Gå til innhold

Vondt i ribbein


sunnkropp

Anbefalte innlegg

Vel, here it goes:

Ble litt vel overivrig med rumblerolleren min her om dagen - skulle rulle litt over lats'en og kom til skade å dra over ribbeina en liten omgang også. Fikk litt vondt der og da, men ikke noe jeg tenkte over. Nå i etterkant derimot, har jeg rimelig vondt i ribbeina, spesielt de to nederste.

- Det er ikke vondt å bare sitte oppreist, og kjenner heller ikke noe til smerten når jeg puster

- Det er ømt når jeg trykker på området, men ikke noe hovent eller blått

- Det er vondt å ligge utstrakt, og det er i alle fall uaktuelt å ligge på magen.

- Ikke spesielt smertefullt å rotere overkroppen, men det gjør vondt når jeg hever og senker høyre arm.

- Det går helt fint å løpe, men kjenner rimelig godt denne smerten ved styrketrening, spesielt da ved øvelser som nedtrekk og benkpress.

Spørsmålet er da:

Er det sannsynlig at jeg faktisk brakk et ribbein med rolleren? Smertene er ikke uutholdelige, men veldig plagsomme. Noen som har opplevd noe lignende?

Bør jeg bare holde meg unna trening til de eventuelt går over, eller kan jeg trene med moderate smerter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Folk klarer å brekke ribbein på de merkeligste måter, så helt umulig er det ikke. Smertebildet ved ribbensbrudd pleier å være at smertene tiltar og er på det vondeste etter ca 7-10(14) dager. Brudd i ett enkelt ribbein er som regel veldig stabilt, som regel vil to brudd også være det. Ribbensbrudd er først skummelt om bruddet er dislosert (altså ute av stilling), men det hadde du merket godt selv, eller om det er mange brudd. Jeg ville unngått ting som er direkte vondt. Små smerter kan du for så vidt trene med, men om det er snakk om et brudd så vil det helst ikke bli bølla så mye med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Takker for svar :) Nå har jeg aldri brukket noe bein tidligere, så jeg vet jo liksom ikke hvor vondt det eventuelt er. Men vil tro at det hadde vært sterkere smerter dersom det faktisk var snakk om et brudd?

Etter å ha prata med folk som har brukket ribbein, så virker det som om at bare det å puste er veldig smertefullt..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiller jo ingen rolle om det er ribbeinsbrudd eller ikke. Behandlingen går uansett ut på ro og hvile, enten om det muskelstrekk eller brudd. Har selv hatt to ribbeinsbrudd etter mye hosting og nysing. Du kjenner det godt om det er et brudd/brist. Det gjør vondt å puste dypt, det gjør vondt å hoste og alt annet som øker buktrykket. Smertene øker etter noen dager, og etterhvert kan du kjenne en kul (callus) på over bruddet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...