Gå til innhold

Usymmetri i muskulatur, hvordan endre?


storken

Anbefalte innlegg

Tidligere har jeg snakket med Martin Berkhan om dette, han mente at "step ups", kjerneøvelser og diverse andre stabillitetsøvelser var bortkastet - at jeg skulle fortsette å kjøre bøy og mark, så skal ujevnheter rette seg ut etterhvert.

Jeg er på en måte enig, men samtidig har jeg noen rare plager.

1. Jeg flytter hofta mot venstre på vei opp fra bunnposisjon i bøy. Høyrefoten min er 10% sterkere enn venstre, og det synes også. Det har blitt bedre, men er ikke blitt helt bra.

2. Forskjell i brystmuskelfeste. Venstresiden har mindre areal, men mer volum, i forhold til høyre - pec. Venstrearmen er også definitivt større enn høyre. Veiny venstrebicep, men ikke høyre :confused: Høyre serratus er derimot mye mer definert enn venstre, så der det mangler blir det veid opp av andre ting...

Noen som har noen tips som fungerte for dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når deg gjelder nummer 2 så er det ikke stort du kan gjøre når musklene har forskjellig utspring og feste. Ingen er 100% lik på høyre og venstre side. Så slikt må vi bare leve med egentlig. Standar råd er å kjøre øvelser der hver side jobber uavhengig av hverandre. Så press med manualer istedefor benkpress etc.

Et godt eksempel på dette som alle kjenner til er jo Arnold med hans forskjellige biceps fester:

Arnold_Schwarzenegger_69.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problem 1: Anbefaler deg å kjøre bulgarske utfall hvor du trener den svakeste foten først. Husk også at du skal ha lik teknikk på begge sider, bruk teip til å merke hvor langt frem foten skal, slik at du ikke trener mer quadriceps og mindre glute/hamstrings på den ene foten. Husk også å ikke la kneet vandre innover. Bruk speil!

Enfots beinpress kan også fungere bra her ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problem 1: Anbefaler deg å kjøre bulgarske utfall hvor du trener den svakeste foten først. Husk også at du skal ha lik teknikk på begge sider, bruk teip til å merke hvor langt frem foten skal, slik at du ikke trener mer quadriceps og mindre glute/hamstrings på den ene foten. Husk også å ikke la kneet vandre innover. Bruk speil!

Enfots beinpress kan også fungere bra her ;)

Fikk forrige vinter tilbakemelding på screening om svakere venstrebein, spesielt bakside. Kjørte program med ettbeins beinpress + ettbeins lårcurl med samme vekt på begge bein over en periode. Ny screening sommerstid viste tilnærmet utligning :) Hvis det er mer på forside antar jeg det samme gjelder kombinasjon beinpress/extension. Apparatbruk for å isolere musklene i arbeid, og dette kom på siden av baseøvelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk forrige vinter tilbakemelding på screening om svakere venstrebein, spesielt bakside. Kjørte program med ettbeins beinpress + ettbeins lårcurl med samme vekt på begge bein over en periode. Ny screening sommerstid viste tilnærmet utligning :) Hvis det er mer på forside antar jeg det samme gjelder kombinasjon beinpress/extension. Apparatbruk for å isolere musklene i arbeid, og dette kom på siden av baseøvelser.

Nettopp derfor de er viktig å ha begge føttene like langt fremme i øvelser som bulgars utfall, ettersom benet "kort fremme" vil gjøre øvelsen knedominant med fokus på quadriceps (forside lår), mens lenger frem i større grad også vil aktivere baksiden av lår+rumpe.

Du vil altså belaste forsiden og baksiden av låra likt på begg føtter ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problem 1: Anbefaler deg å kjøre bulgarske utfall hvor du trener den svakeste foten først. Husk også at du skal ha lik teknikk på begge sider, bruk teip til å merke hvor langt frem foten skal, slik at du ikke trener mer quadriceps og mindre glute/hamstrings på den ene foten. Husk også å ikke la kneet vandre innover. Bruk speil!

Enfots beinpress kan også fungere bra her ;)

Enfots beinpress høres bra ut ;) Bulgarske utfall er jeg redd jeg er mer eksplosiv med en fot, slik at jeg opprettholder ubalansen. Ellers er jeg veldig imot enleddsøvelser som lårcurl og legextension, så kommer nok til å opprettholde bøy - men legge til enfots beinpress og kanskje utfall.

Når det kommer til muskelfester har jeg vel egentlig kommet frem til det samme som nevnt her i tråden, men godt å høre flere si det samme. Ganske beskrivende det bildet av Arnold ja ;P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fikk forrige vinter tilbakemelding på screening om svakere venstrebein, spesielt bakside. Kjørte program med ettbeins beinpress + ettbeins lårcurl med samme vekt på begge bein over en periode. Ny screening sommerstid viste tilnærmet utligning :) Hvis det er mer på forside antar jeg det samme gjelder kombinasjon beinpress/extension. Apparatbruk for å isolere musklene i arbeid, og dette kom på siden av baseøvelser.

Dette har jeg også tenkt å prøve, da jeg sliter med samme problemet. Men da du var svakere i venstre ben, merket du noe til at dette påvirket teknikken din i knebøy? Jeg synes det påvirker min/belaster automatisk det sterke benet mer....:( /tipper svakt over mot høyre når det er tungt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg også tenkt å prøve, da jeg sliter med samme problemet. Men da du var svakere i venstre ben, merket du noe til at dette påvirket teknikken din i knebøy? Jeg synes det påvirker min/belaster automatisk det sterke benet mer....:( /tipper svakt over mot høyre når det er tungt.

Jeg må innrømme at jeg faktisk ikke er sikker. Hadde nok alt fokus på å finne ut av problemer med ryggen under bøyen, selv om jeg sikkert ville merket det om det var veldig tydelig.

Men jeg kjente det på fotballbanen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...