Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Nå har jeg bestemt meg for å legge om livsstilen igjen da vekten har gått altfor mye opp etter 6 måneders sykemelding med for mye soffasliting. Har ett par spørsmål jeg lurer på, er ikke helt nybegynner, men trenger fortsatt mye hjelp så håper dere kan svare meg litt. :)

Jeg veier nå 107 kg, desverre, skal ned i vekt og regner med det forsvinner litt muskelmasse og. Lurer da på om det er lurest å gå ned først for så å trene mer styrke eller om det er lurest å gjøre det samtidig? Var nede i 91,5 kg da jeg gikk på litt for mye piller og ikke hadde matlyst så jeg regner med at det jeg har lagt på meg er BARE fett. Kostholdet har også vært veldig dårlig de siste månedene, har fått meg samboer som er en dårlig innflytelse med sjokolade og godterier. Har bestemt meg for å ha stålvilje og prøve å få han til å spise sunnere også. Han er også overvektig.

Prøver også å få med han på trening, men siden han sliter med ett kne så trenger jeg hjelp til øvelser som styrker kneet da dette gjør vondt ved visse øvelser.

Og ett tilleggsspørsmål; Har sett utrolig mange bilder og videoer av folk som tar benkpress med svai i ryggen, har selv blitt fortalt at dette er veldig fyfy så er litt forvirret. Skal man ha svai eller ikke i benkpress? :)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/21283-oppstart-trening-med-skade/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anngående skader (for din mann) så er det altid greit med fagpersonell, kommer litt ann på skaden.

For din del så kan en kombinasjon av styrketrening og et godt kosthold hjelpe deg langt på vei, ren mat, protein for å mette og mindre flytende er tisp som ofte går igjen. Fungerer for mange å ha spisedager, men en stor fordel at disse ikke tar helt av slik at underskuddett før i uken er "bortkastet" :)

Annonse

Hei du, jeg vil anbefale deg å få satt opp ett treningsprog som er tilpasset deg, og dine behov. trene styrke ca 3 ganger i uka, og cardio 2-3 ganger i uka. Du skriver at du er litt tung, dette kan da medføre at du har vonde knær, sliten rygg osv, noe som må taes hensyn til når treningsprog settes opp. En annen veldig viktig faktor for deg vil være å få FULL støtte og oppbacking hjemme, slik at du kan nå dine mål.

En liten ting jeg foreslår til de jeg hjelper, er å sette seg delmål. Si til deg selv at du feks skal gå ned 10 kg, slutte å spise så mye godis osv.. Når du har nådd 10 kg, så kan du unne deg litt shopping av klær osv, deretter setter du deg nye delmål, og en ny premie når målet er nådd. Dette skaper fokus, og noe å jobbe etter når ting kanskje går litt trått innimellom.

Men få din kjære om å hjelpe til, være en pådriver og ikke minst støtte deg..

Lykke til

For din del så kan en kombinasjon av styrketrening og et godt kosthold hjelpe deg langt på vei, ren mat, protein for å mette og mindre flytende er tisp som ofte går igjen. Fungerer for mange å ha spisedager, men en stor fordel at disse ikke tar helt av slik at underskuddett før i uken er "bortkastet" :)

Hva betegner ett godt kosthold? Greier ikke være helt nøye med kalorier og slikt, men er litt fint å vite hva som er sunt og ikke. Får veldig mye forskjellige meninger om dette :)

Hei du, jeg vil anbefale deg å få satt opp ett treningsprog som er tilpasset deg, og dine behov. trene styrke ca 3 ganger i uka, og cardio 2-3 ganger i uka. Du skriver at du er litt tung, dette kan da medføre at du har vonde knær, sliten rygg osv, noe som må taes hensyn til når treningsprog settes opp. En annen veldig viktig faktor for deg vil være å få FULL støtte og oppbacking hjemme, slik at du kan nå dine mål.

En liten ting jeg foreslår til de jeg hjelper, er å sette seg delmål. Si til deg selv at du feks skal gå ned 10 kg, slutte å spise så mye godis osv.. Når du har nådd 10 kg, så kan du unne deg litt shopping av klær osv, deretter setter du deg nye delmål, og en ny premie når målet er nådd. Dette skaper fokus, og noe å jobbe etter når ting kanskje går litt trått innimellom.

Men få din kjære om å hjelpe til, være en pådriver og ikke minst støtte deg..

Lykke til

Har satt meg opp flere delmål allerede :) Bør cardio være de dagene jeg ikke har styrke eller går det ant å ta de på de samme dagene?

Personlig ville jeg tatt en dag på gymet, så en dag cardio, gå en tur i skogen feks. Da får du trent støttemuskelturen også i samme slengen. Så en dag på gymet igjen , så svømme en dag feks, cardio kan være så mangt vettu.. ikke noe galt i å kjøre litt sykling eller tredemølle samme dagene som styrke hvis det er tidsklemma som tar deg.

Men tenk litt på type cardio, med tanke på vekt, støtte/kjernemuskelatur osv..

Personlig ville jeg tatt en dag på gymet, så en dag cardio, gå en tur i skogen feks. Da får du trent støttemuskelturen også i samme slengen. Så en dag på gymet igjen , så svømme en dag feks, cardio kan være så mangt vettu.. ikke noe galt i å kjøre litt sykling eller tredemølle samme dagene som styrke hvis det er tidsklemma som tar deg.

Men tenk litt på type cardio, med tanke på vekt, støtte/kjernemuskelatur osv..

Takk for hjelp! :)

Hva betegner ett godt kosthold? Greier ikke være helt nøye med kalorier og slikt, men er litt fint å vite hva som er sunt og ikke. Får veldig mye forskjellige meninger om dette :)

Nøkternt vil jeg påstå at et sunt kosthold er et kosthold som er variert og med en tilpasset mengde mat til behovene man har.

Ikke heng deg opp i absolutte sannheter om at DETTE er sunt og DET der er sunt. Om man ser på det motsatt er jo alt usunt i for store mengder.

Nogenlunde ren mat (mat fra bunnen av), få i deg proteiner, karbohydrat og fett så kommer du langt! ;) Når det er sagt finnes det halvfabrikater der ute som slettes ikke er verst som en middagserstatter når det trengs. Personlig liker jeg mye fra Findus de få dagene jeg planlegger aldeles ellendig og bommer på tiden :)

Høres bra ut! Elsker å lage mat :) Blir å lage mat selv igjen når jeg får igjen litt overskudd etter å ha begynt på jobb igjen.

Tvinger typen til det når kroppen verker etter første dag på gymmet og første arbeidsdag på 6 måneder. o_O

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...