Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei

Lurer på om noen her har noen råd til hvordan jeg kan få bedre forbrenning uten å måtte spise piller/ annet unaturlig

Jeg har tatt noen kropsskanninger og resultater er det samme hver gang:

1. Jeg har mye større muskelmasse enn gjennomsnittet på min alder ( styrketrener en god del)

2. Jeg har mye lavere forbrenning enn gjennomsnittet på min alder

Dette gir absolutt ingen mening for meg - Jeg har alltid lært at Mer Muskler = Høyere forbrenning

Men dette virker ikke til å være sant i mitt tilfelle

Noen tips og råd til forbedring ?

Jeg spiser 3-4 måltider ( frokost, lunsj, middag før kl 1900 og kanskje et stykke frukt/skive mellom lunsj og middag) for dagen og trener hver dag. 3 styrke, 1 squash, 2 spinning og 1 langtur i skog og mark hver uke

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/20364-naturlig-h%C3%B8yere-forbrenning/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei si det :-)

Du står på en metallplate og holder i noen håndtak og så sende de impulser igjennom hele kroppen din og kommer tilbake med kropssammensettningen.

- Dette tar jeg cirka hver 3. måned på mitt treningssenter for å sjekke formen :-)

Måler alt fra forbrenning til muskler, vann i kroppen, innvendig fett osv

Kan du kvantifisere påstandene dine; hva slags fettprosent, mengde muskelmasse og basalforbrenning fikk du som resultat?

Muskelmasse bidrar til å forbrenne fett, men det jeg har lest er stakkarslige 10-15~ kcal per kilo (Lyle McDonald), hvilket betyr at det ikke vil bidra voldsomt for den gjennomsnittlige jente..

Bare glem det med muskelmasse. Som graa allerede har sagt så vil det garantert være så lite effekt at det er bare å ignorere.

Uansett, forbrenningen din (BMR) kan vel være genetisk svakere enn andres, men de store hovedfaktorene vil være hvor mye du veier og hvor mye du spiser. Så kommer det du gjør ila en dag. Grunnen til at du har så dårlig forbrenning er sannsynligvis at du enten bare beveger deg lite, eller har et annet syn på hva andre forbrenner (i.e innbiller deg at andre spiser 4k kcal uten å gå opp i vekt osv). Et siste alternativ er at du, via ekstrem slanking eller veldig mye yoyo-spising har skadet forbrenningen din.

En annen ting jeg lurer på, hvorfor vil du ha høyere forbrenning? For om det er for å slanke deg må du få oversikt over hvor mange kalorier du spiser. Det sier oss ikke veldig mye at du spiser 4-5 måltider. Hva består måltidene av? Jeg regner med du ønsker å slanke deg. Om du bare vil ha en helt rå forbrenning anbefaler jeg deg å spise sinnsyke mengder kalorier :D

Den naturlige forklaringen på dette er at du sammenligner deg med andre som har estimert andre ting enn deg. En InBody-test gir deg en rimelig god pekepinn på kroppssammensetningen din, og ut ifra standardiserte formler mtp kjønn og alder så estimerer den basalforbrenningen din.

Her er noen viktige distinksjoner:

Basalforbrenning - det du forbrenner ved å ligge helt i ro i tempraturnøytrale omgivelser

Hvileforbrenning - det du forbrenner i hvile, altså litt over basalforbrenningen.

Total forbrenning - Hvileforbrenningen pluss alt du bruker på aktivitet og å metabolisere maten du spiser.

Det som har skjedd her (jeg er nesten 100% sikker), er at du har sammenlignet din estimerte basalforbrenning med andre sin estimerte totalforbrenning. Eventuelt så har du misforstått resultatet av testen du har fått.

(Muskelmassen er beregnet utifra gjennomsnitt på din høyde, vekt, kjønn og alder. Forbrenningen er estimert ut ifra din høyde, vekt, alder og kroppssammensetning. Du kan ikke alltid sammenligne dine tall direkte med andre sine, siden de er basert på mange ulike faktorer)

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...