Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei! Skal gjøre dette så kort og enkelt som mulig.

Jakter på en multivitamin som overgår det du får kjøpt i norske dageligvare butikker for og si det vagt.

Handler mye på Iherb.com og Vitacost.com

Erfarer at jeg feks får levert Animal pack Multivit fra Vitacost men ikke fra iherb, hvorfor?

Natures Whey multi vit prøvde jeg og bestille fra Iherb. Denne inneholdt da veldig mye godsaker, kanskje for mye. Tror det ble stoppet i tollen pga Organic Mushroom Defense Blend. Usikker.

Er kanskje mye og be om den ultimate Multivitaminen, men hvor bestiller dere fra og hvor høye krav har dere til en Multivitamin når dere først skal bestille? Er jeg for opptatt av mest mulig for pengene?

Takk for seriøse svar"Ja jeg spiser grønnsaker og frukt"

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/21511-sterkeste-multi-vitamin-over-grensa/
Del på andre sider

Fortsetter under...

1) Hvorfor skal du ha så ekstremt sterk multivitamin? Mer er ikke alltid bedre.

2) Kan du ikke bare spise 2 av den du finner i matbutikken?

Re:1 Sant at mer ikke alltid er bedre. Vil bare ha mest for pengene. Skjønner at jeg da kan bestille en fra Iherb feks "billig" og poppe flere daglige doser.

Hvordan reagerer magen på flere piller av den svake sorten og feks 1 pille av den sterkere? dårlig formulert men du skjønner kanskje hva jeg mener?

Det er ikke noe poeng å ta høyere dose enn anbefalt (aller helst bør man ta blodprøve hos legen, og heller ta spesifikke tilskudd der man eventuelt trenger). Overdosering av vannløslige vitaminer vil du pisse ut og overdosering av fettløslige vitaminene kan være direkte skadlig.

Vet du at du har behov for multivitamintilskudd, eller tar du bare for å ta? Dersom du, som du sier, spiser mye frukt og grønt og generelt har et balansert kosthold bør det ikke være noe problem å få i seg nok gjennom maten, sett at du ikke har et veldig lavt energiinntak. Som Penny ville jeg anbefalt å ta en blodprøve hos legen og eventuelt begynne å ta tilskudd av det du faktisk har mangel på. Hvis målet er å få mest for pengene er det en idé å droppe å kjøpe tilskudd du ikke trenger (y)

Annonse

Vet du at du har behov for multivitamintilskudd, eller tar du bare for å ta? Dersom du, som du sier, spiser mye frukt og grønt og generelt har et balansert kosthold bør det ikke være noe problem å få i seg nok gjennom maten, sett at du ikke har et veldig lavt energiinntak. Som Penny ville jeg anbefalt å ta en blodprøve hos legen og eventuelt begynne å ta tilskudd av det du faktisk har mangel på. Hvis målet er å få mest for pengene er det en idé å droppe å kjøpe tilskudd du ikke trenger (y)

what she said

I tillegg til det som allerede er nevnt ovenfor så er det verdt å merke seg at multivitamintilskudd isolert er i utgangspunktet et verre valg. Vi vet ikke hva alle disse helsefremmende egenskapene i frukt & grønt er. Men alle disse fargerike fytokjemikalene i et kompleks samspill ser ut til å ha gunstige funksjoner. Multivitaminer og lignende er begrenset i den forstand er at vi "vet" hva f.eks askorbinsyre (vitamin C) isolert gjør i forhold til la oss si; fungere som en elektron-donor og da fungere som en antioksidant.

Eller la oss ta riboflavin (Vit B2) i og med at denne er det enkelte undergrupper som ikke får nok i seg fra kosten. (Veganere) Denne er essensielt for elektrontransportkjeden og da omsetning av energi i kroppen.

Poenget er at det anbefales å få dette først og fremst dekt via kosten da alle disse vitaminene samt antioksidantene i sin naturlige form kommer med flere komponenter som vi ikke kjenner til. Om man av ulike grunner står i fare for å nå et mangeltilstand av ulike vitaminer som vi kjenner til, vil tilskudd være å foretrekke. Husk fordi det er helsemessige fordel å innta dette i normale mengder behøver det ikke å bety at det er bedre i større mengder. Det har blitt observert negative effekter av f.eks isolerte doser av β-karoten. Denne omdannes til retinol/vit A i kroppen og i studier har denne blitt sett i sammenheng med økt risiko for kreft, størst for personer som røyker. I forhold til etiske retningslinjer ble studien selvsagt stoppet. Men siden karotenoidene fungerer som antioksidanter skulle man tro at denne kunne beskytte mot den økte graden av de frie radikalene som røyking gir. Dette sier noe om hvor avansert dette samspillet er og en av grunnene til at det fokuseres på å få dekt inntak av essensielle mikronæringstoffer fra kosten og ikke fra tilskudd.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...