Gå til innhold

30-15 vs. 4x4


Deportista

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Interessant. Minner meg om en intervallform som Bas Rutten anbefaler i en av sine DVD-er om MMA-trening. (8 intervaller à 45 sek med 30 sek pause mellom hver intervall, 10-15 km/t på tredemølle med 10-15 grader oppoverbakke).

De fleste på dette forumet er vel interessert i en slags hybrid-trening, hvor man trener både styrke og kondisjon. Jeg forestiller meg at 30-15 er veldig har trening, som det tar en stund å hente seg inn igjen fra hvis man ikke er vant til å trene hardt og mye. Det er nok ikke ideelt å trene mye slik hvis man vil ha overskudd til andre treningsformer også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke egentlig hvilken forskning vi legger til grunn, men hos oss legger vi opp til å trene ulike intervaller. Begynner gjerne oppkjøring med en del langkjøring og lengre intervaller (4-6x4 ofte), og jobber oss nedover. Fram mot sesongstart er det mer 45/15 og 17/13, for eksempel 17/13x12x4. Utifra erfaring med dette tror jeg det er en fordel å variere varighet, vi har et relativt løpssterkt lag. Nå kommer dette selvfølgelig på toppen av annen trening, og vi får ikke kjøre kortintervaller mindre enn to dager før kamper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må prøves. Det er nok hardt, men er jo tar jo ikke lange tida. Litt som gerilja med 20 sek hardt 10 sekunder pause ogsåvidere. Men om den kjøres på mølla er det knapt med tid til å skru ned farta til 50% innsats og opp igjen i den 15 sekunders pausen? Når jeg har kjørt gerilja har jeg bare stått på sidene på mølla i ti sekunder og så hoppa på igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må prøves. Det er nok hardt, men er jo tar jo ikke lange tida. Litt som gerilja med 20 sek hardt 10 sekunder pause ogsåvidere. Men om den kjøres på mølla er det knapt med tid til å skru ned farta til 50% innsats og opp igjen i den 15 sekunders pausen? Når jeg har kjørt gerilja har jeg bare stått på sidene på mølla i ti sekunder og så hoppa på igjen.

jeg brukte nesten 50 minutter på ei sånn økt i går jeg....kjørte 3x10 minutter og da er oppvarming og nedtrapping medregnet :)

Men jeg sto bare av mølla de 15 sekundene pausene varte...man rekker ikke å justere stort på 15 sek :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Piggsko :thumbsup: Eller veldig grove terrengsko. Men om jeg har sjans å løpe på mølle om vinteren blir det ofte det i stedet. Men til jul når jeg ikke har tilgang på treningssenter må jeg vel bare trosse kulda..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Piggsko :thumbsup: Eller veldig grove terrengsko. Men om jeg har sjans å løpe på mølle om vinteren blir det ofte det i stedet. Men til jul når jeg ikke har tilgang på treningssenter må jeg vel bare trosse kulda..

Nei, takk....om valget er mellom is og tredemølle, så blir det innendørs trening ja ;)

Er ikke så tøff at jeg våger meg ut for å løpe på is, selv om jeg hadde hatt spiker under beina ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...