Gå til innhold

Intervalltrening


Christine

Anbefalte innlegg

Dette er bok verdens dummeste spørsmål, siden det ser ut som om jeg er den eneste i verden som ikke forstår hva 4x4 intervaller egentlig er.. Hva står 4- tallene for når det ikke er snakk om minutter?? Noen sier de løper 4x4 intervaller når de løper 30sek og har pause 30sek. Hva har det med 4x4 å gjøre? :p

Så lurte jeg på dette med pausene. Jeg pleier å hoppe av mølla og stå på siden, men da er d jo ikke aktiv pause... Hvis jeg kjører intervallene i bakke, tar jeg ned bakken for hver gang jeg har pause i tilleg til å senke farten da? Eller skal jeg bare senke farten...?

Håper jeg ikke får like dumme svar som spørsnålene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg trener 4x4 på følgenede måte:

4 min jogg/løp

2 min aktiv pause (gå/jogg)

- utføres 4 ganger.

Pulsen bør ligge mellom 85-95 % av maks.

Det har blitt skrevet ett par artikkler om intervalltrening, om du tar ett søk på fitnessbloggen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har lest den. Og forstår at det er snakk om fire "drag", fire ganger. Men når folk har 5, eller 6, "drag" og fortsatt kaller det 4x4 intervall... hvorfor gjør de det? Det er ikke akuratt livsviktig å få svar på disse spørsmålene, er bare sånt som irriterer meg.

Det som står i andre artikler (fitnessbloggen) er at dragene bør vare mellom 3-8 min, og pausene mellom 3-4 minutt. Hva betyr da 4x4, når en for eksempel løper i 5 minutter og har pause i to minutter...? eller hvis du har 30sek på, 30sek av... hva har det med 4x4?

Forstår dere spørsmålet? :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4x4 er fire minutter fire ganger. Pausen kan en bestemme til dels selv. Intervalltrening trenger ikke å være 4x4, men 10x2, 5x3, 2x10 etc, og hvilken type intervall man velger seg, må sees ut i fra målsetningene sine.

Dersom noen sier de trener 4x4, men løper 8 drag eller hvert drag på 2 minutter, så er det ikke lenger en 4x4, men en annen form for intervall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har lest den. Og forstår at det er snakk om fire "drag", fire ganger. Men når folk har 5, eller 6, "drag" og fortsatt kaller det 4x4 intervall... hvorfor gjør de det? Det er ikke akuratt livsviktig å få svar på disse spørsmålene, er bare sånt som irriterer meg.

Det som står i andre artikler (fitnessbloggen) er at dragene bør vare mellom 3-8 min, og pausene mellom 3-4 minutt. Hva betyr da 4x4, når en for eksempel løper i 5 minutter og har pause i to minutter...? eller hvis du har 30sek på, 30sek av... hva har det med 4x4?

Forstår dere spørsmålet? :p

Du har forstått rett, de andre roter:) Som nano sier, 4 minutter 4 ganger = 4x4. Det kan jo hende at 4x4 har blitt et slags "fellesnavn" for intervalltrening, men det blir selvfølgelig like dumt som om 5x5 skulle blitt et generelt uttrykk for styrketrening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg lurte på om jeg var helt idiot eller om alle andre rundt meg var det. selvfølgelig var det alle andre ;) Merkelig at folk som utgir seg for å ha peiling på ting snakker om og skriver om 4x4 intervaller, når det egentlig ikke er det. Har jo ikke alt i verden å bety, men anyways :p

Takk for svar vertfall ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om vi tar utgangspunkt i den originale 4x4 og hovedmålsetningen med det oppsettet, så er det viktig å ha aktive pauser. I pausene jobber kroppen med å fjerne melkesyre som har blitt dannet under arbeidsøktene og forbereder kroppen på en ny økt. Aktiv pause er i denne sammenhengen såkalt "snakketempo".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om du uansett bare skal ha 30 sek pause, er det sikkert ikke verdens undergang. Litt av poenget med pausene er også at du skal senke hjertefrekvensen. Dersom du løper intervallene ute, trenger du kanskje ikke akkurat å stoppe opp, men ser den at det blir mye stress på tredemølla. Derfor jeg aldri løper på mølle :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men over til andre del av spørsmålet. Hvis jeg hopper av mølla når jeg har pause i f.eks 30 sek. er det mindre bra enn hvis jeg hadde hatt aktiv pause...? Himla stress å begynne å trykke opp og ned hastighet og bakkenivå hele tiden...

Mange tredemøller har en intervallfunksjon der du kan taste inn "worktime" og "resttime"...så da justerer den seg automatisk....ihvertfall har dem det her hvor jeg trener :)

Men har du bare 30 sek pause, så er det ikke store forskjellen om du står rolig eller jogger de sekundene...men skal du ha over 1 minutts pause, bør du jogge rolig/ gå i pausene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult! skal se om det går på de møllene vi har :) Tusen takk for gode svar! Gjorde en 4x4 økt i dag på trening ;)

Bra :)

Husk å ikke kjør helt maks på intervallene, det er bedre å ligge litt lavere på puls, for så å kunne øke farten etterhvert :)

Du skal være sliten, men kunne klare 1 minutt til etter de 4 minutters intervallene :)

Men nå gjorde jeg deg vel kanskje enda mer forvirret ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Neida, jeg tror jeg forstår.. har ikke pulsklokke så jeg vet ikke helt hvordan jeg ligger ann. Tenker å kjøpe meg en etter nyttår. Jeg kjørte dragene i motbakke, og pausene uten bakke.. følte ikke jeg ble sliten nok, men kjente det godt i beina når jeg gikk i bakken.

Trenger nesten ikke pulsklokke, ha som hovedregel at du ikke skal få kjempesyre i beina så går det bra;) å øk gjerne pausen din fra 30 sek til 2-3 min helst aktiv da poenget er å transportere ut den syredanningen som har begynt å skje å for å senke pulsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...