Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei.

1) De par-tre siste gangene jeg har trent tung mark har jeg fått en kortvarig skade, men nok til at det ødelegger resten av markløften for den økta. Det skjer når jeg kjører twisted grip (venstre hånd motsatt vei) og da får tricepshodet som peker innover mot kroppen (venstre arm, twisted-hånda) seg en røkk idet jeg løfter. Det er ikke noe rykkløft eller tullball .. noen som vet hva som kan løse problemet og/eller hva jeg gjør galt? Har trent mark m twisted i lange tider, men aldri opplevd dette.

2) Etter forrige bentrening våknet jeg med en sinnssyk forferdelig krampe i begge lårene. Jeg kunne ikke røre beina. Trodde det var en tilfeldighet, men idag, rett etter jeg hadde trent bein (bare leg extentions) fikk jeg nesten-krampe i vastus medalis. Hvordan unngå dette? Vil nødig våkne opp med krampe fra helvete igjen. Tøyde ut quads, men vet ikke om det hjelper.

quadriceps60.jpg

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/20369-sm%C3%A5skade-i-triceps-krampe/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vel, å tøye ut vil neppe hjelpe, da det er recus femoris du får tøyd. Vastus medialis går kun over kneleddet, så når du har bøyde kneet helt bakover, så er både lateralis og femoris helt strukket. Men hva som er skjedd, det aner jeg ikke.

Hm. Vanskelig å si. Her må jeg faktisk se løftet IRL for å kunne si noe. Og om noe er skadet må du til en kyndig fagperson for evaluering, da skader ikke har noe med min jobb å gjøre. Derfor vi har Sigvar (Sigg1FastForm) på teamet. Hehe. :)

Kan enkelt å greit bare være en spenning i armen. Har du prøvd å rulle med ball?

Krampen kan skyldes svært mange ting også. Kan du utdype mer? F.eks har jeg også nesten konstant krampe i VMO i dag, pga 6-7 tunge sett i bøy. Det kan her, igjen, være utrooolig mange ting. Har du noe som helst bakgrunnsinformasjon? Noe du har gjort annerledes? Andre øvelser? Annet tempo? Annet mat/drikke inntak? Andre ting? Kanskje en random sykkeltur? Fjelltur?

Har du prøvd å rulle over quad også? Eller VMO med ball?

Der igjen kan spenningen skyldes andre årsaker som må taes hensyn til.

Hm. Vanskelig å si. Her må jeg faktisk se løftet IRL for å kunne si noe. Og om noe er skadet må du til en kyndig fagperson for evaluering, da skader ikke har noe med min jobb å gjøre. Derfor vi har Sigvar (Sigg1FastForm) på teamet. Hehe. :)

Kan enkelt å greit bare være en spenning i armen. Har du prøvd å rulle med ball?

Krampen kan skyldes svært mange ting også. Kan du utdype mer? F.eks har jeg også nesten konstant krampe i VMO i dag, pga 6-7 tunge sett i bøy. Det kan her, igjen, være utrooolig mange ting. Har du noe som helst bakgrunnsinformasjon? Noe du har gjort annerledes? Andre øvelser? Annet tempo? Annet mat/drikke inntak? Andre ting? Kanskje en random sykkeltur? Fjelltur?

Har du prøvd å rulle over quad også? Eller VMO med ball?

Der igjen kan spenningen skyldes andre årsaker som må taes hensyn til.

Først og fremst: Takk for svar. IRL blir vanskelig med mindre jeg blir kunde hehe, men filmet en økt her forleden der det samme skjedde etter første rep, men det var ikke så vondt og gikk over etter et par timer.

http://www.youtube.com/watch?v=95yKWs2u3Yg

Ikke prøvd noe rulle eller noe, nei :)

Vel - krampen skjedde idag umiddelbart etter leg extentions. Kjente det når jeg reiste meg opp fra apparattet og strammet såvidt quads'n litt, og så kom nesten-krampa i venstre vastus medalis. Strammet pitte litt igjen, og det samme skjedde: Nesten krampe. Tok deretter å tøyde ut og det ga seg.

Forrige (og første gang) det skjedde, fikk jeg ikke krampen før jeg våknet midt på natta med skikkelig krampe i begge quads, overalt. Da hadde jeg også trent leg ext rett før. Har jo brukt den øvelsen mye og det er ikke noe relevant jeg har endret rundt trening, kosthold osv, så jeg blir ikke helt klok på hvorfor det skjer.

Annonse

Merkelig at triceps skal protestere så voldsomt ved mark, synes det skurrer litt da triceps ikke jobber så voldsomt der. Er du sikker på at det er triceps du kjenner? Kan du f eks tegne inn på et bilde nøyaktig hvor smerten sitter? Egenmassasje osv er jo gret, men det er jo en årsak til at dette dukker opp. Noen ledsagende symptomer? Prikking/stikking/nummenhet i arm/hånd/fingre?

Når det gjelder kramper ved leg ext så er jo ikke det helt uvanlig. Typisk blir jo sånt mer plagsomt om det er noe krøll med væskebalanse/mineraler, så det kan jo være verdt å tenke på. Ellers er jo tøying greit for å få krampene til å slippe.

Merkelig at triceps skal protestere så voldsomt ved mark, synes det skurrer litt da triceps ikke jobber så voldsomt der. Er du sikker på at det er triceps du kjenner? Kan du f eks tegne inn på et bilde nøyaktig hvor smerten sitter? Egenmassasje osv er jo gret, men det er jo en årsak til at dette dukker opp. Noen ledsagende symptomer? Prikking/stikking/nummenhet i arm/hånd/fingre?

Når det gjelder kramper ved leg ext så er jo ikke det helt uvanlig. Typisk blir jo sånt mer plagsomt om det er noe krøll med væskebalanse/mineraler, så det kan jo være verdt å tenke på. Ellers er jo tøying greit for å få krampene til å slippe.

Det er triceps og litt i ryggen .. i hele tricepsfra slutten av tricepsfestet og litt videre på ryggen. Jepp, det er triceps, men jeg regner med det er vridningen som er ugunstig, da det kun skjer med twisted-arma. Idag er det mindre vondt.. føles ut som jeg har blitt slått med slegge og det er ømt der.

Lokalisering: Innerste "hodet" som peker mest mot kroppen. Det går derfra og litt i ryggen der armen er festet i lats'n, sånn cirka.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...