Gå til innhold

AFPT lanserer "elitetrener"-studiet - begynner det å bli trangt i andedammen?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Har ikke så mye sammenligningsgrunnlag, men det er sikkert blitt billigere, og dermed også mer tilgjengelig. I kombinasjon med hvor trendy helse og trening er, må folk få prioritere som de vil, jeg kritiserer ikke det. Det er mer tendensen til at det som før var luksus nå blir allemannseie, og det kan bli interessant å se folks reaksjoner hvis (når) denne tendensen stopper opp, og kanskje snur.

Men det er off topic, og sannsynligvis verdt en egen tråd.

For å bringe tilbake til utgangspunktet ditt, er det ikke også positivt at PT-er videreutvikles og kanskje også spesialiseres? Man kan jo håpe det fører til gjennomsnittlig økt kompetanse i en bransje som til dels preges av ikke å ha beskyttet tittel, og hvor det kan være vanskelig å skille klinten fra hveten. Det er vel også ganske normalt at økt konkurranse øker til økt spesialisering, hver PT sin nisje. Med flere bevisste kunder som har klare treningsmetoder og -mål, er det ikke gitt at markedet er mettet, bare i utvikling.

Er ikke PT-tjenester billigere enn det de var før da? Da er det jo ikke rart folk bruker mer, men det sier jo også noe om inntjeningspotensialet i bransjen.

Prisene i de større kjedene bare øker, online coaching bare øker, men du finner nok noen som dumper prisene og satser på kvantitet framfor kvalitet (?)

Ser det kommer flere aktører som tilbyr utdannelser nå.

Samt ser AE og ein skole til (husker ikkje om det var gateway eller gostudy) dropper mesteparten av utenlandskursingen sin (slutt på "Bali Pter"

Er enda i utvkiling.Grunnen til at den lille andedammen fikk sårt tilført vann kan være mange, men innad i bransjen har det skjedd en del.

• Spesialisering av PT´er
    Løpetrener, atlet-trener etc.
  • Kompetanseprising
    Se Sats-Elixia som har 4 nivåer, og ulike priser.
  • Åpning av marked
    Det er åpnet for billig-markedet, men du finner fremdeles prisnivå som 2010, 11, 12. Det ble trangt i selve markedet, så kjedene åpnet for lav-priskunder.
  • Flere uavhengige kjeder / gym.
    I begynnelsen gikk alle ny-utdannede PT´er rett inn hos Spenst, Sats eller Elixia. I dagens marked har man ikke lengre spenst - kjøpt opp av sats - og fusjonen mellom Elixia og Sats gir et tomrom, i tillegg til at Elixia (først ut) for to år tilbake satte krav om erfaring fra yrket. Dette har ført til at mindre uavhengige gym ansetter nyutdannede.PT´er. 1) fordi markedet har behov for det / ønsker det, og 2) fordi det er en forettingsmoddell som så langt har fungert.

Er garantert en hel haug med andre variabler, men det ser ikke ut til at markedet er helt mettett enda, til tross for at det utdannes flere en aldri før. Dette kan sees i sammenheng med flere faktorer.

• Flere har råd til å ta udtannelsen for egen nytte - oljebarna?
  • Bruk av PT´er innad i bedrifter, såkalte bedrifts PT´er.
  • Ekspandering i markedet generelt.
    Det later til at mindre kjeder tar opp kampen med giganten Sats/Elixia etter at de fusjonerte. I fusjonen måtte Elixia og Sats gi opp en del sentre og det ser ikke ut til at de ekspanderer like kraftig lengre. Mindre kjeder, som forøvrig ikke har base i hovedstaden (Bodø-baserte Stamina), ser sitt snitt til å ta for seg deler av hovedstaden og resten av Norge.
  • Som punktet over presenterer, så breer PT´er seg utover storbyer og inn i småbyer. Spesielt nordover for Trondheim ser det ut til å utlyses flere stillinger som PT´er.

Det kan se ut til at det som så ut som en bølge for et fåtalls store byer i Norge har fått fotfeste, almenn aksept og er en bransje i ekspandering, og ikke regresjon som først antatt. Når det er sagt må også faktorer som a) levetid i yrket og B) at en inflasjon for øyeblikket er uungåelig med tanke på hvor mange skoler, klasser og individer som utdannes årlig sett opp mot den korte studietiden.

Jeg har bevist utelatt Online-delen av markedet ene alene fordi min kunnskap rundt feltet er null.

Skulle ønske jeg kune forankre dette faglig, men dette er mine tanker og analyser av temaet basert på fag jeg tar nå og at jeg jobbet som PT i yrkets tidligste fase, den tiden hvor det var to skoler og knapt 4 klasser. - Alt basert i Oslo.

Er ikke PT-tjenester billigere enn det de var før da? Da er det jo ikke rart folk bruker mer, men det sier jo også noe om inntjeningspotensialet i bransjen.

Har sett at en del "premium-PTer"/coacher har økt betydelig i pris de siste årene hvertfall. Hvordan det er med 'vanlige' PTer har jeg ikke oversikt over..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...