Gå til innhold

kondisjonstrening og undervekt


emilie_sc

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er veldig glad i trening, og trener 6 økter hver uke. Det er i hovedsak kondisjonstrening, men også styrketrening. Etter å ha trent styrke i 6 måneder ser jeg tydelig forandring på kroppen min, og jeg har endt opp med en for lav fettprosent. Jeg er p.t undervektig (155 cm og veier 43-43,5 kg), men føler meg ikke i dårlig form av den grunn. Føler jeg spiser helt ok og får i meg nok næring. Går ikke sulten, og jeg går heller ikke noe ned i vekt lenger. Målet mitt er vel heller å gå opp et par kilo! Men jeg vil ikke slutte med treningen.

Jeg opplever et problem hver gang jeg trener kondisjon mer enn 1 time. I påsken når jeg gikk på skitur, gikk jeg meg ofte helt tom, og hadde utrolig ubehag i etterkant. Det var tungt å gå, jeg var helt utmattet i kroppen. Det samme skjer når jeg løper mer enn 1 time, eller f. eks deltar på langkjøring på spinning eller sykkel marathon. Hva er det som egentlig skjer med kroppen min når jeg trener lengre enn 1 time? Det må jo være noe spesielt som skjer da, ettersom jeg aldri føler det slik ved f. eks en helt vanlig spinning time eller når jeg løper 45 min på mølla. Har dette noe med min lave fettprosent å gjøre?

Jeg skal slutte med kondisjonstreninger av denne typen, men jeg lurer bare på hva som skjer med kroppen, ettersom det er veldig ekkelt å føle seg i så dårlig form.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Jester

Spis mer

Mindre cardio

Mer styrketrening

=

Flottere kropp

Mer energi

Bedre rustet til hverdagens mas og kjas

Dårlig form er like fult undervektighet i så måte, men det jeg vil fram til er at løsningen er så enkel, og du er ALT for tynn nå. Jeg føler meg forpliktet til å nevne: Spiseforstyrrelser på forumet - informasjon | Fitnessbloggen Forum

og som sagt, rådene ovenfor er vell så enkle som du får de, og om de virker noe annet en enkel, så la jeg ved en link.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Jeg har ingen spiseforstyrrelse, selv om jeg er litt undervektig og jeg skjønner jo at man må spise mer for å redusere undervekten, men mitt spørsmål var egentlig hvorfor dette skjer med kroppen? Er det fordi man etter 1 time går over til fettforbrenning og tømmer glykogenlagrene, og ettersom jeg ikke har noe særlig fett å forbrenne så blir jeg dårlig? Jeg opplevde dette igår (etter en to timers treningsøkt) og er fremdeles dårlig (muskelsvak).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jester
Takk for svar! Jeg har ingen spiseforstyrrelse, selv om jeg er litt undervektig og jeg skjønner jo at man må spise mer for å redusere undervekten, men mitt spørsmål var egentlig hvorfor dette skjer med kroppen? Er det fordi man etter 1 time går over til fettforbrenning og tømmer glykogenlagrene, og ettersom jeg ikke har noe særlig fett å forbrenne så blir jeg dårlig? Jeg opplevde dette igår (etter en to timers treningsøkt) og er fremdeles dårlig (muskelsvak).

Er nok mest sannsynlig for at du pusher grenser for hva du har treningsgrunnlag for å takle, f.eks har du gått litt fortere, litt hardere eller noe. Og nummer to, du har ikke akkurat et alvorlig energilager i den lille kroppen :)

Du har rett og slett "gått deg tom", men her skal jeg la noen andre utbrodere da dette ikke er "my thang"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Når man trener en stund tømmer man glykogenlagrene, og når det er tomt går det på fettreservene. Om du har tømt glykogenlageret, og så begynner på fettlageret, og ikke har noe særlig fett er det rett og slett ikke noen steder å ta energi fra!

Dessuten er det vanlig å bli slapp etter å ha løpt eller "spinna" i over en time. Restitusjonstia varierer blant annet etter hvor godt trent man er, MAT OG DRIKKE, hvile/søvn og psykiske ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enkle svaret er som sagt over, spis mer.... Men det vet du nok selv.

Ved kondisjonstrening over 1 time bør man inta energi iform av veske eller mat under trening. Rask energi er stikkord her, spesielt ved løping. Rosiner, banan, sjokolade, sportsdrikk osv. Finn noe magen tåler og som funker for deg. Ved trening over lang tid bør også intensitet være lav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...