Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om kroppen min har fysiologiske behov for reefeed, oppkarbing, freemeal (kjært barn har mange navn) med tanke på å øke leptin nivåer etc da vekten har stoppet litt opp. Har gått ned 2 kg på 3 mnd.

Jeg er ei jente på 25 år, 177 cm høy og veier nå 67 kg. Jeg trener styrke 3-4 ganger i uken og lett kardio eller kortintervaller 1-3 ganger i uken. Jeg ligger mellom 300-500 kcal i underskudd hver dag avhengig av om jeg trener eller ikke den dagen:

Frokost/lunsj: 200 gram kjøtt, fisk, fugl (ofte torskefilet, reker, skinke- , kalkun- eller kyllinpålegg) og en halv avocado

Mellomåltid: en boks mager cc eller orginal, en yoplait youhurt/activia, 200 gram frukt og ca. 10 nøtter

Før trening: en proteinshake og en bcaa

Etter trening: 3 riskaker og bcaa

Middag: 200 gram kjøtt, fisk, fugl, 60-80 gram karbohydrater i form av søtpotet, ris, potet, speltlomper og grønnsaker

Kveldsmat: 100 gram havregryn blandet med 30 gram proteinpulver

Dette utgjør ca. 1900 kcal på treninsdager og 1700 kcal på treningsfrie daer (+ -). På treningfrie dager spiser jeg det sammen minus før- og etter treningsmåltidet og 50 gram havregryn til kvelds. Fordelingen er ca. 2-2.5 gram protein per kg kroppsvekt, 1 gram fett per kg kroppsvekt og resten karbohydrater.

Hva mener du, har jeg bedhov for det og evt. hvor ofte?

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/21512-behov-for-reefeed-oppkarbing-freemeal/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du spiser veldig lite. Du kan fint legge på minst 600 på begge dager. En refeed vil heller ikke booste leptinnivåene noe særlig, da det responderer ganske tregt. Eneste løsningen er å spise mer ;)

Vil da ikke si hun spiser spesielt lite for en kvinne på hennes høyde og vekt. Spesielt om hun skal ned i vekt. Ikke unormalt at voksne menn ligger på 2k, eller litt mindre, under diett.

Du spiser veldig lite. Du kan fint legge på minst 600 på begge dager. En refeed vil heller ikke booste leptinnivåene noe særlig, da det responderer ganske tregt. Eneste løsningen er å spise mer ;)

Tenker du at jeg vil gå ned i vekt dersom jeg opprettholder mitt aktivitetsnivå og legger til 600 kcal per dag? :)

Vil da ikke si hun spiser spesielt lite for en kvinne på hennes høyde og vekt. Spesielt om hun skal ned i vekt. Ikke unormalt at voksne menn ligger på 2k, eller litt mindre, under diett.

Det var det jeg også tenkte, har regnet på min hvileforbrenning og lagt til aktivitetsnivået mitt. Vedlikeholdsnivået mitt er på rundt 2300 kcal ca, også har jeg lagt meg under dette for å gå ned.

Hva tenker du ift. spisedag? :)

Det var det jeg også tenkte, har regnet på min hvileforbrenning og lagt til aktivitetsnivået mitt. Vedlikeholdsnivået mitt er på rundt 2300 kcal ca, også har jeg lagt meg under dette for å gå ned.

Hva tenker du ift. spisedag? :)

Tror jeg du vil ha godt av både fysisk og psykisk. Jeg har det minst en dag i uka. Vanskelig å tvinge seg på diett når man ikke har en slik dag å se fram til :)

Annonse

Tror jeg du vil ha godt av både fysisk og psykisk. Jeg har det minst en dag i uka. Vanskelig å tvinge seg på diett når man ikke har en slik dag å se fram til :)

Ja, sant det. Hadde nemlig en dag her hvor jeg gikk bananas og spiste det jeg kom over, et godt tegn på at jeg nok kan trenge det.. :) Etter det gikk jeg faktisk opp 3 kg, så ned litt igjen men fortsatt opp 2 kg fra der jeg var. Har jo hørt at kroppen holder mye vann, men så mye a gitt..

Har du strukturerte spisedager? Hvor mye ligger du på? Hvor lenge osv? Noen erfaringer?

Jeg føler egentlig aldri at jeg har behov for en spisedag rent fysisk, men når man følger en fast kostplan (som jeg har inntrykk av at du også gjør?), så har hodet veldig godt av å "få litt fri" :) Sånn sett har jo ikke kroppen behov for godteri og lignende, men hodet har kanskje i større eller mindre grad, og hodet er vel så viktig å ha med seg uansett hva målet er :)

Er ikke dette motsatt av hva børge fagerli og andre coacher hevder at studier viser?

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...