Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei alle,

Jeg har endelig begynt å tatt tak i helsa mi. Jeg er en nybegynner her og jeg trenger noen gode råd og tips på veien.

Stressende livstil med lange arbeidsdager og alt for mye ansvar på hjemmebane begynner og tære på kroppen.

Jeg er 1.75 m høy og veier 96 kg. I januar veide jeg 102 kg. Jeg har brukt en stund på å komme meg opp i denne vekten og jeg forstår at det kan ta tid å komme tilbake til dit jeg var.

Nå har jeg bestemt meg for å prioritere kroppen min, og få etablert rutine. Mitt mål er å lage rutine i hverdagen. Da kommer resultatene forhåpentligvis

Jeg har hatt tre timer med en PT, som har åpnet øynene min for styrketrening. Hadde aldri trodd jeg skulle bli så "frelst" av det.

Foreløpig trener jeg to/tre ganger i uken med styrkeprogrammet mitt, og to ganger i uka går jeg en lang tur i raskt tempo.

Styrkeprogram:

Oppvarming (valgfritt): 20 min.

Hengende kneløft: 3x 15 stk

Magemaskin: 35 kg x 15-20stk x 3

Rygghev: x 15stk x 3

Benspark (bakover): 50 kg x15 stk x3

Forside lår: 25 kg x 15stk x3

Leg curl: 25 kg x 15stk x3

Benpress: 70 kg x 15stk x 3

Nedtrekk bredt grep: 40 kg x 12-15 stk

Nedtrekk mellomgrep: 45 kg x 12-15 stk

Nedtrekk smalt grep: 50kg x 12-15 stk

Brystpress: 25 kg x 12-15stk x3

Roøvelse: 25kg x 12-15stk x 3

Skulderpress: 15 kg x 12-15stk x3

Hva synes dere om programmet? Jeg kommer alltid i mål, men er skikkelig kjørt etterpå.

Problemet mitt er at jeg trenger en måltidsplan også. Hva skal jeg spise til hvilken tid?