Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er en gutt på 17 år som er i det tynneste laget.

Jeg er 178 cm høy og veier ca 65 kg. Jeg har trent fotball siden jeg var 5 år og er vant til å trene styrke på treningsenter, generelt ganske kjent med trening.

Jeg sliter med å bygge muskler, og lurte på om dere kunne lage ett treningsprogram til meg med fokus på overkroppen. hadde vært flott om dere kunne komme med noen tips også. smiley.gif

Takk på forhånd! cheesy.gif

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/22422-17-%C3%A5r-og-trenger-hjelp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

hvorfor skal du kun ha fokus på overkroppen? hvis du vil opp i vekt må du også trene underkroppen, ettersom det er her de største muskelgruppene ligger.;) hva spiser du om dagene? da snakker jeg om hvor mye? ikke bare si mye det sier meg og oss andre her utrolig lite. er totalt inntatt energi som avgjør om du går opp i vekt.

hvorfor skal du kun ha fokus på overkroppen? hvis du vil opp i vekt må du også trene underkroppen, ettersom det er her de største muskelgruppene ligger.;) hva spiser du om dagene? da snakker jeg om hvor mye? ikke bare si mye det sier meg og oss andre her utrolig lite. er totalt inntatt energi som avgjør om du går opp i vekt.

jeg trener fotball opptil 7 ganger max iløpet av en uke, jeg vet til en viss grad hvilke styrkeprogram jeg må kjøre på underkroppen. Derfor spør jeg litt spesielt etter hjelp med overkroppen. Har snakket med flere folk på treningssenter og liknende om hvor mye jeg må spise og er veldig asur med det. Men hvis du må ha antall karbohydrater og inntak av energi for å gi meg hjelp med ett treningsprogram kan jeg selvfølgelig sjekke hvis det hjelper! :)

Har hørt mange fotballspillere som sier de ''trener beina'' siden de løper så mye. Hvis du derimot har gode øvelser for underkroppen som f.eks. knebøy, frontbøy, utfall osv. er det greit.

Øvelser du kan trene som er gode for overkroppen er benkpress, pullups/chins, en form for roing (stangroing, pendlay rows eller noe lignende) og militærpress.

"Kjent med trening", fortell gjerne litt mer

Mener du da at du vet hva du driver på med og du kan ordentlig teknikk i knebøy, benk og markløft?

Det virker ikke slik når du spør om et program med fokus på overkropp.

Gjør noe enkelt slik som Fyrstikkprogrammet, Starting Strength eller en variant av 5x5 og spis MYE mat.

Når man er 178cm så trenger du ikke bekymre deg for vekta før du er på 80kg+.

Fyrstikkprogrammet - Oppskriften på å gå fra fyrstikk til tømmerstokk - Fitnessbloggen

Starting Strength – verdens mest anerkjente styrkeprogram - Fitnessbloggen

5x5-rep

jeg trener fotball opptil 5 ganger max iløpet av en uke.

Har to styrkeøkter der jeg tar de vanlige, situps, push ups, planken osv...

Jeg har trent styrke en liten stund så har den vanlige "tynn-sixpacken". Tar ca 55 kg i benken. er litt ny på de andre øvelsene så vet ikke hvor mye jeg tar på de...

Tenker å melde meg inn på ett treningssenter for å begynne å "pumpe", for å bli større.

Vet selvfølgelig at jeg må spise mye og trenger ikke så veldig mye assistanse der :)

så du trener underkroppen bra ved å trene situps, push ups og planke? eller var det ikke det du mente..?

Uansett, siden du spiller så mye fotball vet jeg ikke hvor lurt det er å ''pumpe'' overkroppen så veldig stor uten å trene beina skikkelig. Vil heller anbefale å trene for å oppnå økt styrke, spenst og stabilitet som er viktigere i fotball enn å være størst mulig. :)

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...