Gå til innhold

Markløft i X-pressprogrammet


Kame

Anbefalte innlegg

Jeg følger x-press ganske slavisk, men er litt usikker på mark-delen. Programmet har to program, og 3 reps-varianter, 4-6, 8-10 og 12-15 reps.

Jeg er ikke helt stødig i markteknikk, og lurer fælt på en glup måte å evt variere marktype på de forskjellige dagene? 4-6 reps passer ypperlig til tung mark, og jeg bruker oppskriften til Carl P.

Men, 10 og 15-repsdagene er jeg usikker på. Kan det være en ide å ta ett-beinsmark en av dagene? Eller Rumensk?

Noen som har gode forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg følger x-press ganske slavisk, men er litt usikker på mark-delen. Programmet har to program, og 3 reps-varianter, 4-6, 8-10 og 12-15 reps.

Jeg er ikke helt stødig i markteknikk, og lurer fælt på en glup måte å evt variere marktype på de forskjellige dagene? 4-6 reps passer ypperlig til tung mark, og jeg bruker oppskriften til Carl P.

Men, 10 og 15-repsdagene er jeg usikker på. Kan det være en ide å ta ett-beinsmark en av dagene? Eller Rumensk?

Noen som har gode forslag?

hei

Kjører også X-press.

Pleier å gjøre vanlig markløft - rett og slett fordi jeg elsker øvelsen :o)

Da bruker jeg vel ca 50% av 1 RM (maks på 75+kg, og bruker ca 45 kg på høyreps). Utfører 15 reps. 3 serier. Fokuserer på å ha høyere tempo enn på de andre dagene, så høyere tempo, men kontrollerte bevegelser. Har også fokus på eksplosivitet i "opp"-fasen.

vet jo ikke om jeg gjør det "rett" selv, men det føles ut som om det fungerer ganske greit=)

høyrepsdagen er vel egentlig en ganske grei sjanse til å fokusere på nettopp teknikken...da den oftest er lettere å lære seg med lavere vekter ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar, nå skal jeg inn å nilese loggen din, hehe.

Jeg endte opp med rumensk mark på høyrep, og mulig pausene ble for korte, for på det siste settet måtte jeg faktisk ta to småpauser for å komme igjennom, fordi pumpen i underarmen ble for stor. Er "redd" for at det ødelegger litt for øvelsene som kommer etter, men det gikk jo igrunn greit, så det er vel tilbake til å øve litt på grepsstyrke igjen. :meh:

(Prøvde meg på ettbeinsmark, og så nok helt idiot ut der jeg sto å vingla! :roflmao: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra artikkelen:

Spørsmål: Kan man variere mer på øvelsene ?

Svar: Man kan helt klart bruke andre varianter av de ulike øvelsene på de ulike dagene om man har trent mye styrke før og har en god øvelsesbank. Eksempel kan man bruke benkpress på tung dagen. Skrå benkpress på medium dagen og brystpress med manualer på lett dagen. På samme måte kan man variere de resterende øvelsene.

Synes det vil være veldig naturlig å bytte ut markløft med enten strakmark (fra heng), rumenske eller etbeins på høyrepsdagen. Alternativt kunne man kjørt speedreps med 3-5 reps, men vet ikke helt hva Fjeldmann synes om et slikt forslag, det blir jo da også endring av repsområder og gir ikke samme utholdenhetstreninga. Du kan også prøve å kjøre det som mengdetrening så i stedet for å kjøre 3x12 så kjører du f.eks 6x6 på omtrent samme vekt (ca 60%)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...