Gå til innhold

Hvordan unngå krum rygg - markløft


Sol135

Anbefalte innlegg

1. Godt svar.

2. Igjen kommer an inn på hva målet med treningen er. Er det å dra mest mulig vekt, eller er det å trene "optimalt"? Det vil nødvendigvis bli forskjellige teknikker for disse to tilfellene. Man kan løfte mer i benk ved å begrense bevegelsesbanen, men er dette "den beste måten å trene på"? Ved å krumme brystryggen vil man effektivt koble ut en rekke muskler som fortjener oppmerksomhet hos de aller fleste. Gjør dette lenge nok og man A) får dårlig holdning, eller B) opprettholder dårlig holdning. Det blir selvsagt en litt annen greie om man bare gjør det på veldig tunge løft, men da kan man argumentere for hvor lurt det er å løfte med en annen teknikk på submaksimale vekter enn hva man gjør til vanlig.

I tillegg vil det også være mulig å argumentere for at krumning i brystrygg vil gjøre resten av ryggraden mindre stabil. bla bla bla: TL;DR

Ved å løfte med krummet rygg drar man mer, men det kan ha negative konsekvenser. Løfter man med god rygg vil man løfte mindre, men tryggere. Så får man heller velge utifra hva man ønsker selv.

Å anta noe slikt uten bilder kan være vel uheldig ...

I tillegg tilhører jeg vektløftermiljøet, så det å dra mark med krummet rygg er ekstremt negativt med tanke på rykk og støt. Sikkert derfor dette blir slik en "kampsak" for meg.

Jeg har tro på at den mest effektive måten for en nybegynner å bli sterk på er å trene med tunge vekter.

OP er fortsatt nybegynner og bør ikke drive å trene med krum rygg vanligvis. Det jeg sier er at hvis hun krummer ryggen litt på femte reppen på et sett, så er ikke det verdens undergang, og det er et tegn på at vekten er tung som den bør være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har tro på at den mest effektive måten for en nybegynner å bli sterk på er å trene med tunge vekter.

OP er fortsatt nybegynner og bør ikke drive å trene med krum rygg vanligvis. Det jeg sier er at hvis hun krummer ryggen litt på femte reppen på et sett, så er ikke det verdens undergang, og det er et tegn på at vekten er tung som den bør være.

Har jeg sagt noe annet??

Er ikke helt uenig i dette. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...