Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Heisann! Jeg er 1,79 høy og 75kilo. Trener styrke 4-5 ganger i uken samt 2 kardioøkter. Har også aktiv hvile i helgene med lett jogg osv. Jeg er stabil på vekten og tar kreatin kapsler før trening og shake etter. Jeg er ikke spesielt flink med kostholde mitt. Holder meg som regel bare vekke fra søtsaker, brus, masse brød(spes lyst) osv. Lurer på om noen hadde kunne gitt meg noen konkrete råd om hva jeg må spise, hvor mye, hvor ofte for at jeg skal komme i underskudd på kcal? Også om jeg må ut med flere kardioøkter. Hadde vært utrolig hjelpsomt :happy:!

Fortsetter under...

Hvor lenge har du hatt denne treningsmengden, og kan du gi ett eksempel på en styrkeøkt?

Hvordan og når kjører du kardioøkten?

Har du noen formening om hvor mange calorier du spiser nå, og hvordan det er fordelt mellom protein, fett og karbohydrater?

Gjerne en typisk dag i matveien, samt ev utskeielser i helg o.l. (også alkohol)

Skal prøve å hjelpe såklart, men trenger mer info :-)

Heisann! Jeg er 1,79 høy og 75kilo. Trener styrke 4-5 ganger i uken samt 2 kardioøkter. Har også aktiv hvile i helgene med lett jogg osv. Jeg er stabil på vekten og tar kreatin kapsler før trening og shake etter. Jeg er ikke spesielt flink med kostholde mitt. Holder meg som regel bare vekke fra søtsaker, brus, masse brød(spes lyst) osv. Lurer på om noen hadde kunne gitt meg noen konkrete råd om hva jeg må spise, hvor mye, hvor ofte for at jeg skal komme i underskudd på kcal? Også om jeg må ut med flere kardioøkter. Hadde vært utrolig hjelpsomt :happy:!

Hvorfor vil du ned i fett % ? svaret er vel obvious, du ønsker six pack osv osv, men la oss se litt nærmere på det. Du er 179 høy, og veier 75 kg. Hvorfor ikke spise mer og bygge en stund først? 75 kg er ikke akkurat mye på din høyde

Hvordan ser en vanlig dag ut for deg mtp matinntak?

Første steg jeg ville gjort var å legge om kostholdet ditt, og fortsette med styrke øktene. Tror du ser på deg selv om litt som "tynnfeit" fordi 75kg fordelt på 179cm er ikke mye. Stram opp, og spis ved vedlikehol / litt overskudd. Og kansje kutte litt ned på kardioen og heller kjøre 1-2 intervall økter i uka. Skal love deg du blir stram og fin da ;)

Hvor lenge har du hatt denne treningsmengden, og kan du gi ett eksempel på en styrkeøkt?

Hvordan og når kjører du kardioøkten?

Har du noen formening om hvor mange calorier du spiser nå, og hvordan det er fordelt mellom protein, fett og karbohydrater?

Gjerne en typisk dag i matveien, samt ev utskeielser i helg o.l. (også alkohol)

Skal prøve å hjelpe såklart, men trenger mer info :)

Jeg har trent nå i ca 1,5 år. Jeg begynte styrke treningen etter at jeg fikk diagnosen: Chrons syndrom. Jeg var syk i over 1 år og jeg gikk fra å være ca 85 kilo (ikke trent i det hele tatt) til og være 55 kilo når jeg var helt på bunn.

Etter som jeg fikk medisiner som virket så begynte jeg styrketrening og spise sunt. Jeg vet ikke hva fett prosenten er nå men jeg er nå, men

jeg har vell litt synlige magemuskler og relativt markert bryst osv. Jeg vil jo bli mer markert fram til "sommer kroppen" skal fram.

Jeg trener: Bryst/ biceps mandag.

Tirsdag: Mage/ triceps

Onsdag/ Kardio før skolen. Jeg løper 4x4 intervaller og en ro intervall.

Etter skolen trener jeg: Rygg/skuldre

Torsdag: Bein

Fredag/ Kardio (samme som onsdag)

Jeg vet ikke om dette er en optimal måte å trene på men jeg synes det har funket relativt bra for meg. Har loggført trening en stund nå.

Har hatt en god del fremgang :)

Drikker veldig lite alkohol pg av sykdommen og jeg føler meg dårlig etter jeg har drukket. Jeg har ikke noe fast bestemt kosthold fra dag til dag.

Frokost: Frokostblanding (wetabix osv)

Lunsj på skolen: Tre brødskiver med ost.

Før trening: 2 stk kreatin kapsler

Etter trening: TN sin Prozyme husker ikke hvor mye akkurat nå.

Middag: Stekt salma laks er ofte på menyen med brokkoli og blomkålstappe.

Kvelds: 2 kokte egg eller eggerøre med brød elns.

Mer en det vet jeg ikke. Er kanskje slik type svar du er ute etter :p

Ja det er en god start :-)

Bryst, biceps, mage og triceps er alle tilleggsøvelser som du kan legge inn for variasjonen sin del, eller for å øke fokuset på enkelte kroppsdeler. Du bør absolutt trene baseøvelsene, og knøbøy bør du kjøre om du ikke har skader som tilsier at du ikke skal ta den.

Jeg vil råde deg til å legge inn knebøy, benkpress og pullups (eller chins) som et absolut minimum, men gjør de riktig og med riktig belastning. Og gjør dem tidlig i økta. Søk og les litt her på forumet og på artiklene på FB så finner du ut av det.

Så kan du legge til isolasjonsøvelser ettersom det passer.

Les denne

4 grunner til hvorfor flerleddsøvelser bør være førstevalget ditt - Fitnessbloggen

Du kan også prøve å spise etter biorytme diettens prinsipper. Dette finner du også artikler om her om du søker litt.

Når det gjelder Chrons så har jeg og min mor også det. Det er til å leve med, men chrons er en samlebetegnelser for mange svært forskjellige sykdomsbilder som bare har det til felles at det er i fordøyelsessystemet ett eller annet sted. Du må naturligvis ikke spise på en slik måte at det forverrer sykdommen din. Jeg spiser etter periodisk faste prinsippet. DVS at jeg spiser første måltid til lunch. Det hjalp meg veldig i forhold til å bryte igjennom mitt fettreduksjonsplatå.

Du bør prøve å veie maten din slik at du kan gjøre ett rimelig presist anslag av hvor mye du får i deg av proteiner, karbohydrater og fett ila dagen. Du kan f.eks opprette en profil på myfitnesspal.com. De har også en app du kan legge in på nettbrettet eller telefonen din, så blir det enda enlkere å holde telling. Ev næringsinnhold.no

Annonse

Ja det er en god start :)

Bryst, biceps, mage og triceps er alle tilleggsøvelser som du kan legge inn for variasjonen sin del, eller for å øke fokuset på enkelte kroppsdeler. Du bør absolutt trene baseøvelsene, og knøbøy bør du kjøre om du ikke har skader som tilsier at du ikke skal ta den.

Jeg vil råde deg til å legge inn knebøy, benkpress og pullups (eller chins) som et absolut minimum, men gjør de riktig og med riktig belastning. Og gjør dem tidlig i økta. Søk og les litt her på forumet og på artiklene på FB så finner du ut av det.

Så kan du legge til isolasjonsøvelser ettersom det passer.

Les denne

4 grunner til hvorfor flerleddsøvelser bør være førstevalget ditt - Fitnessbloggen

Du kan også prøve å spise etter biorytme diettens prinsipper. Dette finner du også artikler om her om du søker litt.

Når det gjelder Chrons så har jeg og min mor også det. Det er til å leve med, men chrons er en samlebetegnelser for mange svært forskjellige sykdomsbilder som bare har det til felles at det er i fordøyelsessystemet ett eller annet sted. Du må naturligvis ikke spise på en slik måte at det forverrer sykdommen din. Jeg spiser etter periodisk faste prinsippet. DVS at jeg spiser første måltid til lunch. Det hjalp meg veldig i forhold til å bryte igjennom mitt fettreduksjonsplatå.

Du bør prøve å veie maten din slik at du kan gjøre ett rimelig presist anslag av hvor mye du får i deg av proteiner, karbohydrater og fett ila dagen. Du kan f.eks opprette en profil på myfitnesspal.com. De har også en app du kan legge in på nettbrettet eller telefonen din, så blir det enda enlkere å holde telling. Ev næringsinnhold.no

Tusen takk for utrolig god hjelp :D

Nå får jeg sikkert smekk på lanken for å ikke være fagmann, men hvorfor i alle dager spiser du kornprodukter i det heletatt når du har Crohns? o_O Anbefaler deg å sjekke ut Bedre uten Brød av Wolfgang Lutz. Han har hatt stor suksess med behandling av blant annet Crohns sykdom og ulcerøs kolitt via kosthold, sykdommer som vanligvis kun medisineres (gjerne med steroider slikt som ikke nødvendigvis er helt optimalt å putte i seg resten av livet om det kan ungåes eller modereres).

Les boka (finnes antagelig på ditt lokale bibliotek), ta en prat med legen din. I værste fall har du lest en interessant bok, og ingen skade har skjedd. I beste fall lærer du noe som gjør at du plages mindre resten av livet. (y)

Hva treninga angår.. du har allerede fått gode råd. Tren hele kroppen 3-4 dager i uka med flerleddsøvelser (aka. baseøvelser). Det du gjør nå fungerer selvsagt, alt fungerer jo, men hvorfor ikke gjøre noe som fungerer mye bedre? :D

Maten.. hum, vi er akkurat like høye og jeg veier for øyeblikket 94kg uten å være hverken spesielt lubben eller spesielt muskuløs og swole. 75kg har jeg ikke veid siden.. tidlig ungdomsskolen eller deromkring, og jeg har aldri vært utenfor normalen for fettprosent (12-18%). Ser av postene du har vært gjennom endel, så er ikke noe negativt ment, men jeg tror du har mye bedre av å legge deg omtrent på vedlikehold og trene hardt (ref. forrige avsnitt). :)

Fitnessbloggen.no – Kalorikalkulator | Facebook

Det går fint å spise kornprodukter med chrons såfremt man ikke reagerer på det. At en mann har skrevet en interessant bok gjør ikke at løsningen på alle mulige chrons tilfeller er funnet. Chrons er en samlebegrep på svært mange forskjellige sykdomsbilder, og det finnes trolig ikke en enkelt behandling som hjelper alle. Det er det samme med kreft, det finnes ikke en kur mot alle kreftformer, selv om vi har gode behandlinger for mange former for kreft.

Tilbake til temaet så har plastbox absolutt ett poeng i at du vil se tightere ut og mer definert med mer muskler. For å dra frem en gammal klisjé, Victoria secret sine modeller ser ikke spesielt definert ut selv om de har svært lav fett%

Det går fint å spise kornprodukter med chrons såfremt man ikke reagerer på det. At en mann har skrevet en interessant bok gjør ikke at løsningen på alle mulige chrons tilfeller er funnet. Chrons er en samlebegrep på svært mange forskjellige sykdomsbilder, og det finnes trolig ikke en enkelt behandling som hjelper alle. Det er det samme med kreft, det finnes ikke en kur mot alle kreftformer, selv om vi har gode behandlinger for mange former for kreft.

Ikke for å være ufin, men det er det rareste argumentet jeg har hørt på en stund. Hva legger du i "reagerer på det"? Merkbare symptomer? Det kan fint skje ting man ikke får noen direkte problemer av der og da, men som ikke er fordelaktig i lengden. Nå er jeg ingen ekspert, men Lutz opplevde alt fra sterk bedring til symptomfrihet i (om jeg ikke husker feil) bortimot alle pasientene han behandlet, med oppfølgingsperioder opp mot og over 10 år.

Just saying.. Korn er ikke så fordømt nyttig eller bra for deg at det ikke er verdt å sjekke ut alternativet. ;)

Tilbake til temaet så har plastbox absolutt ett poeng i at du vil se tightere ut og mer definert med mer muskler. For å dra frem en gammal klisjé, Victoria secret sine modeller ser ikke spesielt definert ut selv om de har svært lav fett%

Enig med at du er enig med meg! :D Om trådstarter alikevel skulle føle for å skrelle av en kg eller to før sommeren er ikke det noe problem. Samme oppskrifta, bruk kalorikalkulatoren til å finne ut hva du trenger, og legg deg.. tja.. 200kcal i underskudd hver dag. (y)

Men hva kaller man studier som ikke gir samme resultat ved replikering gjennom uavhengige instanser? Slike studier havner utenfor den medisinske litteraturen og blir derfor publisert privat gjennom bøker, media og lignende.

Man bør ikke gi medisinsk råd om man ikke er lege.

Men hva kaller man studier som ikke gir samme resultat ved replikering gjennom uavhengige instanser? Slike studier havner utenfor den medisinske litteraturen og blir derfor publisert privat gjennom bøker, media og lignende.

Man bør ikke gi medisinsk råd om man ikke er lege.

Vet ikke engang hva du svarte på eller om du leste svaret mitt før du skrev, men.. o_O

Det er ikke randomiserte kliniske dobbelblind-studier Lutz legger til grunn for det meste han snakker om i boka, det er hans erfaring som medisinsk praktikant og behandler over en mannsalder, samt studier og mekanismer som kan ligge til grunn for observasjonene han gjorde og dokumenterte.

Man bør ikke gi medisinsk råd, nei, men man kan fint råde noen med magetrøbbel til å gi det å kutte ut kornprodukter et forsøk. I værste fall bytter man ut kornet med noe annet med langt høyere nytteverdi (omelett, "brød" av frø, cottage cheese og frukt), og som gir mye mer variasjon og matglede. I beste fall bedrer man plager på kort sikt og forebygger plager og forværring på lang sikt.

Det man derimot ikke skal gjøre er å motarbeide et råd gitt i beste mening, som uansett ikke kan slå negativt ut på mottagerens helse men som avgjort har gode sjanser for å slå positivt ut. :)

Annonse

Det er ikke noen med magetrøbbel du gir råd til. Det er noen med kronisk sykdom. Vedkommende har best av å konsultere spesialister på området og har ikke behov for råd fra personer med ukjent kompetanse, uansett hvor velmente de er.

Men nå begynner dette å bli såpass off topic at jeg tror jeg avslutter dette her.

Det er ikke noen med magetrøbbel du gir råd til. Det er noen med kronisk sykdom. Vedkommende har best av å konsultere spesialister på området og har ikke behov for råd fra personer med ukjent kompetanse, uansett hvor velmente de er.

Men nå begynner dette å bli såpass off topic at jeg tror jeg avslutter dette her.

Derfor jeg rådet han til å sjekke en god bok skrevet av en som har kjent, og stor kompetanse på området fremfor å ta det jeg sa som god fisk. Uansett tar man ikke tar skade av å kutte kornprodukter en periode for å se hvordan man føler seg.

Vegard L Har du noe innspill her? Stemmer det ikke at folk med Crohn's med fordel kan unngå gluten (og kornprodukter generelt)? Et kjapt søk på google scholar antyder at det er gjort mye forskning på sammenhengen mellom Crohn's, gluten og andre autoimmun-sykdommer, uten at jeg har mulighet til å lese alle treffene. :p

Derfor jeg rådet han til å sjekke en god bok skrevet av en som har kjent, og stor kompetanse på området fremfor å ta det jeg sa som god fisk. Uansett tar man ikke tar skade av å kutte kornprodukter en periode for å se hvordan man føler seg.

Vegard L Har du noe innspill her? Stemmer det ikke at folk med Crohn's med fordel kan unngå gluten (og kornprodukter generelt)? Et kjapt søk på google scholar antyder at det er gjort mye forskning på sammenhengen mellom Crohn's, gluten og andre autoimmun-sykdommer, uten at jeg har mulighet til å lese alle treffene. :p

Jeg har vært utrolig bra etter jeg fikk medisinen som jeg går på nå : Crohns sykdom - Humira. Legen har fortalt meg at det finnes mange forskjellige typer Crohn's. Jeg har vært så heldig at jeg ikke er så alvorlig syk. (selv om jeg vet det er en full mulig leve-bar sykdom) Jeg setter sprøyten hver fjortende dag og da er jeg frisk om en fisk! Jeg bare ville få fram at jeg ikke er noe stor fan av alkohol i utgangspunktet. Men hvem føler seg konge etter en natt på byen!

Tusen takk for råd og hjelp!

Men hvor ofte ser dere for dere at jeg skal trene baseøvelsen? Vet dere sa 3-4 dager. Men kan jeg ta disse selvom jeg kjører den planen jeg holder på med nå?

Om jeg kan ta dem i starten på økten selvom det er bryst/ biceps eller mage/ triceps? Jeg er jo klar over at disse øvelsene går på flere muskelgrupper.

Og om dere kunne gitt meg en ukeplan på et vis? Om hvordan dere ville gjort det, eller hva kjører dere? :D

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...