Gå til innhold

Nybegynner med noen "frågor"...


Daniel Halvorsen

Anbefalte innlegg

Ja nå går jeg i en myriade av tanker om styrkeprogram...

Litt fakta først:

Mann på 28 år. Går for tiden på et heftig diettopplegg (med stort vekttap) men skal nå i gang med å spise litt mer igjen, og dermed komme ordentlig i gang med styrkeprogram. Jeg er rimelig puslete, og tenker at for å unngå skader og demotiverende trening så må jeg gjøre ting "basic" til og begynne med.

Jeg har fått et fantastisk opplegg av en kamerat - men det er nok et opplegg som fordrer at jeg ikke er så nybegynner som jeg faktisk er. Har testet opplegget, og det funker - men det er veldig mange nye øvelser som det må øves teknikk på. Så dette opplegget har jeg lagt til siden og blir mitt "avanserte" program.

Når jeg så skulle finne noe annet som "nybegynner-program" så tenkte jeg at RYP (Release YOUR potential" var et greit valg. Det er mange som skryter av opplegget, og samtidig var det greit satt opp og tilgjengelig via telefonen. En utfordring jeg synes er når jeg er så "spinkel" i muskel og styrke som jeg er, så er disse vektøkningene på 0,75 og 1,33 kilo vanskelig å få til... og enda vanskeligere for en nybegynner å vurdere hva man skal gjøre når man går fra 7.5 kilo i en øvelse til 7,65 etc.I dette programmet har jeg kommet så langt at jeg har testet 10RM på øvelsene som er lagt i programmet - og første dag er i utgangspunktet på tirsdag.

Nå kom jeg da over nybegynnerprogrammet til fitnessbloggen.no - et opplegg jeg synes ser veldig bra ut. Jeg liker de generelle retningslinjene med å legge på 1,25-2,5kg når man klarer alle repitisjoner - å fokusere de første par ukene på ren teknikk etc. Det er en rekke øvelser der jeg har full kontroll på, og et par jeg trenger å finpusse (f.eks. å bytte ut beinpress med knebøy, noe jeg har startet å trene teknikk på i forbindelse med RYP).

Så dilemmaet mitt er enkelt og greit: Skal jeg fortsette med grunnprogrammet til RYP (hvor jeg nå har kartlagt 10RM), eller skal jeg heller kjøre fitnessbloggens nybegynnerprogram?

Jeg heller litt mot fitnessbloggens program... men som nybegynnere flest så stoler jeg ikke helt på egen vurdering...

- Daniel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

her er det jeg tenker: hvis du syns RYP virker litt komplisert å følge men fitnessbloggens nybegynnerprogram virker greit å følge så følger du fitnessbloggens. velg det som gjør det lett for deg å komme i gang. om ikke lenge vil du ha lært en god del om deg selv og ha mer oversikt over hva du syns er greit og hva som er mer utfordrende. da kan du revurdere valget ditt.

edit; når det er sagt er det vanlig å knote litt i starten, og "alle" knoter litt når det er nye øvelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du henger deg opp i vektøkninger på 0,5 kg og at dette virker vanskelig, tror jeg ikke det er kroppen din som er "puslete".

Det blir viktig at du først begynner basic, og klarer å gjennomføre et treningsporgram fks 3-4 dager i uken i 2-3 månder. Det er bra du tenker at du skal starte basic, men når du er så fersk faller som oftest folk ut fordi de tar seg vann over hodet.

Jeg ville kun kjørt baseøvelser og sprunget - (dvs øvelser som markløft, benpress, utfall osv ) Bli sterk i kropp og hode, og ikke gi deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg i 2 måneder kjørt en hardt kardio-program - så det er ikke den store utfordringen å faktisk gjennomføre den planen som jeg setter. Det som er vanskelig er når man er helt grønn på et område og programmet ber deg bruke en vekt som ikke er å oppdrive. Skal man da holde seg på nivået under? Flere reps? Skal man ta nivået over til failure? Det er slike ting som gjør det vanskelig for en enkel sjel uten erfaring eller kunnskap nok å gjennomføre programmet. Når jeg da vet at en ting er riktig, en annen kan ende i skade og en tredje gir null progresjon - da er det viktig å få klarhet i det man lurer på.

Da er det fint det er mange snille og flinke mennesker på fitnessbloggens forum :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra du har holdt på i 2 månder - creds!

Ikke heng deg for mye opp i småting, det som står på papiret er ikke sikkert at passer til din form, kroppsformen eller dagsformen :) Du må prøve deg litt frem - men en fin regel er:

- Prøv å kjøre rep som står i programmet, er det lett og du klarer mer enn 8-10 reps - tar du på mer vekter. Ikke mindre :)

Kjør et program i 4 uker, og husk at du bør ha en uke fri etter 7 ukers hard trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ja, om første dag gikk fint i dag er det kanskje ikke så mye å tenke på? kjør neste trening som det står i programmet ditt og skriv i loggboken om det føltes bra, tungt eller for lett. vips så har du kommet langt og kjenner selv hva som er riktig å øke når programmet og virkeligheten ikke er heeelt like.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja første dagen gikk bra :) Det er heller ikke den dagen som jeg ser som noen utfordring - utfordringen kommer i morgen når jeg da skal ta 10.25 kg i en øvelse istedenfor 10.00 kg. Skal man da ta 10.00 en runde til? øke til 11kg?

Og når det på torsdag da er 10.50 kg - skal jeg da fortsette på 11 hvis jeg valgte det?

Årsaken til "tvilen" er at jeg ikke har kunnskap nok til å sørge for progresjon i programmet når det er så spesifikt, men ikke gjennomførbart :)

Har bestemt meg for å kjøre fitnessbloggens nybegynnerprogram de neste 8 ukene :) Enkle, klare retningslinjer - og gode øvelser. Så får vi se om det blir no skikk på greiene :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...