Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er en mann på 28 år og 180cm. Jeg har alltid vært veldig tynn og smalskuldret. For 1,5 år siden, veide jeg 65-66kg, etter mye fokus på mat og RYP-programmet har jeg kommet meg opp på 73-74kg. Jeg er allikevel ikke fornøyd med kroppen når jeg ser i speilet. Jeg har helt klart økt mye i muskelstyrke, og dette er synlig på armer, bein og bryst, men jeg ser dvask og feit ut i mageregionen. Jeg har alltid hatt litt kulemage, i den forstand en tynn flis kan ha det. I tillegg har jeg en markant svai i ryggen, som forsterker kula. Jeg har ikke akkurat valker, men det ser ut som om jeg er gravid! Ikke tøft.

Kommer dette av større magesekkvolum, eller betyr det bare at jeg ikke spiser sunt nok? Jeg trenger ikke nødvendigvis en synlig sixpack, men hadde hjulpet om magen ikke stakk mer ut enn brystet... Burde jeg legge meg på et kaloriunderskudd? Til nå, har jeg hatt fokus på å spise så mye som mulig, og har nok ikke tenkt sunt i det hele tatt.

Jeg tar kreatin daglig, og proteinshake etter hver trening. Jeg brukte også en gainer over en periode på 1 mnd, smalt fort opp ett par kg der. Ellers spiser jeg stort sett Go'dag energi musli med banan og blåbær, brødskiver med leverpostei/ost/skinke/salami til lunsj og kvelds. Når det gjelder middagen, slurver jeg fælt og spiser mye junk... Har nok mye å hente der. Men spørsmålet mitt er altså, er kula bare en del av kroppsfasongen min, eller handler det enkelt å greit om å gå ned i fettprosent?

Håper noen kan gi meg litt tips!

Fortsetter under...

Jeg har fremdeles et langsiktig mål om å øke mer i vekt, men jeg er redd for å gjøre det og bare ende opp med å se feit ut! Derfor vil jeg fokusere litt mer på fettprosent. Jeg har lest at det går an å gå opp i vekt og ned i fettprosent, men at det er mer krevende enn hvis målet bare er å gå opp i vekt. Men siden jeg ikke vil ned i vekt eller miste muskelmasse, bør jeg holde meg unna kaloriunderskudd?

Er det virkelig så lett å miste muskelmasse med mindre man gjør alt galt? Galt defineres her som før stort kalorisk underskudd, for mye cardio eller aktivitet ved siden av og ingen styrketrening eller totalt fraværende mengder kvalitetsprotein?

I det siste har jeg lest veldig mye (siden jeg stort sett frekventerer /r/leangains o.l er jeg selvsagt biased) som indikerer at det å være på 10% (selv om man ser ut som en fyrstikk på dette tidspunktet) og bulke frem til maksimalt 14-15% for så å deffe er en langt bedre metode enn tradisjonelle "get fucking huge"-metoder med GOMAD, overstadige kalorioverskudd osv. Dette fordi testosteronmengden er bedre, insulinet fungerer bedre, muskel:fett-partisjonering blir mer gunstig ved moderat bulk på lav fettprosen, hvilket Berkhan, Lyle McDonald og leangains-miljøet fremmer som positiver. Et annet poeng er at man gjerne vil ha større motivasjon hvis man ser forholdsvis bra ut under hele bulken og slipper unødvendige mengder fett i normale bulk/cut-runder. Krever mer tankegang enn å spise alt som dukker opp i synsfeltet selvsagt.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...