Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har lurt på en ting en stund nå, hvis du ikke spiser nok proteiner over en periode, vil du miste veldig mye muskelmasse da? Sett at du har samme inntaket i forhold til kcal, men annen fordeling av næringsstoffer. Det obviouse svaret er jo selvfølgelig ja, men grunnen til at jeg spør er jo da at jeg ikke er helt sikker. Det er jo logisk?

Når jeg mener ikke nok proteiner mener jeg en 0.8-1 g\kg, når det er anbefalt 1.5-2 når man trener aktivt. Vil muskelmassen fortsatt klare å opprettholdes?

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/21624-for-lite-proteiner-over-lenger-periode/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den endogene proteinturnover (resirkulering av kroppsegne proteiner) har blitt observert til å være mer effektiv hos trente personer enn ikke-trente. Nå må jeg si at dette fokuset på proteinet er sterkt overdrevet. Ved økt muskelmasse vil det jo selvsagt være et forhøyet behov for proteinntak da muskler tross alt er metabolsk aktivt vev, men det økte kravet er relativt lite og det økte inntaket i generell mat for å øke i muskelmasse vil som regel dekke dette.

WHO opererer med en mannlig referanseperson i sedat status ca. 60-80gram (0,8g per/kg)

Om du har et adekvat inntak av mat så vil dette som regel dekke behovet. (Du finner i svært liten grad mat som har et lavere innhold av proteiner enn <10% minus raffinerte matvarer som sukker, etc) Det jeg tror du egentlig lurer på er muskelnedbrytning og om vi tar utgangspunkt i det ovenfor så vil f.eks karbohydrater ha en "protein-sparende" effekt siden insulin ikke bare er at anabolt hormon, men i og med at du dekker ditt energibehovet fra fett og karbohydrater så behøves det i liten grad å hente energi fra kroppsegne proteiner. Ved mangel av én essensiell aminosyre vil hele proteinsyntesen stoppe opp. Men du skal være ganske så "flink" for å klare å oppnå dette. Dvs da spiser du mildt sagt veldig ensidig.

Den endogene proteinturnover (resirkulering av kroppsegne proteiner) har blitt observert til å være mer effektiv hos trente personer enn ikke-trente. Nå må jeg si at dette fokuset på proteinet er sterkt overdrevet. WHO opererer med en mannlig referanseperson i sedat status ca. 60-80gram (0,8g per/kg)

Om du har et adekvat inntak av mat så vil dette som regel dekke behovet. (Du finner i svært liten grad mat som har et lavere innhold av proteiner enn <10% minus raffinerte matvarer som sukker, etc)

Det jeg tror du egentlig lurer på er muskelnedbrytning og om vi tar utgangspunkt i det ovenfor så vil f.eks karbohydrater ha en "protein-sparende" effekt siden insulin ikke bare er at anabolt hormon, men i og med at du dekker ditt energibehovet fra fett og karbohydrater så behøves det i liten grad å hente energi fra kroppsegne proteiner.

Ved mangel av én essensiell aminosyre vil hele proteinsyntesen stoppe opp. Men du skal være ganske så "flink" for å klare å oppnå dette.

Ahaaaa, takk for utfyllende svar :) Da skjønte jeg litt mer.

Annonse

Det vil også avhenge av energibalansen. Er du i energibalanse, så vil du tape svært lite muskelmasse. Er du i stort underskudd, så vil du tape en del muskelmasse til å begynne med, men etter en stund så vil en frisk person gå inn i ketose som virker proteinsparende, slik at tapet blir mindre.

Klarer du 1g/kg med protein så skal det mye til at nitrogenbalansen blir negativ, med mindre energiunderskuddet er idiotisk stort :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...