Gå til innhold

Ryggplager, hva kan jeg gjøre?


Mbs

Anbefalte innlegg

Jeg går til stadighet med vondt i ryggen og spesielt korsryggen. Jeg vet at teknikken på noen øvelser ikke har vært på topp hele tiden, kan dette være hovedgrunnen? Er det isåfall noe jeg kan gjøre, da tenker jeg på noen øvelser som vil kunne rette opp eventuelle skader? Er redd plagene vil henge med en stund hvis jeg ikke gjør noe lurt snart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du hatt vondt lenge, da? Fortell om øvelsene du sliter med teknikken din på, og trener du de ofte? Det kan gå fort utover korsryggen. Plagene kan fort gå begge veier, da ryggen trenger å være i bruk (slites av å ikke få beveget seg). Og like så skal den ikke belastes for mye. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slet en stund med smerter i korsryggen. Jeg gikk til legen for å finne ut av hva det var ettersom det vedvarte en stund. Fikk da beskjed om å trene som vanlig, men å gjøre diverse tøye-øvelser etter hver treningsøkt. Han mente at musklene hadde trukket seg sammen i nedre del av ryggen (blitt kortere) pga styrketrening og for lite uttøying. Etter noen uker med uttøying og bevegelsesøvelser ble det helt slutt på ryggplagene. Har nå sluttet med uttøying, men har dog fortsatt med bevegelsesøvelser og aktiviteter som krever god bevegelse (for eksempel klatring). Kan prøves ut om du ikke ønsker å ta turen til kiropraktor eller lege.

En annen årsak kan være at du overbelaster ryggen ved å kjøre for eksempel markløft dagen etter knebøy, eller forsåvidt hvilke som helst andre øvelser flere dager på rad som belaster nedre del av ryggen (det er jo en del øvelser som gjør det).

Om du sliter med teknikken vil jeg råde deg til å få en som har god peiling til å se på teknikken din og gi deg noen tilbakemeldinger. Å legge inn noen øvelser som kun går på kjernemuskulatur i programmet ditt tror jeg også kan være lurt (om du ikke har det allerede). Det er jo mulig at det er kjernemuskulaturen som svikter før f. eks bena på de siste repetisjonene når en trener knebøy/frontbøy o.l. og at du derfor har dårlig teknikk på noen øvelser.

God bedring! ryggsmerter er kjipe greier...

EDIT: Vil gjerne legge til at det også kan være på grunn av bruk av dårlig fottøy med helt flat såle (a la converse, vans o.l.) til hverdags. Det er viktig med gode sko, særlig om man har litt svai i ryggen. Feil skobruk på trening ved ulike benøvelser har jeg hørt også kan gi dårligere teknikk og dernest dårlig rygg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode og hjelpsomme svar, skal ta med det dere skriver videre, virker som dere har funnet smarte løsninger!:-) Spesielt dette med uttøying må jeg bli flinkere til og dette med skovalg er jo også noe å tenke på.. Og Jonas; det har kommet og gått, men har slitt en par måneder.. Teknikk på eks nedtrekk som jeg hovedsaklig har brukt som ryggøvelse i det siste, blir ofte usikker på mange av øvelsene blir riktig utført.. Nå tenker jeg å gå over til en arms roing, eller er ikke det så lurt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hva slags smerter er det snakk om? kan du beskrive dem?

hvor lenge har du trent styrke?

Som oftest er det ikke snakk om uutholdelig smerte, men det er ubehagelig. Noen ganger har det jo vært veldig ubehagelig og da har det beste blitt å bare sette seg for å dempe det litt. Blant annet så knaker det ganske godt når jeg eks retter opp ryggen(har litt dårlig holdning) og på andre øvelser kan jeg også kjenne dette ubehaget. Har trent styrke i ca 3 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som oftest er det ikke snakk om uutholdelig smerte, men det er ubehagelig. Noen ganger har det jo vært veldig ubehagelig og da har det beste blitt å bare sette seg for å dempe det litt. Blant annet så knaker det ganske godt når jeg eks retter opp ryggen(har litt dårlig holdning) og på andre øvelser kan jeg også kjenne dette ubehaget. Har trent styrke i ca 3 år.

Er det mulig at det kan være muskelknuter? Jeg ville prøvd å tøye ut og brukt skumrulle slik som en nevnte over, evt fått noen til å massere meg. Om det ikke hjelper ville jeg tatt en tur til kiropraktor.

Om du har dårlig holdning kan kjernemuskulaturøvelser hjelpe mye (ulike variasjoner av planke f.eks).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig at det kan være muskelknuter? Jeg ville prøvd å tøye ut og brukt skumrulle slik som en nevnte over, evt fått noen til å massere meg. Om det ikke hjelper ville jeg tatt en tur til kiropraktor.

Om du har dårlig holdning kan kjernemuskulaturøvelser hjelpe mye (ulike variasjoner av planke f.eks).

Tar til meg alle tipsene, spesielt dette med tøying skal jeg bli flinkere til, takk for god hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om ryggtreningen din i hovedsak er nedtrekk så ville jeg prøvd å bytte den ut med ryggtrening hvor du er god plantet på bakken(y)

Sumo markløft ( eventuellt med kettlebells eller manual om mobilitet er et større problem ) , Bent over rows på smith maskin er en god øvelse da dette tar noe av den statiske belastningen av korsryggen, og bøydpress/sidepress er en super øvelse om du terper teknikk som bare juling (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...