Gå til innhold

Forberede måltider for hele uka?


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg lager nye måltider hver dag så langt jeg har mulighet (jeg liker å stå på kjøkkenet må sies da :)) Tar dog vare på og bruker neste dag hvis det er rester til overs. Kjøtt og fisk har jeg i porsjonspakker i frysen, og tar opp det jeg trenger til neste dag kvelden før. Grønnsaker tilbereder jeg alltid ferske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har senket kravene mine for matens lukt og utseende.

Dette kan jeg lage for 3 dager av gangen, med liten innsats og minimalt med oppvask:

1. Ovnsbakt kyllingfilet (har fersk kyllingfilet i ildfast form, har på soyasaus eller sennep). Slenger også i noen laksefileter om jeg har. Har folie rundt fisken-kylling med fiskesmak...:yuck:

2. Mens kyllingen er i ovnen, steker jeg karbonadedeig og koker ris.

3. Kutter opp paprika og brokkoli. Sjekker at jeg har nok bananer og ananas på boks. Legger frosne blåbær i en boks i kjøleskapet. De tiner og holder seg godt i minst 3 dager.

OBS! La all varm mat avkjøles HELT før du legger lokk på matboksen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du tar og legger et par kyllingfilet i zip matposer med en liiten dæsj smør/olje og en passe mengde krydder, klemmer ut alle luft, lukker posen, og så legger du 10-20 av disse i en stor gryte,( jeg bruker sous-vide maskin, men funker med gryte og) la de ligge og trekke i gryta i 4-5 timer på ca 50-60 grader, kan bruke steketerm med alarm for enkelhet skyld.

La de kjøle ned , og så kan de fryses, for så å tas ut ved behov.

Ifølge Heston Blumenthal sin bok Cooking at home, så vil dette bevare alle saftene og fuktigheten i filetene, og det er da bare å dra de kjapt gjennom panna sammen med evt grønnsaker for å få stekeskorpe, er helt nydelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...