Gå til innhold

Regenerasjon etter styrkeløftstevne


Oddis

Anbefalte innlegg

Ser det er mange som kjører "regenerasjon" etter stevner. Det vanlige er vel å kjøre mange 10 reps sett på rimelig lette vekter (ca 50-60% ?).

Finnes det noen "offisielle" råd på hvordan man bør legge dette opp? Eller oppsatte programmer for det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ser det er mange som kjører "regenerasjon" etter stevner. Det vanlige er vel å kjøre mange 10 reps sett på rimelig lette vekter (ca 50-60% ?).

Finnes det noen "offisielle" råd på hvordan man bør legge dette opp? Eller oppsatte programmer for det?

Tror det er veldig ulikt hvordan man gjør dette. Dette er jo en uke som kommer kanskje bare 3-4 ganger i året. Jeg har ikke hørt om noe program, og jeg kan se for meg at det er en uke der man kan glemme program litt og heller gjøre litt som man selv vil. Likevel så er det kanskje fornuftig å ta det litt rolig med basisøvelsene hvis man er sliten etter stevne, men likevel ta det for å holde ting i gang. En annen ting som kan være lurt er og fokusere på egenmassasje, utstrekning, tøying m-m hvis man har områder som trenger ekstra fokus. Trente med Marting "Grizzly" sist fredag og han hadde regenerasjon etter benk vm, og testet ut tung smalbenk. Det er jo også en mulighet; for fun teste ut litt på øvelser man ikke får løftet så tungt på under program :)

Han endte forresten opp på 220 kg smalbenk m/stopp ;P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10-reptrening i første omgang er greit for å løse opp muskulaturen og "nullstille" før en begynner med videre trening.

Etter en ordinær oppkjøring mot et hovedstevne ligger det litt i programmet at man får en skikkelig formtopp, og da raser styrken i etterkant. Man kan føle seg sterk i noen dager, men baksmellen kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt konkret hvordan dette henger sammen, men det jeg har fått med meg så langt er at det er høyt volum på relativt lav belastning. Antar det er for å avlaste CNS. Det kjøres jo gjerne kun i svært korte perioder, så vil ikke tro at det er andre særs viktige mål her. Det eneste programmet jeg har sett konkret er det Stian kjørte etter VM i fjor, han vil kanskje si litt mer selv evt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det er mange som kjører "regenerasjon" etter stevner. Det vanlige er vel å kjøre mange 10 reps sett på rimelig lette vekter (ca 50-60% ?).

Finnes det noen "offisielle" råd på hvordan man bør legge dette opp? Eller oppsatte programmer for det?

Nå har jeg ikke altfor mange styrkeløftstevner på samvittigheten, men jeg vil påstå at dette henger sammen med hvor vidt du slapp opp, og kjørte en formtopp mot konkurransen. Er det kun en konkurranse som du tar som utstyrstrening eller liknende, ville jeg bare kjørt på som normalt etterpå. Kommer mao. an på hvor mye CNS har fått kjørt seg i tida opp mot, og under stevnet.

Etter NM og større konkurranser pleier jeg å trene rolig omtrent en uke, men dette avhenger litt av hvordan jeg responderer på en rolig periode. Kan fort bli litt lenger ved behov. Trener da de samme øvelsene som vanlig, men det kan f.eks. bli forsøk på reps på lette vekter, testing av øvelser jeg ellers ikke trener, og generelt bare kosetrening. Dette føler jeg også kan være greit med tanke på motivasjonen. Gjør noe annerledes en kortere periode, og bruk tida på å sette nye, fornuftige mål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trener da de samme øvelsene som vanlig, men det kan f.eks. bli forsøk på reps på lette vekter, testing av øvelser jeg ellers ikke trener, og generelt bare kosetrening. Dette føler jeg også kan være greit med tanke på motivasjonen. Gjør noe annerledes en kortere periode, og bruk tida på å sette nye, fornuftige mål.

Dette hørtes fornuftig ut. Rett og slett litt kukerundttrening med lettere vekter, tror vi alle har godt av det i blant bare det ikke blir for mange uker.

Spørsmålet var mest for nysgjerrigheten sin del og for å lære mer om dette. Selv skal jeg på toukers fisketur dagen etter mitt første stevne, så blir uansett ikke noe 10 reps i markløft og knebøy for min del :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hørtes fornuftig ut. Rett og slett litt kukerundttrening med lettere vekter, tror vi alle har godt av det i blant bare det ikke blir for mange uker.

Spørsmålet var mest for nysgjerrigheten sin del og for å lære mer om dette. Selv skal jeg på toukers fisketur dagen etter mitt første stevne, så blir uansett ikke noe 10 reps i markløft og knebøy for min del :)

Men da går det an å ta med strikk og en porsjon oppfinnsomhet. Strikket kan brukes til bl.a. pushups, og facepulls. Man finner alltids en gren så man kan kjøre noen chins, og det finnes alltid noe annet eller noen andre man kan løfte på. Jeg tror uansett kroppen og hodet bare har godt av alternative aktiviteter fra tid til annen. Selv er det relativt mye tung trening for tida (forsåvidt kun i benkpress - får jo ikke opp tunge vekter i bøy og mark), og da hjelper det veldig med toppturer, volleyball og annet for kropp og sjel. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...