Gå til innhold

Respons på få vs. flere repetisjoner!


tonita

Anbefalte innlegg

Jeg har lenge trent styrke etter prinsippene om høy vekt og lavt antall repetisjoner. Det har fungert greit for meg, men har vel ikke akkurat hatt 'mad gainz' eller noe.

I det siste har jeg hatt litt mindre energi pga mye jobbing, så jeg har kjørt lettere økter med litt mindre vekt og et noe høyere antall repetisjoner, spesielt på beindager. Plutselig har jeg skikkelig pump, kjenner det som bare pokker dagene etter og ser at noe begynner å skje på muskelvekstfronten!

Dermed sitter jeg med følgende spørsmål; responderer jeg som individ bedre på flere reps, mindre vekt? I såfall bør jeg jo begynne å trene hele kroppen på denne måten. Eller er det spesifikke muskelgrupper som fungerer bedre med denne type trening? Eller er det fordi jeg får bedre muskelkontakt ved færre reps og dermed jobber bedre under økten? :huh:

Eksempler på hvordan jeg har trent annerledes i det siste:

Knebøy: Før: 4-5reps x 5sett rundt 60-65 kg. Nå: 7-10reps x 5 rundt 45-50 kg.

Hip Thrust: Før: 6-8 reps x 4-5 sett 55-60 kg. Nå: 10-12 reps x 4-5 sett rundt 40 kg.

Ka dokk tru?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Avhengig av hvilken kroppstype du har (ectomorph, mesomorph, endomorph) kan du respondere forskjellig på antall sett og reps. I tillegg tilpasser kroppen seg til antall reps og sett over lengre tid, og det er derfor det også er viktig å periodisere treningen sin. Kjører du f.eks 5x5 i 8 uker, kan du f.eks følge opp med et splitt-program på 10-15 repetisjoner.

Hvis du trener fullkropp kan du jo periodisere treningen din hver uke?

Mandag: Øvelser med 3 x 1-5 reps

Onsdag: Øvelser med 3 x 6-8 reps

Fredag: Øvelser med 3 x 12-15 reps

Eneste øvelsen du kanskje bør unngå for mange repetisjoner på er Markløft, som kan bli en litt for stor påkjenning på korsryggen (det er bare min erfarning) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig i periodiseringstipset over. Ellers står det ganske bra i disse artiklene hva som kommer av forskjellig type trening:

Training for Maximum Muscle Growth Explained | Bret Contreras

http://www.t-nation.com/free_online...odybuilders_are_more_jacked_than_powerlifters

Kort fortalt vil du trene mer type 1-fibre med høyreps, og det er visstnok deler av grunnen til at byggere blir større, men ikke sterkere, enn styrkeløftere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig i periodiseringstipset over. Ellers står det ganske bra i disse artiklene hva som kommer av forskjellig type trening:

Training for Maximum Muscle Growth Explained | Bret Contreras

http://www.t-nation.com/free_online...odybuilders_are_more_jacked_than_powerlifters

Kort fortalt vil du trene mer type 1-fibre med høyreps, og det er visstnok deler av grunnen til at byggere blir større, men ikke sterkere, enn styrkeløftere.

Takk for svar.

Interessante artikler! Mye å tenke på. Fint å vite at 'pump-treningen' har sin plass.

Trener ikke fullkropp om dagen, men skal snart endre på oppsettet etter en feriepause, og skal huske på viktigheten av periodisering.

ChristianR, med tanke på kroppstype ligger jeg nok mellom meso- og ectomorph, men synes det blir ullent å basere treningen på det. Beskrivelsene av de 3 typene er jo veldig forskjellige, men de aller fleste er vel en mix, så da er det vanskelig å legge opp et løp basert på retningslinjene som nevnes. Men om du har noen artikler som går litt i dybden på dette, leser jeg gjerne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nei du har helt rett. Man kan selvfølgelig ikke basere treningen sin på dette, dette kommer ene og alene av erfaring :) Selv har jeg trent mye med 1-8 repetisjoner, men det var først når jeg begynte å trene med 12-20 repetisjoner at muskelveksten skjøt fart :) Eksempelet var vel egentlig bare for å illustrere at vi reagerer forskjellig på antall sett/repetisjoner. Det høres ut som du har peiling på hva du driver med så tror dette kommer til å gå bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...