Gå til innhold

hvordan tøye?


Gjest SlettetBruker4

Anbefalte innlegg

Gjest SlettetBruker4

Hei. Jeg har kort/stram/for lite bevegelig muskulatur flere steder i kroppen (bla hofteleddsbøyer, leggmuskulatur) som gjør visse øvelser vanskelig å gjennomføre teknisk riktig, samtidig som at jeg lett får akillessmerter og ryggsmerter pga. dette. Jeg vil derfor bedre bevegeligheten og tøye ut, men er usikker på hva som er best av de ulike måtene å tøye på? Burde man holde tøyningen lenge (feks 1 minutt, så hvile, så 1 minutt igjen med tøyning av en muskelgruppe), eller burde man stramme muskulaturen, tøye, også stramme igjen? Hva er mest effektivt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For økt bevegelighet har bl.a. egenmassasje og dynamisk oppvarming hjulpet meg mye. Gjør også litt typisk "gymtime-tøying" iblant , men føler ikke at dette gir så veldig mye.

Guide i egenmassasje - Fitnessbloggen

Skrumrulle, triggerpunkt og bedre bevegelighet - Fitnessbloggen

Dynamisk oppvarming gir bedre treningsøkter - Fitnessbloggen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SlettetBruker4

Tusen takk! Jeg har pleid å tøye et minutt-hvile-1t minutt til etter rulling på skumrulle, kan det være noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vært hos uttallige terapauter (fysio, naprapat, kiropraktor, osteopat etc)..

Lærte til slutt riktig tøying og har hatt enorm fremgang etter det. Tøye"øvelsene" er de samme..MEN når du tøyer feks bryst mot veggen med ene hånda..Skal du jobbe imot i 10sec..Slappe av..og så gå dypere og repetere flere ganger, altså bruke muskelen når du tøyer..Funker fett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei. Jeg har kort/stram/for lite bevegelig muskulatur flere steder i kroppen (bla hofteleddsbøyer, leggmuskulatur) som gjør visse øvelser vanskelig å gjennomføre teknisk riktig, samtidig som at jeg lett får akillessmerter og ryggsmerter pga. dette. Jeg vil derfor bedre bevegeligheten og tøye ut, men er usikker på hva som er best av de ulike måtene å tøye på? Burde man holde tøyningen lenge (feks 1 minutt, så hvile, så 1 minutt igjen med tøyning av en muskelgruppe), eller burde man stramme muskulaturen, tøye, også stramme igjen? Hva er mest effektivt?

Teknikken du skriver på slutten der, som også VegarL nevner, er veldig grei. Kjør et par sekvenser på et minutt daglig så bør det gå fremover. Skumrulling og styrking/aktiviering av motsatt muskulatur så er du på god vei mot gull!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SlettetBruker4
Teknikken du skriver på slutten der, som også VegarL nevner, er veldig grei. Kjør et par sekvenser på et minutt daglig så bør det gå fremover. Skumrulling og styrking/aktiviering av motsatt muskulatur så er du på god vei mot gull!

Takk for svar! Kan man gjøre det alene? Hvordan tøyer man akilles alene? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...