Gå til innhold

Halvmaraton, hjelpes..


Rødhette

Anbefalte innlegg

Om litt over tre måneder skal jeg løpe halvmaraton for aller første gang (hjelp..)! Dette er en drøm jeg har hatt i mange år, og endelig har jeg tenkt å realisere den.

Litt av problemet er dog at jeg har i løpet av våren blitt mer og mer glad i styrketrening (damn you, Fitnessbloggen! ;) ) og har i det siste begynt å droppe kardiotreningen med unnskyldningen at det "ødelegger for muskelbygging". Dette er også litt fordi jeg prøver å vende hodet til å ikke vil ha en slank (les syltynn) kropp som jentetankegang ofte er, men heller en mer definert (og slank) kropp.

Samtidig sliter jeg med å holde motivasjonen oppe. Mesteparten av motivasjonen har vært sydenturen om en uke, og nå er jeg på en måte 90 % fornøyd med kroppen, så jeg har kommet til et stadie der jeg ikke helt ser poenget mer (dum tankegang, I know, men si det til hjernen min).

En vanlig treningsuke for meg (hvis jeg dog ikke hopper over kardio) ser slik ut:

Mandag

4 X 4- intervall

+ planken

Tirsdag

Fullkropp styrke

Onsdag

4 x 4-intervall

Torsdag

Fullkropp styrke

Fredag: FRI

Lørdag/Søndag

Langkjøring (mellom 6 og 12 km) den ene dagen, oftest lørdag,

Fullkropp styrke + oppvarming med hoppetau, oftest søndag.

1.) Er det noen som er drevne på halvmaratonløp og har et treningsprogram som fungerer godt, eller er to intervalltreninger + en langkjøring i uka nok? Og ta en ekstra lang langkjøring en sjelden gang for å se hva man greier? Målet er å greie det på rundt 2. timer. Jeg løper 5 km på rundt 30-35 minutter, og har løpt 20 km (ÈN gang) på 2,5 time.

2.) Vil opptrening til halvmaraton ødelegge mye av muskelvekst? Nå tar jeg ca. 70 i markløft, mens målet er 100 til jul (kanskje urealistisk, men). Det er hovedsaklig i markløft, samt i armer / skuldre jeg vil bli sterkere / få mer definerte muskler. Hvordan trene seg opp til et halvmaraton, men samtidig fortsette å bli sterkere (er det mulig?).

3.) Som sagt - jeg har slitt med motivasjonen de siste ukene. Litt sånn: er det virkelig verdt all treningen? Særlig fordi jeg etter to uker med laber trening har merket at jeg har blitt både slankere OG sterkere, noe som trigger latskapen enda mer..

Litt kaotisk post. Men det er sikkert flere enn meg som har samme problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har aldri konkurrert i halvmaraton, så det er sikkert noen som kan komme med mer konkrete tips enn jeg til hvordan du bør legge opp treningen. Dog, tror jeg ikke dette er noe hokuspokus for deg om du er vant til å løpe! Er 4x4intervallene løping? I så fall har du jo tre løpeøkter i uken, og det er mer enn nok!

Jeg fokuserer også på styrke, men har noen korte løpeturer et par ganger i uken (opptil en mil). Har løpt 2.1 mil (på ca 2 t) uten særlig problemer og uten å trene meg spesielt opp til det, bare med mitt vanlige program som innebærer mindre kardio enn du har satt opp her! Jeg vil tro detter fullt mulig å gjennomføre halvmaraton på to timer uten å miste et gram muskelmasse, heller fortsette økningen. Kost er viktig, du bør jo ikke være i kcalunderskudd og må da spise ekstra på kardiodagene. Også må du jo fortsette med den tunge styrketreningen og ikke gjøre noen endringer der! Kanskje du skal prøve å løpe 2.1 mil en dag i nær fremtid, så får du et inntrykk av hvor langt det er? Det er sannsynligvis kortere enn du ser for deg nemlig.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om litt over tre måneder skal jeg løpe halvmaraton for aller første gang (hjelp..)! Dette er en drøm jeg har hatt i mange år, og endelig har jeg tenkt å realisere den.

Litt av problemet er dog at jeg har i løpet av våren blitt mer og mer glad i styrketrening (damn you, Fitnessbloggen! ;) ) og har i det siste begynt å droppe kardiotreningen med unnskyldningen at det "ødelegger for muskelbygging". Dette er også litt fordi jeg prøver å vende hodet til å ikke vil ha en slank (les syltynn) kropp som jentetankegang ofte er, men heller en mer definert (og slank) kropp.

Samtidig sliter jeg med å holde motivasjonen oppe. Mesteparten av motivasjonen har vært sydenturen om en uke, og nå er jeg på en måte 90 % fornøyd med kroppen, så jeg har kommet til et stadie der jeg ikke helt ser poenget mer (dum tankegang, I know, men si det til hjernen min).

En vanlig treningsuke for meg (hvis jeg dog ikke hopper over kardio) ser slik ut:

Mandag

4 X 4- intervall

+ planken

Tirsdag

Fullkropp styrke

Onsdag

4 x 4-intervall

Torsdag

Fullkropp styrke

Fredag: FRI

Lørdag/Søndag

Langkjøring (mellom 6 og 12 km) den ene dagen, oftest lørdag,

Fullkropp styrke + oppvarming med hoppetau, oftest søndag.

1.) Er det noen som er drevne på halvmaratonløp og har et treningsprogram som fungerer godt, eller er to intervalltreninger + en langkjøring i uka nok? Og ta en ekstra lang langkjøring en sjelden gang for å se hva man greier? Målet er å greie det på rundt 2. timer. Jeg løper 5 km på rundt 30-35 minutter, og har løpt 20 km (ÈN gang) på 2,5 time.

2.) Vil opptrening til halvmaraton ødelegge mye av muskelvekst? Nå tar jeg ca. 70 i markløft, mens målet er 100 til jul (kanskje urealistisk, men). Det er hovedsaklig i markløft, samt i armer / skuldre jeg vil bli sterkere / få mer definerte muskler. Hvordan trene seg opp til et halvmaraton, men samtidig fortsette å bli sterkere (er det mulig?).

3.) Som sagt - jeg har slitt med motivasjonen de siste ukene. Litt sånn: er det virkelig verdt all treningen? Særlig fordi jeg etter to uker med laber trening har merket at jeg har blitt både slankere OG sterkere, noe som trigger latskapen enda mer..

Litt kaotisk post. Men det er sikkert flere enn meg som har samme problemet.

Synes programmet ditt ser veldig fint ut! :) øk lengden på langkjøringene gradvis og pass på at du utfører 4X4 i riktig pulssone. Husk å spise nok karbo- spesielt løpsdagen og dagen før løpsdagen. Snakker av erfaring på det punktet, jeg gik FULSTENDIG tom da jeg prøvde å løpe på lavkarbodiett! ikke bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :) Du säger att du haft en dröm i många år att springa halvmarathon, vad ligger bakom ? Är målet att genomföra, eller siktar du på en speciell tid?

Jag tycker att du kan fortsätta träna som du gör nu, en månad innan kanske du kan lägga in en lite längre runda, 15 km ca en gång i veckan i tre veckor. sista veckan är mitt råd att lägga styrketräningen på is, ladda upp med carbs gradvis! om du äter lowcarb nu så kan det vara smart att inte bara ösa på med carbs med en gång, det sista du vill ha när du springer långt är uppblåst och orolig mage! Om du vill träna styrketräning helt fram till loppet så kanske du kan köra intervaller med kettelbells istället så får du lite mer kondition också.

jag sprang mitt första (hel) marathon förra året och då tränade jag löpning 3 dagar i veckan ca 2 månader innan. en 4x4 intervall, en vanlig runda på runt en mil med "komfortabel" puls och en lite längre (som längst 2.1 mil). Jag upplevde att det blev lite slitsamt att träna massa styrketräning också så jag la det lite på is och lät kroppen få lite extra vila + carbs.

När du för ett par år sedan satte upp målet att springa halvmarathon hade du kanske en annan tankegång om träning än det du har nu? Var ärlig med dig själv, för vems skull ska du springa? Om du har nya mål som du brinner för just nu så kör på, du kan alltid ta tag i löpträningen vid ett senare tillfälle när du har mer lust!

För min del var det otroligt kul att genomföra marathon! efteråt får du lite ett nytt perspektiv av vad det vill säga att vara "fit". Är det att se perfekt ut i bikini? Eller att kunna springa 2 mil utan att stanna? :)

stort LYCKA TILL!

Lisa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...