Gå til innhold

Trenger hjelp til treningsprogram


Fjonana

Anbefalte innlegg

Jeg har lenge kjørt et 3-splitt program, noe jeg har vært veldig fornøyd med! Splitten har vært oppdelt med: Rygg og biceps i en økt, bryst, skuldre og triceps i neste og ben, rumpe og mage på siste. Jeg har trent igjennom dette programmet 2 ganger i uken, slik at jeg har fått trent alle muskelgruppene to ganger.

Men planen min fremover å legge inn flere tunge kondisjonsøkter slik at jeg skal få bedre kondisjon og lavere fett%. Dermed vil fokuset på styrketrening bli litt nedprioritert, slik at jeg vil få færre styrkeøkter. Med dette vil jeg skifte styrketreningsprogramm slik at jeg får trent igjennom hele kroppen to ganger i uken. Jeg ser vel egentlig for meg et push-pull program, 2-splitt eller helkropp. Jeg kommer til å trene fra 5-7 dager i uken. Kan også prøve å legge inn flere økter per dag om det må til.

Så det jeg lurer på da er om det er noen som har peiling på hvilket styrkeprogram jeg kunne kjørt, slik at jeg kan få fokusere på kondisjon, men allikevel øke i styrke? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • 2 uker senere...

Har nok ikke noe erfaring med disse :p men personlig syns jeg det så ut som utrolig mye øvelser :o men så at det var 1 sett, trur kanskje at det hadde vært mer ideelt med mindre øvelser / baseøvelser og flere sett, utenom dette så ser vel det greit ut, har ikke akk så god peiling :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ta dette om du vil, eller se bort fra det om du ikke vil. Min trening er enkel og delt inn i to dager med hele kroppen.

Dag 1: Benkpress, militærpress, foroverbøyd roing, knebøy (ta det som er viktigst for deg først)

Dag 2: Benkpress, militærpress, nedtrekk/chins, markløft (igjen - egen rekkefølge)

Denne trener jeg to ganger i uken, men du kan sikkert ta den tre ganger. Legg til en eller to øvelser for muskelgrupper du vil prioritere, men ikke gi dem for mye juling. Om du trenger mer på bakside av skuldre kan du legge til en facepull eller hva den nå heter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe som mine kunder stort sett har fått gode resultater av, er et helkropps med kun basic. Lærte det av en svensk elitebygger på 90 tallet som kjørte kun basic i lavsesong - og han økte raskt i både styrke og masse (mulig han spiste mer enn bare ibux når det gjelder pharma, men uansett): Markløft, knebøy, chins, skulderpress, fremoverbøyd roing, benkpress (varier med skråbenk og stand/hantler) og roll outs. 4- 6 sett pr øvelse. Reps etter behov. Kjør gjerne dager med supinert grep også. Dette er et fullkroppsprogram, og du bør variere grepsvidde på alle øvelser bortsett fra mark og knebøy. Dette vil garantert øke styrken din - det er ikke alltid nødvendig med biceps/triceps curl og andre isolasjonsøvelser - bare spør Martin Berkhan :)

Kan trenes 3 ganger i uken, men anbefaler kun 2, om du skal kjøre mye kondisjon også. Dette er også det programmet jeg kommer til å bruke til våren, når jeg skal kjøre opp kondisjonen til sommerens halvmaratonløp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noe som mine kunder stort sett har fått gode resultater av, er et helkropps med kun basic

Blir noe ala det jeg skrev over, men jeg kjører ikke både markløft og knebøy på samme dagen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går an å kjøre lett markløft på dag 1, og lett knebøy på dag 2 osv :)

Ja, men da blir det fordelt på to dager, da er jeg med.. Men skal du kjøre begge øvelser på samme økta må vel begge være såpass lette at det nesten ikke er noen vits ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men da blir det fordelt på to dager, da er jeg med.. Men skal du kjøre begge øvelser på samme økta må vel begge være såpass lette at det nesten ikke er noen vits ?

Jeg formulerte meg litt dårlig...det går fint an å ha knebøy og markløft på samme dag, bare man varierer intensiteten.:)

Dietmar sine programmer baserer seg på fullkropp med mark og bøy samme dag, men de trenes aldri tungt samtidig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg formulerte meg litt dårlig...det går fint an å ha knebøy og markløft på samme dag, bare man varierer intensiteten.:)

Dietmar sine programmer baserer seg på fullkropp med mark og bøy samme dag, men de trenes aldri tungt samtidig. :)

Ja jeg så hvor du ville hen nå faktisk, så der er jeg enig. Er igang med et par kopper kaffe nå, så folk slipper å mate meg med teskje.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noe som mine kunder stort sett har fått gode resultater av, er et helkropps med kun basic. Lærte det av en svensk elitebygger på 90 tallet som kjørte kun basic i lavsesong - og han økte raskt i både styrke og masse (mulig han spiste mer enn bare ibux når det gjelder pharma, men uansett): Markløft, knebøy, chins, skulderpress, fremoverbøyd roing, benkpress (varier med skråbenk og stand/hantler) og roll outs. 4- 6 sett pr øvelse. Reps etter behov. Kjør gjerne dager med supinert grep også. Dette er et fullkroppsprogram, og du bør variere grepsvidde på alle øvelser bortsett fra mark og knebøy. Dette vil garantert øke styrken din - det er ikke alltid nødvendig med biceps/triceps curl og andre isolasjonsøvelser - bare spør Martin Berkhan :)

Kan trenes 3 ganger i uken, men anbefaler kun 2, om du skal kjøre mye kondisjon også. Dette er også det programmet jeg kommer til å bruke til våren, når jeg skal kjøre opp kondisjonen til sommerens halvmaratonløp :)

Omtrent slik jeg har mitt program nå også, kjører det 3 ganger i uken :) Synes et fungerer bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe som mine kunder stort sett har fått gode resultater av, er et helkropps med kun basic. Lærte det av en svensk elitebygger på 90 tallet som kjørte kun basic i lavsesong - og han økte raskt i både styrke og masse (mulig han spiste mer enn bare ibux når det gjelder pharma, men uansett): Markløft, knebøy, chins, skulderpress, fremoverbøyd roing, benkpress (varier med skråbenk og stand/hantler) og roll outs. 4- 6 sett pr øvelse. Reps etter behov. Kjør gjerne dager med supinert grep også. Dette er et fullkroppsprogram, og du bør variere grepsvidde på alle øvelser bortsett fra mark og knebøy. Dette vil garantert øke styrken din - det er ikke alltid nødvendig med biceps/triceps curl og andre isolasjonsøvelser - bare spør Martin Berkhan :)

Kan trenes 3 ganger i uken, men anbefaler kun 2, om du skal kjøre mye kondisjon også. Dette er også det programmet jeg kommer til å bruke til våren, når jeg skal kjøre opp kondisjonen til sommerens halvmaratonløp :)

Takk! Dette hørtes ut som et fornuftig program! :) Da blir det bytting. Igjen. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det du gjør er egentlig heelt feil, hvis man vil ha ordentlige resultater så bør man holde seg i hvertfall til to muskelgrupper pr dag=)

Du fikk med deg at hun omtrent bare skal vedlikeholde mens hun jobber med kondisen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med din gamle splitt antar jeg det var et program med høy treningsmengde og lav frekvens. Så da er det lurt å gjøre noe av det motsatte for eks. redusere treningsmengden og øke frekvensen (og intensiteten for å opprettholde muskelmassen eller styrken). Da kan du enkelt og greit kjøre 5x5-styrkeprogram 2x i uka for eksempel.

Alternativt kan du bruke dette templatet som brukes for å vedlikeholde styrken under sesong (2 dagers fullkroppsprogram det her også):

Dag 1 - Tung overkropp, lett underkropp

A. Tung benkpress, manualpress e.l.: 1-5 reps (bygg opp til ei maksvekt som dagsformen tillater, se autoregulering)

B. Tung ro-øvelse: Samme som ovenfor eller for eks. 5x5

C. Ettbeinsøvelse, for eks. bulgarske utfall, utfall bakover: 3-4 x 8-10 reps

D. Facepulls e.l.: 3-4 x 8-12 reps

E. Planke til sideplanke: 3 x maks tid

Dag 2 - Tung underkropp, lett overkropp

A. Evt. en eksplosiv øvelse for eks. spensthopp, eksplosiv markløft (50% vekt) e.l.

B. Tung knebøy-variant: 1-5 reps slik som øvelse A. dag 1.

C1. Benkpress m/ manualer, push-ups e.l.: 3-4 x 8-12 reps

C2. Omvendt roing, enarms roing, benkroing e.l.: 3-4 x 8-12 reps

D1. Magerull med hjul: 3-4 x 8-12 reps

D2. Rygghev: 3-4 x 8-12 reps

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...