Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Nå har jeg trent strukturert løping siden midten av januar. Der jeg minimum har hatt en intervall økt 6 x 4 minutter med 1 minutt akti hvile. En middels hard økt på 40-45 min, og en rolig økt på 1 time +.

Noen uker har jeg også hatt flere økter enn disse. prøver å trene dette annenhver dag, de andre dagene har jeg styrke. 17 mars var jeg med på et løp, som ikke gikk like bra som planlagt. så gikk jeg lei å hadde bare 1 intervall økt og 2 skiturer på 2-3 uker. Men er i gang igjen nå. Men jeg føler nesten at etter 3 økter nå at formen er dårligere en den var i starten av februar.

Har begrenset kostholdet litt, for å ta av noen kg, for å bli lettere da jeg løper blandt annet.

Kan dette være grunnen til at jeg føler meg tung å tom i kroppen? var på en tur tidligere i dag å pulsen skøyt rett opp i 10 slag unna makspuls på km nr 3 og den brukte jeg over 6 minutter på. På en god form og dag så kan jeg tryke 1 km ned til under 5 min på den samme pulsen.

Noen som har noen tips til hvorfor kroppen ikke tar i mot treningen så godt? føler jeg burde hatt bedre fremgang til nå :S

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/19886-d%C3%A5rlig-utvikling-hjelp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eg trur du trener for hardt. For å vera ærleg er du i så dårleg form at du kanskje ikkje bør trena intervall enno. På ditt nivå vil sjølv lett jogging vera bortimot terskeltrening. Mitt tips er å ta det heilt easy, gå turar i skogen, bruka sykkelen eller beina i kvardagen og springa 3–4 turar i veka, men berre kort og roleg.

God artikkel, trygg tilnærming:

Articles

Maten kan jo ha noe med at formen føles så dårlig. Men når du sier du har kuttet i kostholdet så lurer jeg litt på hva slags kosthold du har? Hva du spiser? Har du kuttet i kalorier eller har du byttet om på type mat du spiser?

Kostholdet mitt er slik:

Frokost: 50g havregrøt og proteinshake

Lunsj: 40 g ris og 150-200 g kjøtt(karbonadedeig, torsk, kyllingfilet, biff)

middag: 40 g ris og 150-200 g kjøtt(karbonadedeig, torsk, kyllingfilet, biff)

før trening: pwo og 30 g vitargo(karbopulver)

etter trening: proteinshake og 40 g vitargo.

kveldsmat: 40 g ris og 150-200 g kjøtt(karbonadedeig, torsk, kyllingfilet, biff)

Eg trur du trener for hardt. For å vera ærleg er du i så dårleg form at du kanskje ikkje bør trena intervall enno. På ditt nivå vil sjølv lett jogging vera bortimot terskeltrening. Mitt tips er å ta det heilt easy, gå turar i skogen, bruka sykkelen eller beina i kvardagen og springa 3–4 turar i veka, men berre kort og roleg.

God artikkel, trygg tilnærming:

Articles

Tja jeg er vel ikke helt enig i det. klarer å kjøre rolig jogg på 60-70 % av makspuls. å løper mila på 50 min på en god dag. så drit dårlig form er jeg vel ikke etter min egen mening men :p

Da jeg går det jeg orker så kommer jeg ikke over 100 i puls en gang. er det bratt så kan jeg komme i 120. Har en makspuls på 212 og hvile puls på 51.

Annonse

Kostholdet mitt er slik:

Frokost: 50g havregrøt og proteinshake

Lunsj: 40 g ris og 150-200 g kjøtt(karbonadedeig, torsk, kyllingfilet, biff)

middag: 40 g ris og 150-200 g kjøtt(karbonadedeig, torsk, kyllingfilet, biff)

før trening: pwo og 30 g vitargo(karbopulver)

etter trening: proteinshake og 40 g vitargo.

kveldsmat: 40 g ris og 150-200 g kjøtt(karbonadedeig, torsk, kyllingfilet, biff)

Ser ut som du har et ganske greit kosthold. Men du kan godt legge til litt grønnsaker. Er masse vitaminer og næringsstoffer man trenger i det!

Når det kommer til formen så har du tross alt trent veldg lite på en liten stund som jeg skjønte (1 intervalløkt og 2-3 skiturer siden 17 mars?). Da har du så og si ikke trent noen ting, formen faller på 1 måned. Og med dagens økt - husk du har dagsform også. Lite søvn, stress, lite mat, slike ting kan spille inn og man merker det ekstra godt hvis formen har falt. Men det går fort å trene den opp. Gi det noen økter og så burde det komme seg.

Samtidig så kan det at du har kuttet i maten ha noe å si. Men skal du gå ned vekt så er det greit å ligge litt i underskudd. Det er bare i like opptimalt om du skal forbedre utholdenheten. Du får gi formen litt tid til å komme seg igjen før du konkluderer hva du skal :)

Trener du bare utholdenhet forresten?

Ser ut som du har et ganske greit kosthold. Men du kan godt legge til litt grønnsaker. Er masse vitaminer og næringsstoffer man trenger i det!

Når det kommer til formen så har du tross alt trent veldg lite på en liten stund som jeg skjønte (1 intervalløkt og 2-3 skiturer siden 17 mars?). Da har du så og si ikke trent noen ting, formen faller på 1 måned. Og med dagens økt - husk du har dagsform også. Lite søvn, stress, lite mat, slike ting kan spille inn og man merker det ekstra godt hvis formen har falt. Men det går fort å trene den opp. Gi det noen økter og så burde det komme seg.

Samtidig så kan det at du har kuttet i maten ha noe å si. Men skal du gå ned vekt så er det greit å ligge litt i underskudd. Det er bare i like opptimalt om du skal forbedre utholdenheten. Du får gi formen litt tid til å komme seg igjen før du konkluderer hva du skal :)

Trener du bare utholdenhet forresten?

Jeg har som regel med over 100g brokoli på hvert måltid :)

Nei jeg trener løping og styrke annenhver dag, og fri på søndager. Men nå som det er blitt litt finere vær å jeg har energi å tid kan det hende jeg tar en tur på søndag, eller en liten tur etter styrketrening. Har også lagt om i fra vanlig "bygge" trening til mer utholdende styrke. Flere repetisjoner, flere sett. i mellom hvert sett så tar jeg enten mageøvelse, eller korsrygg. Slik at pulsen er jevnt høy under økta. å jeg starter alltid med relativ styrke. hang-ups på rygg, push ups på bryst, dips på triceps å omvendt grep på biceps. bryst og rygg på forskjellig dag. biceps og triceps på samme dag. (skal ha med beina igjen også, bare vente til etter sentrumsløpet som er 27. april. For jeg klarer ikke å løpe på flere dager etter beintrening.

å jeg trente styrke så og si nesten hver dag da jeg ikke løp eller gikk på ski. å jeg har nå hatt 4 økter med løping, og en økt rask gange siden forrige fredag. Skal opp til sognsvann og teste mila i morgen, håpe kroppen ikke skriker med en gang :S

Jeg har som regel med over 100g brokoli på hvert måltid :)

Nei jeg trener løping og styrke annenhver dag, og fri på søndager. Men nå som det er blitt litt finere vær å jeg har energi å tid kan det hende jeg tar en tur på søndag, eller en liten tur etter styrketrening. Har også lagt om i fra vanlig "bygge" trening til mer utholdende styrke. Flere repetisjoner, flere sett. i mellom hvert sett så tar jeg enten mageøvelse, eller korsrygg. Slik at pulsen er jevnt høy under økta. å jeg starter alltid med relativ styrke. hang-ups på rygg, push ups på bryst, dips på triceps å omvendt grep på biceps. bryst og rygg på forskjellig dag. biceps og triceps på samme dag. (skal ha med beina igjen også, bare vente til etter sentrumsløpet som er 27. april. For jeg klarer ikke å løpe på flere dager etter beintrening.

å jeg trente styrke så og si nesten hver dag da jeg ikke løp eller gikk på ski. å jeg har nå hatt 4 økter med løping, og en økt rask gange siden forrige fredag. Skal opp til sognsvann og teste mila i morgen, håpe kroppen ikke skriker med en gang :S

Ok, bra du har med en grønnsak i alle fall! Bedre enn ingenting :)

Nå skjønner jeg hvordan du trener og det virker også for meg at du har et alt for høye aktivtnivå i alle øktene dine. 3 styrkeøkter i uken med full gass i tillegg til 2 løpeøkter med full gass og nå skal du legge til en til, plus at du har en "rolig løpeøkt". Det er alt for mye høyintensitetstrening. Kroppen din blir sliten av det og rekker i restituere seg. Hvertfall nå som du har kuttet i kalorier.

Og du må trene ben. Det er en dårlig unnskyldning at du ikke kan trene det fordi du får vondt i beina. Legg om programmet ditt og få det inn. En idé kan være å trene bein på lørdag. Fri på søndag (for den økten trenger du ikke).

Ok, bra du har med en grønnsak i alle fall! Bedre enn ingenting :)

Nå skjønner jeg hvordan du trener og det virker også for meg at du har et alt for høye aktivtnivå i alle øktene dine. 3 styrkeøkter i uken med full gass i tillegg til 2 løpeøkter med full gass og nå skal du legge til en til, plus at du har en "rolig løpeøkt". Det er alt for mye høyintensitetstrening. Kroppen din blir sliten av det og rekker i restituere seg. Hvertfall nå som du har kuttet i kalorier.

Og du må trene ben. Det er en dårlig unnskyldning at du ikke kan trene det fordi du får vondt i beina. Legg om programmet ditt og få det inn. En idé kan være å trene bein på lørdag. Fri på søndag (for den økten trenger du ikke).

Ok!

Takk for hjelpen, mulig det blir for mye, men er litt rastløs av, meg så sliter med å ha fri også. Da blir jeg bare sittende å spise mat eller godis :p

Å jeg har trent en del bein før da, men ikke akkurat nå. driver også med sykling da det er sessong for det. Jeg trener hacksquat med over 200 kg, beinpress 400, markløft 3 x 200 kg, 145 kg i benk. ikke for å skryte, men for å vise at jeg ikke akkuratt er nybegynner innen trening. Har også spilt fotball i alle år, men måtte gi meg pga kneskade (derfor trener jeg også for det meste maskiner på beina)

Og jeg veier nå 81 kg.

Men det jeg skal fram til er at beina mine responderer veldig på styrke trening, å vokser fort da jeg trener det mye. å de er alle rede store. så det handler litt om estetikk også.

Å jeg er f***n meg støl i en hel uke etter en hard beintrening :S

Men jeg har begynt å trene å legge opp løpeøktene inn i sonetrening. Så jeg begynner vel å tro at det er mengde mat kombinert med å hvile som er tingen. At styrkeøktene kanskje tærer mer på kroppen enn hva jeg føler.

Ok!

Takk for hjelpen, mulig det blir for mye, men er litt rastløs av, meg så sliter med å ha fri også. Da blir jeg bare sittende å spise mat eller godis :p

Å jeg har trent en del bein før da, men ikke akkurat nå. driver også med sykling da det er sessong for det. Jeg trener hacksquat med over 200 kg, beinpress 400, markløft 3 x 200 kg, 145 kg i benk. ikke for å skryte, men for å vise at jeg ikke akkuratt er nybegynner innen trening. Har også spilt fotball i alle år, men måtte gi meg pga kneskade (derfor trener jeg også for det meste maskiner på beina)

Og jeg veier nå 81 kg.

Men det jeg skal fram til er at beina mine responderer veldig på styrke trening, å vokser fort da jeg trener det mye. å de er alle rede store. så det handler litt om estetikk også.

Å jeg er f***n meg støl i en hel uke etter en hard beintrening :S

Men jeg har begynt å trene å legge opp løpeøktene inn i sonetrening. Så jeg begynner vel å tro at det er mengde mat kombinert med å hvile som er tingen. At styrkeøktene kanskje tærer mer på kroppen enn hva jeg føler.

Jeg vet hvordan det med rastløshet er! Har selv trent opp mot 20 timer i uken. Og det har gått "fint". Men det blir for mye til å ha progresjon på alt.

Ser det med styrke på bein. Men å kutte det helt ut er ikke å anbefale. Ikke kjør så tungt, ha litt lettere vekter på, reps mellom 10-12. Ikke så mange sett. Handler ikke om å øke, men å holde formen om du skjønner?

Men ja, det blir for mange høypuls økter. Ro ned i styrkeøktene dine. Konsentrere deg om å holde formen. Du må liksom bestemme deg for hva du vil satse mest på. Går an å kombinere løping og styrke fint. Men da er en fin balanse man må holde.

Husk at kroppen trenger søvn og mat :) er du mye rastløs - begynn å gå turer. Rolige turer!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...