Titanium Skrevet 10. juni 2013 Del Skrevet 10. juni 2013 Hei! Trener for tiden x-strength 3-4 ganger i uka, og trives godt med det. Har over lengre tid hatt lyst til å kunne mer enn bare å løfte tunge ting, felter jeg vil bli bedre på er: SpenstHurtighet/eksplosivitetKoordinasjonMobilitetKroppsvektsøvelser Hovedspørsmålet er vel egentlig om dere har noen gode tips til hvordan man kan legge dette opp i løpet av ei uke, kombinert med styrketreninga. Er det kanskje lurt å ha det på samme dag? Lurer også på forskjellige måter å bli bedre på disse tingene, har ingen annen idé om f.eks hvordan man får bedre spenst enn å bare hoppe. Og hva er gode øvelser for koordinasjon og eksplosivitet? Hvordan kombinerer man eksplosiv trening med styrketrening uten å forhindre restutisjonsprosessen? Har mange spørsmål rundt dette, men får bare fortsette i håp om at noen blir besvart Jeg vet selvfølgelig at tøying og mobilitetsøvelser er bra for mobiliteten, men noen som har noen ekstra gode linker? Og angående kroppsvektsøvelser, hvor er det best å starte? Har et langsiktig mål om en muscleup, klarer per dags dato 3 pullups maks. Som person er jeg ganske rastløs og liker å bevege meg, så trening 6-7 dager i uka er ønskelig og ikke noe problem. Vet bare ikke helt hvor jeg skal starte. Har tilgang hjemme på hoppetau, bosuball, gressområde til eventuelle øvelser, rumbleroller, noen strikk, 2 manualer på x antall kilo (noe over 10kg tipper jeg) og dårlig pullupsstang. Har også et klesstativ ute som fungerer godt til chinups og pullups, og eventuelt kan brukes til andre ting. Er medlem på senter, men hadde vært morsomt å kunne gjøre ting hjemme også, spesielt nå som det nærmer seg sommeren Er det egentlig mulig å få alt i pose og sekk? Må jeg gi opp store styrkeøkninger til fordel for dette? Linker, små og store tips ønskes, blir kjempeglad for svar Kristin Charm 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/22015-tips-til-funksjonelt-treningsprogram-utenom-styrke/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lame Nordstrom Skrevet 10. juni 2013 Del Skrevet 10. juni 2013 Spenst, hurtighet, eksplosivitet, koordinasjon, mobilitet og styrke på en gang: Ole-Mats Moskvil og Titanium 2 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/22015-tips-til-funksjonelt-treningsprogram-utenom-styrke/#findComment-794578 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Titanium Skrevet 11. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2013 Spenst, hurtighet, eksplosivitet, koordinasjon, mobilitet og styrke på en gang: Er vel ikke noe tvil i dét nei! Har likevel ikke stor nok plass til å holde på på senteret, + noen få andre ting med vektløfting som rakker det ned i prioritet Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/22015-tips-til-funksjonelt-treningsprogram-utenom-styrke/#findComment-794738 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fjeldmann Skrevet 11. juni 2013 Del Skrevet 11. juni 2013 hei. Spenst Du kan trene spenst 2 dager i uken før treningeøkten.Ha rundt 25 hopp per økt så det ikke går uteover det andre. 25 hopp per økt og legg opp til en progresjon. eksempel. Uke 1-3 3x5 bokshopp 2x5 sidebokshopp på en fot. Uke 4-6 hopp over hekk hvor du lander på tå ballene absorberer landing. 3x5. Sidehopp over lave hekker 2x5. uke 7-9 hopp over hekker 3-5 stk med et lite mellomhopp mellm hver hekk. Skøyte hopp til siden hvor du stopper landingern 2x5 per bein. Uke 10-12 sammenhengende hopp over 3-5 hekker 3-5 runder. Skøytehopp med kort kontakt tid 2x5 per bein.Hurtighet/eksplosivitet- Du må du trene hurtighet spesifikt. Du må trene opp din evne til og akselrere og din evne til og oprettholde toppfart. Her er det mye teknikk trening som må gjøres. Spesnt trening kan også hjelpe. Eksplosivitet kan du også gjøre først i økten. Feks på x-size kan du trene contrast training. Direkte etter knebøy tar du spensthopp med samme repstall som du tok på knebøy. På markløft kan du ta lengdehopp samme repstall som markløften (ikke over 8 reps) Koordinasjon. Hvordan kordinasjon tenker du på? Mange måter og trene dette på alt fra dans, til baller, til balanse øvelser. Mobilitet. Her er en grundig movement prep det viktigste. eller dynamisk oppvarming sjekk her: Beginner's Guide to Movement Prep | Training | Core Knowledge | Core Performance 5 Stretches to Refresh Your Warm-Up | Movement | Core Daily | Core PerformanceKroppsvektsøvelser.. Det kan du jo bare legge inn i x-size. pullups, dips, pushups, en fot knebøy osv. ikke start med muscleups før du klarer 8 strickte pullups. bli sterkt først:) FatUnicorn, Thomas Eyde og Titanium 3 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/22015-tips-til-funksjonelt-treningsprogram-utenom-styrke/#findComment-794751 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Titanium Skrevet 11. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2013 hei. Spenst Du kan trene spenst 2 dager i uken før treningeøkten.Ha rundt 25 hopp per økt så det ikke går uteover det andre. 25 hopp per økt og legg opp til en progresjon. eksempel. Uke 1-3 3x5 bokshopp 2x5 sidebokshopp på en fot. Uke 4-6 hopp over hekk hvor du lander på tå ballene absorberer landing. 3x5. Sidehopp over lave hekker 2x5. uke 7-9 hopp over hekker 3-5 stk med et lite mellomhopp mellm hver hekk. Skøyte hopp til siden hvor du stopper landingern 2x5 per bein. Uke 10-12 sammenhengende hopp over 3-5 hekker 3-5 runder. Skøytehopp med kort kontakt tid 2x5 per bein.Hurtighet/eksplosivitet- Du må du trene hurtighet spesifikt. Du må trene opp din evne til og akselrere og din evne til og oprettholde toppfart. Her er det mye teknikk trening som må gjøres. Spesnt trening kan også hjelpe. Eksplosivitet kan du også gjøre først i økten. Feks på x-size kan du trene contrast training. Direkte etter knebøy tar du spensthopp med samme repstall som du tok på knebøy. På markløft kan du ta lengdehopp samme repstall som markløften (ikke over 8 reps)Koordinasjon. Hvordan kordinasjon tenker du på? Mange måter og trene dette på alt fra dans, til baller, til balanse øvelser.Mobilitet. Her er en grundig movement prep det viktigste. eller dynamisk oppvarming sjekk her: Beginner's Guide to Movement Prep | Training | Core Knowledge | Core Performance 5 Stretches to Refresh Your Warm-Up | Movement | Core Daily | Core PerformanceKroppsvektsøvelser.. Det kan du jo bare legge inn i x-size. pullups, dips, pushups, en fot knebøy osv. ikke start med muscleups før du klarer 8 strickte pullups. bli sterkt først:) Først og fremst: Tusen takk for langt svar! Dette med spenst hørtes ut som en lur idé Holder på med x-strength, ikke x-size, gjør dette noen forskjell for hvordan man kan kombinere med f.eks. kontrast-trening? Og KV.. Har lagt til chins og dips på dag 1, så det funker bra! Men kan man legge til pushups på slutten av ei økt, eller bytte ut med eventuell benkpress på dag 2? Eller er det best å bare "forlenge" programmet med kroppsvektøvelser? Må bare spørre siden du sannsynligvis vet dette godt, er jo ditt program (Er forresten veldig fornøyd med økningene!) Med koordinasjon tenker jeg mest på balanse, og egentlig litt multitasking på en måte..? Typ kombinere balanse og bevegelse, stå på hendene og liknende. Er nok mest balanse jeg tenker på egentlig, ettersom jeg har en ganske dårlig en! Og tenkte å prøve meg på litt utfordrende ting, er egentlig ei skikkelig pyse som er redd for å falle i enhver anledning. Tenkte å gjøre noe med det. Og takk for flotte linker, gleder meg til å få startet ordentlig med dette! Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/22015-tips-til-funksjonelt-treningsprogram-utenom-styrke/#findComment-794820 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.