje. Spiser ikke så mye brød , poteter i hverdagene det gjør jeg kun i helgen men jeg gå allikevel ikke ned så jeg forstår ikke hvor det feiler det skal vel ikke være så vanskelig:-(. Derfor trenger jeg en matplan slik at jeg kan følge den og se om det da skjer noe før jeg gir opp helt her:-). Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/22860-hjelp-til-en-matplan-1400-kalorier/#findComment-817906 Del på andre sider Flere delingsvalg…
gclvuitton Skrevet 16. juli 2013 Del Skrevet 16. juli 2013 Dette er kanskje ikke det du spør etter, men her har du ihvertfall noen tips til mat som både er godt og sunt(i følge meg)!! Som du også ramset opp; kylling, kjøtt og fisk. Det gjelder og variere litt hvordan du tilbereder det.. Krydder er din beste venn Er du glad i taco for eksempel? Kutt ut skjell og lag en salat! Glad i pizza? Lag en minipizza med speltlompe som bunn! Poteter kan erstattes med flere grønnsaker, for eksempel en wok. Jeg bruker også og erstatte pommes frites med kålrabi (kutter det opp, hiver de i en plastikkpose med masse krydder og marinerer dem og hiver de i ovnen=digg!). Andre enkle retter i farten kan være cottage cheese med epler og/eller kanel, mager kesam med en dasj proteinpulver. Skyr youghurtene er også digg, særlig den med rips. Kan du ha tunfisk er også dette fantastisk blandet med paprika, rødløk og litt mager kesam.. Fort skrevet, men håper du kanskje fikk noe tips til mat som er godt og sunt! Broseidon 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/22860-hjelp-til-en-matplan-1400-kalorier/#findComment-818342 Del på andre sider Flere delingsvalg…
dragedama Skrevet 16. juli 2013 Del Skrevet 16. juli 2013 Anbefaler at du logger det du spiser nå noen dager, for å få en følelse med hvordan du ligger an til vanlig, med tanke på kalorier og makroer. Mest sannsynlig vil det gi deg en pekepinn på hvor du evt. kan endre. (prøv f.eks mylog.no eller andre gratislogger). Anbefaler også kalorikalkulatoren på Fitnessbloggens facebookside, for å se hvor mange kalorier du bør ligge på for vektnedgang. Ellers: Mye grønnsaker gir få kalorier og gjør at du kan spise deg mett ! Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/22860-hjelp-til-en-matplan-1400-kalorier/#findComment-818399 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spyro Skrevet 17. juli 2013 Del Skrevet 17. juli 2013 Kom i form med gratis oppsett av diett - Fitnessbloggen Her har du flere diettplaner, alt etter hvor mye du veier. Du trenger jo ikke spise akkurat det som står der, det er eksempler på hvordan det kan se ut. Men du får en pekepinn på hva og hvor mye du kan spise. Jeg veier og legger inn alt jeg spiser i appen til ShapeUp Club. Da vet jeg alltid hvordan jeg ligger ann og hvor mye jeg evt. har skeiet ut. Mat har en tendens til å inneholde endel mer kalorier enn man tror og veie mer enn man tror. Det kan være lurt å veie alt du spiser og logge kaloriene en periode for å få en peiling på hva maten faktisk inneholder. (1 ss olivenolje har f.eks ca 100 kcal. Og 1 ss er ikke mye i ei stekepanne..) Husk at alle oppgitte mål opererer med rå og ubehandlet spiselig del av matvaren dragedama 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/22860-hjelp-til-en-matplan-1400-kalorier/#findComment-818768 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.