Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har trent styrketrening de siste par månedene og har fått veldig god progresjon.

I juli er det Ramadan for oss muslimer og da skal man faste, dvs ikke spise eller drikke fra soloppgang til solnedgang. Det blir heller ikke lett å trene noe da.

Er det noen som har noe tips til hva man bør gjøre da? Hvordan bør man eventuelt legge om trening før den måneden.

Det som er synd at man mister litt av progresjonen og må jobbe seg opp igjen :)

Takk

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/20833-hjelp-snart-ramadan-faste-30-dager/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan følge prinsippene til periodisk faste og trene rett før det første måltidet på kvelden. Har ikke så mye å bety når du inntar maten så lenge du får i deg nok i løpet av dagen og uken. Du bør nok likevel legge treningen etter solnedgang slik at du kan få drikke litt under treningen. Evt om du spiser et ikke altfor stort måltid før trening og så tar et større måltid etter trening.

Følger du forresten fastetiden for Norge eller for Mekka? Forstår det er litt ulik praksis her.

Du kan følge prinsippene til periodisk faste og trene rett før det første måltidet på kvelden. Har ikke så mye å bety når du inntar maten så lenge du får i deg nok i løpet av dagen og uken. Du bør nok likevel legge treningen etter solnedgang slik at du kan få drikke litt under treningen. Evt om du spiser et ikke altfor stort måltid før trening og så tar et større måltid etter trening.

Følger du forresten fastetiden for Norge eller for Mekka? Forstår det er litt ulik praksis her.

Hei, takk for svar.

Tror ikke det er så mye energi på slutten av dagen etter 19-20 timers faste. Men det skal absolutt prøves, så lenge man kan trene med lette vekter bare for å beholde musklene så bør jo det gå greit.

Spørs om treningssentret er åpent så seint, solnedgang i juli er vel veldig seint.

Jeg tenkte meg at jeg bare skulle ha noe vekter hjemme og ta det om natta (har nok tid, siden jeg sover mye på dagen).

Jeg følger Oslo sine tider. Tekst-TV på NRK har tider: NRK Tekst-TV - 197

Du vil greit opprettholde muskelmassen med litt lett hjemmetrening også ja. Ikke glem gode kroppsvektsøvelser som pushups og chins. Og er ikke så mange kg du trenger på bulgarske utfall før det blir utfordrende nok :)

Prioriterer du tung trening med få reps og baseøvelser før og etter Ramadan vil det faktisk kunne bli en veldig fin periodisering av treningen. Man må bare gjøre det beste ut av ting :)

Annonse

Du vil greit opprettholde muskelmassen med litt lett hjemmetrening også ja. Ikke glem gode kroppsvektsøvelser som pushups og chins. Og er ikke så mange kg du trenger på bulgarske utfall før det blir utfordrende nok :)

Prioriterer du tung trening med få reps og baseøvelser før og etter Ramadan vil det faktisk kunne bli en veldig fin periodisering av treningen. Man må bare gjøre det beste ut av ting :)

Har trent 5x5 baseøvelser i 2 måneder nå, som hovedtrening.

Bulgarske utfall veldig fin trening ja :)

Redaktørene bør sette opp en Ramadan-treningsprogram her på FB :p

Hvordan er det dere følger soloppgang/nedgang i Norge på sommerstid? For eksempel i Tromsø vil man jo være fucked i Juli.

Dere går vel etter en klokke eller noe? Men alt koker vel ned til hvor streng du er med det.Tillater du deg selv og drikket i løpet av dagen skal det ikke være et problem og vente til kveldstid med å trøkke i deg en del cheatmeals. For veskeubalansen kan skape problemer for hvordan kroppen fungere om du skal trene på dagtid uten og innta noe veske.

Hvordan er det dere følger soloppgang/nedgang i Norge på sommerstid? For eksempel i Tromsø vil man jo være fucked i Juli.

Dere går vel etter en klokke eller noe? Men alt koker vel ned til hvor streng du er med det.Tillater du deg selv og drikket i løpet av dagen skal det ikke være et problem og vente til kveldstid med å trøkke i deg en del cheatmeals. For veskeubalansen kan skape problemer for hvordan kroppen fungere om du skal trene på dagtid uten og innta noe veske.

Bruker Oslo sine tider, de i Tromsø bruker også Oslo sine tider. Regel er å følge nærmeste by som har solnedgang og soloppgang.

Det er ikke tillatt å drikke noe væske heller. Har fastet i mange år så har aldri hatt noe som helst problemer. Det å ikke spise og drikke er det minste Ramadan handler om egentlig :) (selv om det er stort for noen).

Det går mer ut på det spirituelle.

Forøvrig hvis noen lurer så er min Ramadan-treningsprogram følgende:

På natten: Pushups, sittups, rollouts, bulgarske utfall, squats, dips med en stol eller lignende.

Tror det bør holde, det finnes flere treningsmåter uten vekter. Og med den vekten jeg har så blir jeg nok veldig sliten. :)

Takk for alle svar.

På natten: Pushups, sittups, rollouts, bulgarske utfall, squats, dips med en stol eller lignende.

Tror det bør holde, det finnes flere treningsmåter uten vekter. Og med den vekten jeg har så blir jeg nok veldig sliten. :)

Du mangler en øvelse for ryggen her, men ellers ser det bra ut. Anbefaler enten chins/pullups, roing i slynge eller foroverbøyd med manualer.

Ifjor fulgte jeg prinsippene til periodisk faste og trente PSMF -treningsprogrammet, 3 ganger i uken. Gikk meget bra, beholdt muskelmassen og mistet endel fett. Trente 1 til 1 1/2 time før "åpning" av fasten. Null kardio.

Har tenkt å gjøre det samme iår også, kanskje spise litt mer enn ifjor.

Annonse

Ta en busstur til nabobyen, du er da reisende og fritatt :p.

Evt. Fast etter PF prinsipper

hehehe den var bra. Men da må man være reisende hele tiden, reise regelen er begrenset og avhengig av hvor mange dager man er "reisende". også må de dagene uansett "tas igjen"

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...