Gå til innhold

Hvor mange kalorier bør jeg innta?


Bompi

Anbefalte innlegg

Hei!

Er ei jente på 20 år med for mye fett på kroppen, og det vil jeg gjøre noe med. Tok en InBody-test, og der kom det frem at hvileforbrenningen min er på litt over 1800 kcal (virker riktig, ettersom jeg er over 185 og har en del muskler), og jeg lurer på hvor mange kalorier jeg bør innta daglig i gjennomsnitt for å gå ned regelmessig. Dette tallet må sikkert justeres etterhvert, men tenker som et utgangspunkt.

Kan fortelle at jeg tidligere i høst lå på rundt 1800 kcal seks dager i uken, og en dag med 1000 kcal + et "frimåltid" (matvrak ut av dimensjoner, så følte det nødvendig å ha en dag hvor jeg kunne spise noe med høyere kaloritetthet). Gikk ned i gjennomsnitt 1,1 kg i uken i denne perioden, og lurer på om ca 1800 kcal pr dag er greit, eller om dette blir for lite for kroppen, tatt i betraktning at jeg da bare "dekker" hvileforbrenningen.

Kan også tilføye at jeg trener ganske mye, og en typisk uke består av to håndballtreninger (60 min + 120 min), to spinning intervalltimer (55 min), tre styrkeøkter (ca 60 min), en-to morgenkardioøkter (40 min), en-to løpeturer (som oftest rundt 60 minutter) og en intervalløkt på tredemøllen (45 min). Ettersom jeg har et nokså høyt aktivitetsnivå er jeg avhengig av å spise nok, men samtidig ikke for mye (ettersom jeg vil ned i vekt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! :)

Vi er på samme høyde og alder(jeg veier 85kg) og jeg har erfart at jeg kunne ligge på 2600-2800kcal uten kondisjonstrening (sett bort i fra en tur i ny og ne) uten å "legge på meg". Jeg holdt en jevn vekt og økte sakte men sikkert i styrke og muskelmasse, mao kunne jeg trygt ligget enda høyere!

1800kcal syntes jeg var veldig lite da det er der jeg legger meg når jeg er på diett(bodyfitness) - og da tyr jeg heller ikke til store mengdene kondisjonstrening.

Jeg mener du bør spise mer og trappe ned på kondisjonstreningen

http://myrevolution.no/s/hva-du-ma-gjore-nar-du-ikke-gar-ned-i-vekt-pa-lite-mat-og-mye-trening/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Har fått med meg at du også er ganske høy (forøvrig :thumbsup: til oss som kommer oss opp her i verden), men vi har nok ganske ulik kroppssammensetning, og den store muskelmassen din gjør nok at du trygt kan ligge høyere enn meg på kaloriene. Jeg er helt enig i at 1800 kcal er lite, men samtidig er det fristende å gå tilbake til det som har fungert tidligere. Likevel skjønner jeg jo at dersom jeg skal kunne følge et kosthold så må det ikke være for ekstremt, og gi meg nok energi til å kunne trene og fungere i hverdagen :)

Når det gjelder rådet ditt om å trappe ned på kondisjonstreningen så vet jeg at jeg er på feil forum, men jeg må likevel innrømme at kondisjonstrening er "gulroten" i treningen min. Jeg føler meg aldri så bra som når jeg har løpt en lang tur, eller hatt en skikkelig hard intervalløkt. Det skyldes nok at jeg alltid har vært stor og sterk til å være jente (så styrketrening ikke gir en like stor mestringsfølelse), mens å løpe 15 km sammenhengende er noe som for to år siden virket helt totalt uoverkommelig.

I forhold til den artikkelen så er den både passende og ikke passende til den situasjonen jeg er i. Jeg har lest den flere ganger tidligere, men jeg ser ikke meg selv som en av de typiske jentene som omtales. Jeg har vært overvektig hele livet, og gikk ned i underkant av 25 kg på et halvår (noe som gjorde at jeg fikk et noget forvrengt syn på mat og trening), men jeg ser ikke på meg selv om fanatisk på noen måte lenger. Jeg vil likevel nå målet jeg satte meg i september 2009, og for å nå det må jeg ned noen kilo til (selv om det ikke er tallet på vekten som avgjør så er det tydelig at det er en del fett som må vekk).

Oppsummert - for nå ble det mye forskjellig her: Jeg ser at jeg bør ligge høyere på kaloriene, og da kanskje prøve å ligge på rundt 200 gram protein, en del karbohydrater fra frukt og grønt, og noe fett? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...