Gå til innhold

Kreatin Monohydrat


krstfr

Anbefalte innlegg

Hei!

Er en mann på 30 som skal opp i vekt/muskelmasse og har lest en del positivt om kreatin monohydrat så jeg tenkte å prøve det. Har kjøpt Star Nutrition sin "Creatine Monohydrate"

http://gymgrossisten.no/6/no/artiklar/creatine-monohydrate-500-g

Problemet er at jeg blir litt forvirret av det som står om doseringer og bruk. Så jeg har ikke begynt å ta det ennå. På pakken står det følgende;

Fase 1. 5 dager med 5gram, 4 ganger daglig (20 gram i 5 dager)

Fase 2. 2 Måndeder med 5 gram om morgenen

Fase 3. Pause i 1 måned

(Antar at man går på vedlikeholdsdose i 2 måneder etter pausen igjen..? )

Så har jeg lest noen steder at mer enn 3 dager oppstart er nok, bare "sløs av pulver" med mer, noen steder står det at en oppstart på 7 dager er bra.

Jeg har også sett anbefalt å gå rett på vedlikeholdsdosen på 5 gram om dagen for å unngå bivirkninger.

Noen sier 1 måned på, 1 måned av. Noen sier at man bør bruke del hele tiden.

Er inneforstått med at det er viktig med rikelig væske.

Jeg trenger noen innspill for å komme med en konklusjon :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da regner jeg med at alle er enige med at det Jon sier er riktig, siden det ikke kom noe mer svar !

Snakket også med en overlege, som mente at kreatin kunne tette nyrene.... hørtes nifst ut. Noen som har noen innsigelser der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Slettet
Da regner jeg med at alle er enige med at det Jon sier er riktig, siden det ikke kom noe mer svar !

Snakket også med en overlege, som mente at kreatin kunne tette nyrene.... hørtes nifst ut. Noen som har noen innsigelser der?

Søkefunksjon er en sinnsykt god ting :) Just saying

Jon har rett...

Ang kreatin og tette nyrene vet jeg ikke og har aldri hørt om.

Vegard L har du hørt noe ang dette noen gang? Gjelder dette bare personer med allerede nyre sykdommer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kreatin tetter ikke nyrene.

Kreatin brytes ned til kreatinin, som brukes som en markør for nyresvikt. Dette er fordi kreatinin skilles ut over nyrene, og en stigning kan indikere at nyrene ikke gjør jobben sin - altså nyresvikt. Ved å ta kreatin så kan kreatininet stige litt, men det er ikke pga noe feil med nyrene, det handler bare om økt mengde kreatin i kroppen. Mer muskelmasse vil også øke mengden kreatinin i blodet.

Friske nyrer takler dette uten problemer, og kreatininet skader ikke nyrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...