Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er en kvinne på 49 år og vil ned i vekt. Har i tidligere år trenet mye, både styrke og fitness , og da mener jeg MYE. Men helsa har sviktet de siste årene og treningsmengden har gått betydelig ned (til ingenting i perioder) og vekta tilsvarende opp. Nå har jeg siden begynnelsen av februar lagt meg på et kaloriforbruk per dag på i underkant av 1000. Ja, det er lite, men jeg veide 87 kg og er 165cm høy, så det er altfor mye og jeg spyr av meg selv slik jeg har blitt. Men har altså betsemt meg for å gjøre noe med det og har ikke en eneste dag etter begynnelsen av februar med mer enn 1700kcal på en dag. Virkelig, helt sant. Jeg fører nøye dagbok over alt jeg spiser og trekker fra de kcal jeg bruker på aktivitet. Jeg kan ennå ikke trene skikkelig, men jeg går minimum to turer på en halvtime-time hver dag i langsomt/normalt tempo (regner forbruk på 100-200 kcal avhengig av turlengden). Håper å komme igang med styrketrening i løpet av en måned, eller to, men foreløpig må jeg holde meg til gåturene mine.

Det jeg ikke forstår, og som er meget demotiverende er at jeg ikke har gått ned ett gram siden slutten av mars, tvert imot; 31.mars var vekten på 81,9kg og så spratt den opp til 82,3kg hvor den fortsatt står. Hva skjer? Med så lite kalorier burde jeg da gå ned litt hver uke? Og jeg har virkelig oversikt over det jeg spiser og trener, ikke noe skjult smugspising e.l som ødelegger. Hjelp... kan noen komme med en forklaring på dette og eventuelt råd om hva jeg kan gjøre for å ikke miste motet helt!

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/19810-trenger-hjelp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Slutten av mars er ikke så lenge siden (1,5 uke?!), gi kroppen din litt mer tid! Den skal tross alt venne seg til vektnedgangen den også :) Du må iallefall ikke spise mindre enn 1700 kcal, det gjør nok bare vondt verre. Igjen, prøv å slapp av og gi det mer tid!

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/19810-trenger-hjelp/#findComment-731575
Del på andre sider

Slutten av mars er ikke så lenge siden (1,5 uke?!), gi kroppen din litt mer tid! Den skal tross alt venne seg til vektnedgangen den også :) Du må iallefall ikke spise mindre enn 1700 kcal, det gjør nok bare vondt verre. Igjen, prøv å slapp av og gi det mer tid!

Takk for svar :-) Du har sikkert rett, det bare føles så vanskelig når det står stille... Har regnet ut mitt kaloriforbruk ift alder, vekt og aktivitetsnivå og får beskjed om å ligge på mellom 900-1000 kcal per dag for å gå ned 1kg per uke. Det er jo ikke spesielt stort vekttap per uke, så hvorfor mener du jeg bør ligge på 1700?

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/19810-trenger-hjelp/#findComment-731620
Del på andre sider

Jeg regner ut at din basalforbrenning er på 1550 kcal, og det betyr de kaloriene kroppen trenger for å eksistere. Mao så er alt under det altfor lite, om du så lå i sengen en hel dag og ikke beveget deg. Spiser du mindre enn det så fører det bare til underernæring og kroppen kommer til å gå på en smell. Når du går turer og er i aktivitet i tillegg, så er til og med 1700 kcal litt lite, men mindre enn det bør du iallefall ikke spise!

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/19810-trenger-hjelp/#findComment-731627
Del på andre sider

(...) Har regnet ut mitt kaloriforbruk ift alder, vekt og aktivitetsnivå og får beskjed om å ligge på mellom 900-1000 kcal per dag for å gå ned 1kg per uke. Det er jo ikke spesielt stort vekttap per uke, så hvorfor mener du jeg bør ligge på 1700?

Hvor har du regnet ut dette, og hvor har du det fra at 1kg i uken ikke er mye? :)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/19810-trenger-hjelp/#findComment-731633
Del på andre sider

Hei,

Jeg er litt "deg" for et år siden - 49 år, 165, startet på 87 kg... , bikket over i BMI klassen fedme...

Minst 6 år uten aktivitet fordi - ja, masse dårlige unnskyldninger i alle fall. Jeg startet med min "nye livsstil" i januar 2012. Hovedmål: bli aktiv og sunn og normalvektig. De fleste kiloene, kanskje 15, ble borte i løpet av det førte halve året, mye sykling underveis, og jeg klarte ved hjelp av et løpeprogram å komme opp i 30 minutter sammenhengende (sakte) løping før den første sommeren.

I denne perioden spiste jeg aldri mindre enn 1400-1500 kcal per dag. Jeg mener netto-kalorier, selvsagt og legger til treningskaloriene. Når jeg sykler til jobben (en snau timne hver vei) forbrenner jeg ca 400 kcal til og 350 kcal hjem. Disse dagene har jeg selvsagt spist over 2100 kcal. Jeg vil ikke anbefale deg å satse på mer enn 1/2 kg vektnedgang per uke. Du har tiden foran deg, selv om jeg vet veldig godt hvor lett det er å bli utålmodig. Du vil vel fortsette med en bra livsstil resten av livet? Ikke en hurtigkur - og så opp igjen etterpå? Jeg har hatt rare perioder hvor vekta har gått litt opp, og så ned igjen etter noen uker. Ikke vei deg for ofte - det er så lett å bli frustrert.

For noen uker siden kunne jeg "feire" normalvektig-kategori: 68 kg. Nå er jeg ikke på slanker'n lenger. Og fra nå av blåser jeg i BMI. Siden jul har jeg begynt med litt styrketrening i sal, og oppdaget at vekta er ganske stabil, men jeg har bllitt en del tynnere. Kult? Jeg har jo fortsatt mye dødvekt (les: fett), og en del av det skal bort. Håper å komme i gang med "ekte" styrketrening og få hjelp til noen baseøvelser veldig snart.

Jeg ønsker deg masse lykke til, for du kan klare det. Men ikke bli fristet til å tro at det går fortere hvis du spiser enda mindre!

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/19810-trenger-hjelp/#findComment-731660
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...