Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har lett litt rundt her nå, men ikke funnet noe svar på det jeg lurer på. Forteller litt kort om meg selv først, slik at dere som er villige til å hjelpe, har litt informasjon å gå ut ifra.

Jeg er ei 19 år gammel jente som nå nettopp har startet opp med å trene etter mange måneder uten trening. Før var jeg en veldig aktiv jente som trente mye, både på skolen og fritiden, men pga. jobb og reise ble det en periode med veldig lite trening. (Så og si ingenting). Jeg har nå startet opp igjen med løpetrening 3-4 ganger i uken, for å komme i gang igjen. Varierer mellom intervaller og rolig langkjøring. Jeg er dårlig trent nå og 3-4 kg tyngre enn jeg var før. (176 cm og 69 kg) Spørsmålet mitt er: Hva bør pulsen ligge på under en rolig langkjøring på ca 7 km? OG hva bør den ligge på under intervalltrening?

Opplyser igjen om at jeg er i dårlig form nå og ikke har trent på lenge, så jeg skjønner at det er normalt med høy puls. Men de tre siste gangene jeg har løpt nå, har gjennomsnittspulsen etter løpeøktene vært mellom 86-88 % av makspuls. Er det normalt å ligge med så høy puls i gjennomsnitt på 7 km? Burde ikke pulsen vært lavere, eller har det ingenting å si? Jeg løper ikke så veldig fort, så er vanskelig for meg å få pulsen noe særlig lavere uten å nesten måtte gå.

På forhånd takk, hvis noen har tid til å hjelpe meg litt!:)

Fortsetter under...

Å holde pulsen lav ved løping kan være en utfordring. Iallfall før man har oppnådd en brukbar form. Om målet er å ha rolig langkjøring ville jeg kjørt pulsen ned til under 72% av max puls. Om man i begynnelsen trenger å gå litt i motbakker o.l gjør ingenting. Etter hvert som formen stiger vil tempoet øke og øktene bli lenger. Bare å være tålmodig så kommer formen.

Hva pulsen bør ligge på under intervalltrening kommer an på hvilken type intvall du kjører. Hvordan trener du intervall?

Rolig langkjøring bør ikke ligge så veldig høyt. Rolig langkjøring skal være noe du kan trene ofte, gjerne mange dager i uka flere uker og måneder på rad. Da støtter jeg rådet om ikke å ligge høyere enn 72%.

Terskeltrening er løping som er nesten opp mot konkurransefart, og da kan du gjerne ligge på 86-88% av makspuls nesten hele distansen. Disse øktene skal ikke trenes veldig ofte.

Poenget er at jeg slite med å holde lav puls, enda jeg løper veldig veldig sakte. Bør jeg heller roe ned tempoet og gå til jeg får pulsen lav igjen? Bør jeg ikke løpe 7 km-runden min med så høy puls? Er det skadelig? Eller er det bare at jeg bryter ned kroppen mer enn jeg bygger den opp?

Da jeg løper intervaller pleier jeg å kjøre pyramideintervaller eller 4x4!

Nei, det er ikke skadelig. Spesielt ikke om du får nok hvile. Det viktigste er at du trener og har det morro, når formen kommer så synker pulsen på runden din, så sant du ikke øker farten.

Den typen intervall bør kjøres mellom 88-92% av max puls

4x4 er en av de mest effektive måtene å øke oxigenopptaket på, og derav senke snittpulsen. Anbefaler å løpe 4x4 to ganger i uka. Ellers bør du ikke ligge høyere enn 72 % av makspuls på en langkjøring som Christian_B sier.

Mye om pulssoner på webben!

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...