Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei! Har i 9 uker kjørt en 2-splitt med knebøy to ganger i uka. Opplegget har vært sånn:

Uke 1-3: 12-15 rep x 2 sett

Uke 4-6: 9-11 rep x 2-3 sett

Uke 7-9: 6-8 rep x 3 sett

Har økt fra 20 kg til 32.5 kg. På mandag tok jeg 7 rep x 3 med 32.5 kg. Problemet er at jeg i denne perioden har begynt å hate knebøy mer og mer. Det er like tungt hver gang. Jeg har jo økt, men har gått ned på antall repetisjoner så har ikke blitt SÅ mye sterkere. Teknikken min er ikke så god som den var når stanga er så tung.. Ryggen bøyer seg på vei opp og knærne vender innover.. Knebøy er rett og slett pain, får vondt i magen av å tenke på det. Sånn skal det ikke være! Burde jeg i neste program gå ned på vektene og terpe, terpe, terpe teknikk?

Fortsetter under...

Film deg selv når du bøyer eller få noen som har peiling til å korrigere teknikken din.

Varm opp med et par sett goblet squat eller knebøy med strikk der du fokuserer på å presse knærne ut i bunn og på vei opp.

En lineær periodisering som du har satt opp der er ikke nødvending på knebøy i starten. Kjør heller flere sett med 5 reps (f.eks 5x5). Det er mye lettere å fokusere på riktig teknikk når du bare skal ta 5 repetisjoner.

Varmer alltid opp med knebøy der jeg holder en kettlebell mellom beina og fokuserer på å presse ut knærne. Gjør også squat-to-stand.

Filmet meg selv da jeg tok 22.5 kg og da var tilbakemeldingen at teknikken var god, men jeg ser selv at den ikke er like bra nå og jeg sliter med vekten. Har bare en bøy-økt igjen før nytt program så da må jeg vurdere hva jeg skal gjøre.

Merker selv når jeg bruker kettlebell på gobletsquat at det er lettere å falle fram med ryggen. En manual må holdes helt inntil brystet for å balanseres så vil anbefale at du bruker dette. Da er det også lettere å bruke albuene til å dytte ut knærne i bunn.

På nytt program bør du prøve å få til bøy 3 ganger i uken. Gå ned på antall reps (3x5 eller 5x5) og start litt lavere enn det du klarer nå for så å øke hver gang du klarer 3x5 med god teknikk.

Merker selv når jeg bruker kettlebell på gobletsquat at det er lettere å falle fram med ryggen. En manual må holdes helt inntil brystet for å balanseres så vil anbefale at du bruker dette. Da er det også lettere å bruke albuene til å dytte ut knærne i bunn.

På nytt program bør du prøve å få til bøy 3 ganger i uken. Gå ned på antall reps (3x5 eller 5x5) og start litt lavere enn det du klarer nå for så å øke hver gang du klarer 3x5 med god teknikk.

Tre ganger i uka.. tror ikke jeg orker det. Trening skal være gøy og knebøy er ikke gøy for meg nå.. Hmm

Annonse

Tre ganger i uka.. tror ikke jeg orker det. Trening skal være gøy og knebøy er ikke gøy for meg nå.. Hmm

Ingen som synes det er gøy med høyreps på knebøy... Trener du 3x5 der du starter litt lavere på vektene for så å øke jevnlig tror jeg nok du vil synes det er morsommere også etterhvert som du ser resultatene komme :)

Ingen som synes det er gøy med høyreps på knebøy... Trener du 3x5 der du starter litt lavere på vektene for så å øke jevnlig tror jeg nok du vil synes det er morsommere også etterhvert som du ser resultatene komme :)

Kanskje det, får prøve meg på det. Nå skal jeg først ha en uke deload, tror jeg trenger det for motivasjonens skyld :)

Sier som de andre her, reduser antallet repitisjoner og bygg deg sakte oppover, så skal du se at bøyen brått blir morsommere (y) Jeg begynte på Starting Strength i høst (3 sett à 5 reps), og da starta jeg med den vekta jeg klarte å løfte med riktig teknikk og uten at "tempoet" på vei opp ble treigere. Dvs. med stanga i mitt tilfelle :p Deretter økte jeg bittelitt hver økt, ved hjelp av ankelvekter og skiver og låser og det jeg fikk tak i, og selvom det ble tungt nok etterhvert fikk jeg liksom god tid til å kjøre inn teknikken og få kjernemuskler+hodet+alt annet til å henge med på økningene. Knebøy er en sånn finfin øvelse, så er synd å kutte den ut :)

Kos deg med deload forresten :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...