Klatt Skrevet 4. april 2013 Del Skrevet 4. april 2013 Heisann! Prøver meg for n-te gang på et nytt og bedre liv. Tenkte å forsøke meg på en måned eller to med PMSF for å komme skikkelig i gang, i tillegg til at jeg om en måned skal i konfirmasjon - og da hadde det jo vært koselig å være litt fastere i fisken. Uansett, jeg har lest en del om dietten fra flere forskjellige kilder, men har likevel et par spørsmål, hvorav de fleste går ut på "viktigheten" på en del av retningslinjene man skal følge for å kunne kalle det PSMF. Sånn for sikkerhetsskyld, så er jeg 22 år gammel, veier 105 kg og er 190 høy. Altfor få av kiloene er muskler. Hvor viktig er det med omega 3? Jeg takler virkelig ikke å svelge oljer (eller kapsler. Gigantisk brekningsrefleks.), så jeg sliter virkelig med å få i meg nok omega 3. Hvor mye effekt mister jeg dersom jeg inntar 100g laks eller annen fet fisk en til to, kanskje tre dager i uka? Jeg skjønner jo at det handler om at (f.eks) laks inneholder mye mer kcal/100g enn annen, sunnere mat, og at man derfor vil miste mindre vekt enn om man klarer seg uten, men jeg kan ikke se for meg at det handler om mer enn ett, kanskje to kilo på en måned dersom man inntar litt fet fisk?Hvor viktig er det med den enorme mengden proteiner? Slik jeg har spist de få dagene jeg nå har "forsøkt" meg på dietten (prøver å finne ut om dette er noe for meg), så ligger jeg og hoverer rundt 200-220g proteiner per dag. De fleste retningslinjene peker på rundt 2.5g*kg, evt opptil 3g*kg. Forstår nesten ikke at det skal være mulig å innta så mye mat. Har forsøkt meg med noe proteinpulver, men jeg syntes dessverre alt jeg har smakt så langt smaker død og fordervelse med mindre det er blandet med melk - noe som er uaktuelt på PSMF. Finnes det smakløst proteinpulver jeg kan blande ut i en skyr eller i cottage cheese?Hva skjer når jeg slutter dietten, og hvordan skal jeg spise etterpå? Jeg antar jeg må "spise meg opp" den nærmeste tiden etter dietten er over. Hvordan går jeg frem? Legge på litt karbohydrater og litt høyere kcal, for å så gradvis øke oppmot "normale" nivåer i løpet av en noe sånt som en måned?Hvor greit er det med sukkerfri brus/saft? Nå i begynnelsen tror jeg det kan være greit for å ikke miste motivasjonen, så jeg har kjøpt meg et par bokser med pepsi max for å ta knekken på det verste søtsuget. Er det ødeleggende? For å ta et eksempel på hva jeg spiser, så skrev jeg opp gårsdagens matinntak. Når jeg ser på det selv syntes jeg det virker skremmende lite, men jeg føler virkelig at jeg propper i meg mat og at jeg kommer til å eksplodere dersom jeg spiser mer. Jeg prøver å variere grønnsakene og kjøttet mer enn det som er fortalt her, men det var dette som var i hus per gårs dato. (Skal også sies at jeg ikke er så fantastisk med å veie grønnsakene som det ser ut her, men jeg ville ha et nøyaktig anslag på hva jeg spiste for å kunne gi skikkelig informasjon om kostholdet mitt.) Frokost: (Spist rundt klokka 11.) 250g karbonadedeig 30g agurk 10g purreløk 1 salatblad (isberg) Lunsj: (Spist rundt klokka 2.) x1 Skyr (Skogsbær) Middag: (Spist rundt klokka 4.) 150g kyllingfilet 40g agurk 5g purreløk 1 salatblad (isberg) 10g paprika (rød) Kveldsmat: Spist rundt klokka 8.) 250g kyllingfilet 100g kyllingskinke 40g agurk 1 salatblad (30g, isberg) 20g brokkoli 5g purre 10g paprika Takk for innspill og tips! Må gjerne flytte tråden om den er malplassert. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/19585-%C3%B8nsker-%C3%A5-bli-litt-klokere-p%C3%A5-psmf/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jonna Skrevet 5. april 2013 Del Skrevet 5. april 2013 Vel jeg er ingen ekspert, men jeg var i din situasjon i Januar og fikk hjelp. Den informasjonen jeg absorberte da kan jeg vidreformidle til deg. Omega 3: Gode Omega 3 kilder(jeg bruker selolje) er viktig for proteinsynstesen og det faktum at det bidrar til å opprettholde de nødvendige fettaminosyrene(?). Siden du ikke spiser fett så er det derfor veldig viktig med Omega 3. Protein: Siden denne dietten i bunn og grunn er en ren protein diett er det viktig å få i seg den riktige mengden. Jeg la meg mellom 2-2,5 gram(veide 109kg i starten) per kg. Noen sier at du skal bruke Målvekten som utgangspunkt, men jeg skulle ned 25 kg så følte at dette ble litt feil. Beregn 220+ Proteiner om dagen vil jeg si er en god mendge. Angående proteinpulver. Er et bake protein som kan brukes som visstnok er smaksløst(har ikke brukt det selv). Ellers er Double Choclate whey fra Proteinfabrikken blanda med Mager kesam nesten som en god sjokoladeyoughurt. Kan også bruke jordbær varianten med cottage cheese/skyr. Diett slutt: For å ikke bli dårlig i magen etter endt diett er det viktig med en liten opptrapping. Jeg la til 50g carbs og noe fett(hver dag) til jeg var tilbake til vedlikehold. Jeg holdt vedlikehold i 4 uker før en ny PSMF kur. Etter den kuren var det opptrapping til vedlikehold. Tok vedlikehold 1 uke for deretter ligge i noe underskudd(det er det jeg gjør nå) Sukkerfri brus: Fun Light og pepsi max var min måte å holde tilbake søtsuget. Jeg merket at det gikk over etter en tid så da var det ikke lenger ett problem. Det viktigste er å være sterk og ikke ha søtsaker lett tilgjengelig. Jeg lagde også Fun Light Gele, med gelatin plater. Dette er rett og slett proteiner(ikke så mye, men men) i Gele form, veldig lavt kalori innhold. Andre tips vil være Walden farms sine dressinger/marinader. 0 Kcal, litt syrlige i smaken, men ganske gode. Samt vil si at Nitram var en av de som hjalp til mye. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/19585-%C3%B8nsker-%C3%A5-bli-litt-klokere-p%C3%A5-psmf/#findComment-726371 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Oddis Skrevet 5. april 2013 Del Skrevet 5. april 2013 Du kan gjerne spise laks hver dag i stedet for å ta omega-3. 100 gram laks gir ikke mer fett en den spiseskjeen med fiskeolje. Så bytt ut et av de andre proteinrike måltidene med et måltid med laks så er du sikret nok omega-3. Generelt så anbefaler jeg heller å følge litt mer moderate dietter enn PSMF. I praksis bare spise litt mindre og trene mer så man får et underskudd på 500-1000 kalorier daglig. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/19585-%C3%B8nsker-%C3%A5-bli-litt-klokere-p%C3%A5-psmf/#findComment-726378 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Son Skrevet 5. april 2013 Del Skrevet 5. april 2013 Vil bare si at når det kommer til å svelge kapsler/piller er det en vanesak. Klarte det heller ikke før, men med litt øvelse går det fint, nå svelger jeg lett 4 store kapsler i ett svelg. Man må prøve å legge fra seg tanken om kapslene å drikke vannet som om det er bare vann så glir de lett ned Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/19585-%C3%B8nsker-%C3%A5-bli-litt-klokere-p%C3%A5-psmf/#findComment-726382 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Son Skrevet 5. april 2013 Del Skrevet 5. april 2013 Liker forresten måten du la frem tråden på, veldig oversiktelig Splae 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/19585-%C3%B8nsker-%C3%A5-bli-litt-klokere-p%C3%A5-psmf/#findComment-726383 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klatt Skrevet 8. april 2013 Forfatter Del Skrevet 8. april 2013 Takk Son! Nytt spørsmål: Hvordan steker man maten sin? Ørlite olje, en liten mengde smør, eller har dere fullfungerende, flunkende nye teflonplater? Har stort sett bare det i hus selv, men å steike kylling og kjøtt uten noe form for smøring er mer eller mindre umulig. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/19585-%C3%B8nsker-%C3%A5-bli-litt-klokere-p%C3%A5-psmf/#findComment-730016 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anreka Skrevet 8. april 2013 Del Skrevet 8. april 2013 Takk Son! Nytt spørsmål: Hvordan steker man maten sin? Ørlite olje, en liten mengde smør, eller har dere fullfungerende, flunkende nye teflonplater? Har stort sett bare det i hus selv, men å steike kylling og kjøtt uten noe form for smøring er mer eller mindre umulig. Jeg fant en sånn 1 kcal-spray på meny som jeg brukte når jeg gikk på psmf, men kan bruke en liiiiten dæsj olje - mesteparten blir jo liggende igjen i panna uansett vel? Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/19585-%C3%B8nsker-%C3%A5-bli-litt-klokere-p%C3%A5-psmf/#findComment-730120 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Oddis Skrevet 9. april 2013 Del Skrevet 9. april 2013 Takk Son! Nytt spørsmål: Hvordan steker man maten sin? Ørlite olje, en liten mengde smør, eller har dere fullfungerende, flunkende nye teflonplater? Har stort sett bare det i hus selv, men å steike kylling og kjøtt uten noe form for smøring er mer eller mindre umulig. Kylling og annet kjøtt kan du steike i stekeovnen. Skal du ha noe tilbehør utenom så går det fint ann å steke uten fett, men enig i at det kan bli litt tørt om en kun steker kjøttet i tørr panne. Bruker du vanlig smør og gnir det over pannen før det har blitt varmt, så er det forøvrig nok med et 1-2 gram smør. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/19585-%C3%B8nsker-%C3%A5-bli-litt-klokere-p%C3%A5-psmf/#findComment-730343 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jonna Skrevet 9. april 2013 Del Skrevet 9. april 2013 Bruker en god teflon panne til å steke. Bruker også vann for å få ting til å ikke sette seg fast. Som Oddis sier kan du også bake/steke alt i ovnen. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/19585-%C3%B8nsker-%C3%A5-bli-litt-klokere-p%C3%A5-psmf/#findComment-730484 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.