Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er en på 24 år som har planer om å starte å trene seriøst med Fitness, og har ikke trent noe på 2 år. Mitt utgangspunkt er 68 kg & 181 cm høy.

Jeg hadde håpet og få noen tips til treningsprogram, evt med bilder av riktig treningsmetode.

Treningsprogrammet burde være:

- En lett start på ca 1-2 mnd (evt etter noen med erfarings råd)

- Deretter en økning og hardere treningsøkt fremover.

Har som mål og gå opp 15 kg dette året, 68+15 = 83kg (om mulig)... Lastet ned en app på telefonen(ShapeUp) for å passe på maten, kaloriene, fettet og proteinene jeg får i meg, som er riktig mengde forhold til kaloriene jeg skal ha på en dag...

Hadde blitt sjeleglad om jeg hadde fått den hjelpen så jeg får kommet i gang(plan for start: JUNI)

Mvh Steffen :)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/20589-nybegynner/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hey og velkommen til FB :)

Ut av hva jeg har fått med meg som ofte går om og om igjen her på FB og hva folk trener så kan jeg nevne disse ulike programmene:

Styrketrening for nybegynnere - Fitnessbloggen

5x5 med autoregulering - Fitnessbloggen

Starting Strength – verdens mest anerkjente styrkeprogram - Fitnessbloggen

X-Press – For deg som vil ha muskler - Fitnessbloggen

X-Size for maksimal muskelvekst - Fitnessbloggen

Det skal sies at det ikke akkurat finnes "DEN PERFEKTE" treningsplanen som kan gå for alle sammen. Noen foretrekker visse øvelser ovenfor andre, om man vil ha split-programmer, kun fast fullkropps-prog, utstyr som blir brukt etc så det er smak og behag samt hva som passer deg rett og slett. Det finnes veldig mange andre gode programmer som fungerer veldig bra, men en av fordelene med de jeg har nevnt ovenfor er at du kan finne mange andre her på forumet som har trent/trener de programmene som har erfaring med dem. Slik at hvis det skulle være noe du lurer på, så er det mange her som kan hjelpe og svare deg.

Btw, det er bra for deg å variere treningsprogrammer du trener. Hvis du trener kun den faste samme til enhver tid over en alt for lang periode så vil det bare stoppe fremgangen/minske den samt man får større sjangser til å på dra seg skader. Så å bytte hver 3-4 måned gjør deg ikke vondt. Når du merker at du begynner å stagnere på øvelser og du ikke kommer deg så mye mer lengre frem, så kan du ta pause fra den ene treningsplanen du følger og bytte den med noe annet slik at du gir kroppen sjokk og når nye nivåer.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/20589-nybegynner/#findComment-752931
Del på andre sider

Takk for godt svar, men jeg er veldig ukjent med de ulike treningsmetodene... Hvordan holde riktig osv. Og kan ikke ha med data for å sitte å se på youtube mens jeg prater, på treningssenteret. Men jo, har god tid til å lære frem til Juni... Men tenkte evt og få ordnet en treningsplan for MEG, som passer med 4 dagers trening i uken. Det er sagt så mye forskjellig, at man f.eks skal trene 10 grupper dagen, og noen andre plasser skal man ikke trene de samme gruppene mere enn 2 ganger i uken, som oppstart. Så er litt vanskelig å vite hva som faktisk er riktig.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/20589-nybegynner/#findComment-752951
Del på andre sider

Takk for godt svar, men jeg er veldig ukjent med de ulike treningsmetodene... Hvordan holde riktig osv. Og kan ikke ha med data for å sitte å se på youtube mens jeg prater, på treningssenteret. Men jo, har god tid til å lære frem til Juni... Men tenkte evt og få ordnet en treningsplan for MEG, som passer med 4 dagers trening i uken. Det er sagt så mye forskjellig, at man f.eks skal trene 10 grupper dagen, og noen andre plasser skal man ikke trene de samme gruppene mere enn 2 ganger i uken, som oppstart. Så er litt vanskelig å vite hva som faktisk er riktig.

Det er nettopp derfor to forskjellige folk har linket til samme store og fine artikkel om styrketrening for nybegynnere allerede;)

Det du lurer på står mest sannsynligvis der, og gjør det ikke det, har både nettsiden her og forumet søkefunksjon;)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/20589-nybegynner/#findComment-752993
Del på andre sider

Annonse

I artikkelen Anny92 linket til er det et program som passer for akkurat deg og videoforklaringer på alle øvelsene. Se de før du går på gymmet og er du i tvil om du gjør det riktig så film deg selv så kan du få en vurdering på teknikken din i ettertid.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/20589-nybegynner/#findComment-753106
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...