Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har begynt å trene styrke for første gang i mitt liv - aldri for sent! Begynte i november, og syns det er kjempegøy og dessuten en herlig måte å holde seg i form på. Jeg har fulgt med og lest mye her på Fitnessbloggen, og fått masse god hjelp. Jeg finner imidlertid lite som passer ekstra godt for min målgruppe: Voksne kvinner rundt 50 som liker å trene styrke. Noen som har tips på hvor jeg kan finne stoff som er tilpasset sånne som meg? ;)

Er det noe spesielt jeg bør passe på, som kanskje 20-åringer ikke trenger å ta hensyn til? Føler meg forøvrig ikke gammal i det hele tatt, selv om jeg ikke kan identifisere meg med mange av de lekre jentene som jeg ser bilder av her på fb :)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/20007-48-og-bitt-av-basillen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sånne som deg?

Bare til å trene, spise og sove som alle andre. Du vil ikke ha samme restitusjonsevne som ungdommene, men det blir først en begrensende faktor om du virkelig pusher på. Det å tilegne seg teknisk ferdighet kan også være noe du vil måtte bruke litt mer tid på enn yngre utøvere.

Sørg for å ha progresjon i treninga!

:)

Les denne: Styrketrening for nybegynnere - Fitnessbloggen

Står vel alt du trenger å vite, men les først, og spør etterpå om noe var uklart :)

Ellers kan du jo trene som oss andre jenter :D Jeg skal ikke si noe, er enda i 20 årene så skal ikke si noe om hvordan jeg blir når jeg blir 50 :p Men man er så ung som man føler seg, og hvis du ikke har noen skavanker eller noe som hindrer deg er det bare å kjøre på :D

Velkommen :)

Les denne: Styrketrening for nybegynnere - Fitnessbloggen

Står vel alt du trenger å vite, men les først, og spør etterpå om noe var uklart :)

Ellers kan du jo trene som oss andre jenter :D Jeg skal ikke si noe, er enda i 20 årene så skal ikke si noe om hvordan jeg blir når jeg blir 50 :p Men man er så ung som man føler seg, og hvis du ikke har noen skavanker eller noe som hindrer deg er det bare å kjøre på :D

Velkommen :)

Takk for tips - har lest (og lært av) linken du viser til ;) Bare å kjøre på, skjønner jeg, og godt er det!

Sånne som deg?

Bare til å trene, spise og sove som alle andre. Du vil ikke ha samme restitusjonsevne som ungdommene, men det blir først en begrensende faktor om du virkelig pusher på. Det å tilegne seg teknisk ferdighet kan også være noe du vil måtte bruke litt mer tid på enn yngre utøvere.

Tenker du at jeg trenger lenger opphold mellom treningsøktene? Eller kan jeg gjøre som nå, med ca 5 økter i uka? Har lest at man uansett bør ha en dags opphold mellom øktene, men det passer meg litt dårlig... Har det noen negativ effekt på musklene å trene hyppig, bortsett fra at man blir sliten? Mange spørsmål...

Tenker du at jeg trenger lenger opphold mellom treningsøktene? Eller kan jeg gjøre som nå, med ca 5 økter i uka? Har lest at man uansett bør ha en dags opphold mellom øktene, men det passer meg litt dårlig... Har det noen negativ effekt på musklene å trene hyppig, bortsett fra at man blir sliten? Mange spørsmål...

Du kan gjerne trene fem dager i uken - men da må du avpasse intensitet og belastning deretter.

(Trener du tre dager i uken kan du trene tyngre pr. økt.) Forøvrig så viser det såkalte "frekvensprosjektet" til styrkeløftforbundet at det er mest gunstig å trene hyppig.

Annonse

Hvordan trener du nå? Bruker du fortsatt et fullkropp program?

Selv er jeg 36 år og føler jeg får bedre framgang av å trene med høy frekvens. Men alle dagene kan ikke være like tunge når man trener hyppig.

Du vil forøvrig merke det om ikke kroppen får nok restitusjon. Kan du øke jevnlig i vektene du løfter og ikke har mye vondter i hele kroppen så vil jeg egentlig bare si at det bare er å kjøre på.

Hvordan trener du nå? Bruker du fortsatt et fullkropp program?

Selv er jeg 36 år og føler jeg får bedre framgang av å trene med høy frekvens. Men alle dagene kan ikke være like tunge når man trener hyppig.

Du vil forøvrig merke det om ikke kroppen får nok restitusjon. Kan du øke jevnlig i vektene du løfter og ikke har mye vondter i hele kroppen så vil jeg egentlig bare si at det bare er å kjøre på.

Ja, trener fortsatt fullkropp, og trives egentlig godt med det. Men det er kanskje et poeng å endre dette etterhvert? Har sett at flere anbefaler fullkropp program for nybegynnere (hvor lenge er man egentlig nybegynner??), og føler meg vel ikke kompetent ennå til å spesialisere treninga mi..

Ja, trener fortsatt fullkropp, og trives egentlig godt med det. Men det er kanskje et poeng å endre dette etterhvert? Har sett at flere anbefaler fullkropp program for nybegynnere (hvor lenge er man egentlig nybegynner??), og føler meg vel ikke kompetent ennå til å spesialisere treninga mi..

Man kan trene fullkropp hele veien, men ikke nødvendigvis de samme øvelsene hver gang. Med 5 ganger i uken vil det være fornuftig å ha to dager som er litt lettere og kanskje litt ekstra fokus på rehab øvelser.

Sånne som deg?

Vil bare slenge på at et positivt aspekt med en litt høyere alder er evnen til å være tålmodig, som til tider er essensielt i styrketrening ;) Der tar du igjen ungdommene fint ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...