Gå til innhold

Teknikksjekk Knebøy


Halvtfinsk

Anbefalte innlegg

Håper noen kan hjelpe meg med noen innspill.

Har gått over fra frontbøy til knebøy men føler jeg kommer for langt frem med ryggen kanskje? Eller går hofta mi for langt tilbake?

Ble litt øm i korsryggen idag så håpte kanskje noen flinke folk her kunne komme med noen tilbakemeldinger. Vurderer å kanskje fortsette med frontbøy, men knebøy er jo knebøy :)http://www.youtube.com/watch?v=3F8Pds18dmY

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ømhet i korsryggen KAN vera kun muskulært, at dei musklane som går langs ryggrad blir veldig kompakte (trenger meir trening). Eg får dette ca 3-4 kvar økt, fikses med KB swing og tøying (blodtilførsel).

Anbefaler forøvrig VARMT å "dekomprimere" ryggrad. Heng etter armane, skuldrane ner, trekk godt inn med luft og hold pusten, stram alt du eiger av muskler i 1-2 sekund og slepp ut all luft på ein gong mens du slapper av. Kan bli litt svimmel.

Ikkje uvanlig å bli eit par cm lengre etter ei økt med mark/bøy.

NB: ikkje gjer dette om du har problem med hjerte/blodtrykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oioi se på knæra ja. De må jeg huske å presse ut. dette er siste rep av 5x3 90 kg.

Skal se om jeg får filmet fra siden neste gang og legge ut, var kanskje ikke så bra det her nei...

Har sett verre knevandring enn det der, men det er greit å være obs på det uansett. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Er nok litt å pirke på, men blir mye små detaljer, det du hovedsakelig skal tenke på er:

  • Ta 1 steg ut, ikke mange. Dette ødelegger oppspennet. Øv på å ta 1 steg ut der du havner i ønsket bøy posisjon
  • Knevandring. Finnes mange finurlige metoder men den mest opplagte er bøy med strikk uten stang. Ta strikk like nedenfor knærne og den skal sitte såpass at du kjenner at den tvinger knærne innover, når du tar bøy så skal du arbeide mot bevegelsen ved å spre gulvet og knærne utover (husk kne og tær skal peke samme vei) Du skal kjenne at denne tar hardt på utsiden av setemuskulaturen

Utenom det så kan du også kjøre hofteleddsøvelser hvor fokuset er på å forsterke musklene/leddene rundt hofte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er litt vanskeleg å sjå i frå den vinkelen, men det kan sjå ut som om får ein liten buttwink(bekkentilt) når du er på det djupaste. Dette er den feilen eg ser går igjen mest på gymmen og det er ofte det som gjer at folk får problem med korsryggen i forbindelse med knebøy. Som sagt, det er ikkje lett å sjå ut i frå den video'n om det gjelder deg men det er uansett greit å sjekke sida du har smerter i korsryggen.

Sjekk denne artikkelen for meir info og korleis du kan ordne det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...