Gå til innhold

Fibro og vektløfting, forenelig ??


Eileen

Anbefalte innlegg

Jeg beklager så mye, men nå kommer det en liten utblåsning her. Er så fortvilet og jeg håper dere med all deres kunnskap kan hjelpe meg . Jeg trener vektløfting , det er en av mine store gleder her i livet . Jeg virkelig ELSKER det. Da jeg begynte med det hadde jeg en samtale med PT , fordi jeg var bekymret for om det kunne skade noen som meg med min diagnose(fibromyalgi) å drive med det . Han sa at det var ingen hindring, og han satte opp ett program til meg som jeg har fulgt i 5 uker.

Jeg har stortrivdes, men jeg har merket at jeg er fullstendig tom for energi gjerne ett par dager etter trening. Jeg var hos legen i dag , rutinemessig kontroll pga fibroen, og fikk der beskjed om at jeg absolutt IKKE måtte drive med vektløfting. Jeg er lei meg , frustrert, og forbannet. Hvorfor sier PT en ting og lege noe annet , og hvorfor skal jeg legge meg ned å si " nei, det kan jeg ikke gjøre fordi jeg er syk??? " Jeg nekter å la sykdommen styre livet mitt, jeg er sta, og når treningen gir meg så mye som den gjør, blir det en enorm sorgprosess å jobbe seg igjennom kjenner jeg . sorg over at en så stor glede blir tatt ifra meg. Jeg har en mor som maser om at jeg ikke spiser nok og at vekt og trening har gått til hodet på meg , " spis selv om du ikke er sulten ,flere ganger om dagen " sier hun. "kroppen din trenger mat" . Hvorfor skal jeg proppe i meg mat når jeg ikke er sulten og jeg passer på å få i meg det jeg skal av kalorier ? ( jeg spiser etter periodisk faste-metoden) Jeg trenger sårt litt input fra dere, er det noen som har vært borti fibro og vektløfting før ??og perodisk faste i forhold til fibro ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Først og fremst bør du ta kunnskap fra en personlig trener med en klype salt – der kan man høre mye rart. Det er dessverre ikke noe annerledes med leger, de kan også svare på mye de heller burde sjekket opp med eksperter.

Hentet fra http://fitnessbloggen.no/styrketrening-behandling-sykdom/

"fibromyalgi kjennetegnes ved store og kroniske smerter i muskler og skjelettet. Personer med fibromyalgi plages også ofte med trøtthet, depresjon og angst.

Den dårlige formen som innebærer redusert styrke, muskelmasse og funksjonsnivå gjør at voksne kvinner kan sammenlignes med kvinner som er 25 år eldre. Styrketrening gir heldigvis gode prognoser i forhold til å forbedre overnevnte problemer, hvor man ser en stor forbedring i kraftpotensialet og evnen til å utføre gjøremål i dagliglivet.

I studier på generelle muskelsmerter ser man også god effekt av styrketrening på parametre for styrke og følelse av smerte."

Som med mange sykdommer, er det viktig å starte rolig og ta det gradvis. Få sett og lavere intensitet for deretter å bygge seg opp gradvis er nøkkelen. Så her er det ingen grunn til å bli deppa! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg beklager så mye, men nå kommer det en liten utblåsning her. Er så fortvilet og jeg håper dere med all deres kunnskap kan hjelpe meg . Jeg trener vektløfting , det er en av mine store gleder her i livet . Jeg virkelig ELSKER det. Da jeg begynte med det hadde jeg en samtale med PT , fordi jeg var bekymret for om det kunne skade noen som meg med min diagnose(fibromyalgi) å drive med det . Han sa at det var ingen hindring, og han satte opp ett program til meg som jeg har fulgt i 5 uker.

Jeg har stortrivdes, men jeg har merket at jeg er fullstendig tom for energi gjerne ett par dager etter trening. Jeg var hos legen i dag , rutinemessig kontroll pga fibroen, og fikk der beskjed om at jeg absolutt IKKE måtte drive med vektløfting. Jeg er lei meg , frustrert, og forbannet. Hvorfor sier PT en ting og lege noe annet , og hvorfor skal jeg legge meg ned å si " nei, det kan jeg ikke gjøre fordi jeg er syk??? " Jeg nekter å la sykdommen styre livet mitt, jeg er sta, og når treningen gir meg så mye som den gjør, blir det en enorm sorgprosess å jobbe seg igjennom kjenner jeg . sorg over at en så stor glede blir tatt ifra meg. Jeg har en mor som maser om at jeg ikke spiser nok og at vekt og trening har gått til hodet på meg , " spis selv om du ikke er sulten ,flere ganger om dagen " sier hun. "kroppen din trenger mat" . Hvorfor skal jeg proppe i meg mat når jeg ikke er sulten og jeg passer på å få i meg det jeg skal av kalorier ? ( jeg spiser etter periodisk faste-metoden) Jeg trenger sårt litt input fra dere, er det noen som har vært borti fibro og vektløfting før ??og perodisk faste i forhold til fibro ?

Det er svært mye rart å høre fra leger også, som Robert sier. Jeg selv er PT, og hadde for noen uker siden en klient her som var helt ødelagt, for å si det mildt. Hun hadde vestibulær nevritt, eller betennelse på balansenerven (mente legen) og hva hun enn gjorde, så MÅTTE HUN IKKE TRENE.

Noe alle leger SKAL ha på kontoret sitt, er en bok som heter Aktivitetshåndboken. Utgitt av helsedirektoratet. Et blikk i den boken viser at den finnes ikke den sykdom i verden som det ikke er gunstig å trene i. Så også når det gjaldt overnevnte sykdom.

Personen jeg nevnte er nesten frisk - så lenge hun trener. Jeg var borte en halv uke, så hun ikke fikk trent, og ble svimmel som om hun var på fylla igjen. Etter to dager med meg, var hun back on track. Jeg trener folk med parkinson, kreft, osv. Det er svært viktig å trene, men din PT MÅ ha kunnskap om sykdommen, og legge opp programmet deretter. Dessuten må du ha en grundig kikk på kostholdet om det virkelig er fibromyalgi du har, da det er en autonom sykdom, som du som regel kan finne en årsak i kostholdet. Kikk først og fremst etter om du har gluten i kosten din - og kutt det ut om du har det.

Så tren, men forviss deg om at programmet er hensiktsmessig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar , men det er helt tydelig at min PT ikke vet så mye om min sykdom, så det er vanskelig å få satt opp ett program som er vettugt. Bare å si ifra om noen der ute kunne tenke seg å hjelpe meg med ett program :) Og jeg har jo trent styrke på apparater i flere mnd, men det var tydeligvis helt greit i følge legen . Så hvorfor ikke trening med vekter er greit da , klarer jeg ikke helt å forstå? Jeg har vel noe som går utover vanlig stølhet etter trening, men det virker som om tilførsel av protein demper det . Jeg spiser vel noe gluten ja, rart de ikke nevnte noe om det når jeg var til utredning på revmatismesykehuset i liiehammer. Det burde de jo opplyse om, om det kan hjelpe .. takk for tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Robert sier, så må man ta både leger og PT'er med en klype salt - ingen kan vite alt, og deres kunnskap om fibromyalgi kan være snever. Jeg ville forhørt meg med en spesialist på området (regner med at det finnes), slik at du forhåpentligvis kan få litt mer kunnskap om hva du bør og ikke bør gjøre. Sånn generelt mener jeg at man bør til en viss grad lytte til kroppen. Er du veldig sliten og har mye smerter, så bør du ta det med ro. Prøv deg forsiktig frem, og ikke press deg gjennom øvelser som er tøffe for kroppen.

Når det kommer til mat, så spiller kosthold ofte inn i flere sykdommer. Bare se hvor viktig rett kosthold er for muskelbygging - det er da logisk å tro at riktig mat er viktig i forebygging/behandling av ulike sykdommer.

Jeg har en mor som maser om at jeg ikke spiser nok og at vekt og trening har gått til hodet på meg , " spis selv om du ikke er sulten ,flere ganger om dagen " sier hun. "kroppen din trenger mat" . Hvorfor skal jeg proppe i meg mat når jeg ikke er sulten og jeg passer på å få i meg det jeg skal av kalorier ? ( jeg spiser etter periodisk faste-metoden) Jeg trenger sårt litt input fra dere, er det noen som har vært borti fibro og vektløfting før ??og perodisk faste i forhold til fibro ?

Nå vet ikke jeg hvor mye du spiser i løpet av en dag, eller hvordan sammensetningen av ulike makro- og mikronæringsstoffer er, men kan kanskje moren di ha rett i at du spiser litt lite? Det virker som du er opptatt av kosthold, og selv om du her fremstår som en som "spiser når jeg er sulten, og lar være når jeg er mett", så er jeg faktisk litt skeptisk til om det er faktiske forhold. Jeg leste en statusoppdatering fra deg hvor det står følgende;

jeg er ikke sulten' date=' jeg er ikke sulten , jeg er ikke sulten... joooo, jeg er sulten !!! også 2 timer til første måltid !?[/quote']

Håper ikke du blir sint eller fornærmet over hva jeg skriver, for det er mye mulig jeg tar feil. Men skulle det være noen "feil" i kostholdet ditt, så har jeg inntrykk av at Robert er flink på dette området. Kanskje er det bare en liten "bagatell" som kan utgjøre stor forskjell? "Liten tue velter stort lass" er det noe som heter ;) Men skulle det så vise seg at du har problemer med mat i retning spiseforstyrrelser, så må du gjerne sende meg en melding. Jeg er ingen ekspert, men jeg har kjent helvete på kroppen selv, og har vel kjørt hele den lange "berg- og dalbanen" som en spiseforstyrrelse kan utvikle seg til. Jeg er mer enn villig til å dele erfaringer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stemmer det , Jeg hadde en dag hvor jeg var skikkelig sulten:) Da hadde jeg spist mat sent på kvelden før, og det satte igang sultfølelsen på morgenen. Det har fungert veldig greit for meg med periodisk faste . Men har også regnet med at det skulle ta litt tid før kroppen vente seg til spisemønsteret, så sånn sett , med bare en dag hvor jeg har vært sulten, så har det gått over all forventning :) Har aldri hatt noen form for spiseforstyrrelse, men jeg er opptatt av at jeg skal få i meg det jeg trenger av karbohydrater , proteiner, fett , o.s.v :) Dette er ganske nytt for meg , så jeg prøver og feiler garantert litt også :) Jeg kan jo ta ett eksempel på en dag for meg : spiser lunsj klokken 12,

1 proteinshake

1 banan

1 red bull sukkerfri (før trening)

wasa ferdigsmurt knekkebrød

tilsammen ca 418 kcal

Middag

2 glass melk

wok grønnsaksblanding

potetmos

brun saus

nakkekoteletter

(store porsjoner)

tilsammen ca 1800 kcal

Hele dagen : 2218 kcal

- trening ca 405 kcal

ender opp på 1813 kcal.

33% karbohydrater

33 % protein

34 % fett

Kanskje ikke den sunneste dagen jeg har hatt , men bare en pekepinn på mengden mat jeg spiser . Er det for lite ?

Da har jeg ihvertfall spist såpass at jeg ikke er sulten før dagen etter til lunsj :) Og så lenge jeg ikke er sulten og jeg har fått i meg godt med mat , så ser jeg ingen grunn til å spise mer? Hun er av den oppfatningen at man skal spise fem ganger om dagen , og så mye tid gidder jeg rett og slett ikke bruke på mat . Jeg spiste sånn i en periode, men ble jo så matlei , og jeg har ikke tid i hverdagen til å holde på sånn heller :)

Tenkte jeg skulle ringe til norges fibromyalgiforbund, en skulle jo tro at de hadde noen med kompetanse på dette med trening og fibro :) Jeg føler jo at det har fungert greit med styrketreningen , ja, jeg har vært tom for energi enkelte perioder etter trening , men jeg har følt at det har vært verdt det, med tanke på gleden det gir meg :)

Blir ikke fornærmet , ser at det kan tolkes dit hen, men jeg spiser og trives med mat :) Nå skal det også sies at min mor bor 3 timers kjøring unna , og jeg ser henne ett fåtall ganger i løpet av året , så hun har vel ikke akkurat oversikten :p Men når en er irritabel fra før pga uvitende leger, så skal det ikke så mye til før en irriterer seg grønn over andre ting også , derav frustrasjonen i dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du klarer å få i deg den mengden med mat, så ville jeg anta at det var en grei mengde - her vet Robert mer enn meg! Men du får inn både fett, proteiner og karbohydrater fra gode kilder, så det er i hvert fall bra bra!

Når det kommer til mødre, så har de nok et innstinkt i seg som går på å sikre "barnet" føde. Hun kan kanskje ikke så mye om kosthold, slik at hun tror at dersom man kun spiser to ganger om dagen, så får man i seg for lite mat. Mamman min er også sånn, og jeg tror ikke våre mødre er unike. Nå spiser ikke jeg etter PF altså, men hun er også typen som bekymrer seg for ting stadig vekk, uten at det nødvendigvis er behov for det. Jeg bor fortsatt hjemme, men gikk meg en lengre tur en kveld. Da ringte pappa meg opp under turen for å spørre hvor jeg var. Mamma var så bekymret skjønner du. Hehe, det er jo litt søtt da, jeg er faktisk voksen (har bodd hjemme pga. sykdom - gleder meg vilt til å få et eget sted etterhvert!)

Det var en god idé! Fibromyalgiforbund burde vel vite sånt! Det er vel blant annet derfor organisasjonen er opprettet? Det står vel kanskje en del på nettet også, jeg har i hvert fall sett en del på mine surfeturer rundt på diverse medisinske nettsider på jakt etter annen informasjon. Man må selvsagt ta ting med en klype salt her også, men du er ikke alene med din sykdom! Forferdelig at så mange mennesker skal gå rundt å ha det vondt, uten at man helt vet hvorfor og hva en skal gjøre.

Få ut frustrasjonen, det er veldig godt noen ganger! Å holde sinne inne er grusomt, og ofte fører det til at en sprekker tilslutt. Jeg snakker vel av egenerfaring. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det , Jeg hadde en dag hvor jeg var skikkelig sulten:) Da hadde jeg spist mat sent på kvelden før, og det satte igang sultfølelsen på morgenen. Det har fungert veldig greit for meg med periodisk faste . Men har også regnet med at det skulle ta litt tid før kroppen vente seg til spisemønsteret, så sånn sett , med bare en dag hvor jeg har vært sulten, så har det gått over all forventning :) Har aldri hatt noen form for spiseforstyrrelse, men jeg er opptatt av at jeg skal få i meg det jeg trenger av karbohydrater , proteiner, fett , o.s.v :) Dette er ganske nytt for meg , så jeg prøver og feiler garantert litt også :) Jeg kan jo ta ett eksempel på en dag for meg : spiser lunsj klokken 12,

1 proteinshake

1 banan

1 red bull sukkerfri (før trening)

wasa ferdigsmurt knekkebrød

tilsammen ca 418 kcal

Middag

2 glass melk

wok grønnsaksblanding

potetmos

brun saus

nakkekoteletter

(store porsjoner)

tilsammen ca 1800 kcal

Hele dagen : 2218 kcal

- trening ca 405 kcal

ender opp på 1813 kcal.

33% karbohydrater

33 % protein

34 % fett

Kanskje ikke den sunneste dagen jeg har hatt , men bare en pekepinn på mengden mat jeg spiser . Er det for lite ?

Da har jeg ihvertfall spist såpass at jeg ikke er sulten før dagen etter til lunsj :) Og så lenge jeg ikke er sulten og jeg har fått i meg godt med mat , så ser jeg ingen grunn til å spise mer? Hun er av den oppfatningen at man skal spise fem ganger om dagen , og så mye tid gidder jeg rett og slett ikke bruke på mat . Jeg spiste sånn i en periode, men ble jo så matlei , og jeg har ikke tid i hverdagen til å holde på sånn heller :)

Tenkte jeg skulle ringe til norges fibromyalgiforbund, en skulle jo tro at de hadde noen med kompetanse på dette med trening og fibro :) Jeg føler jo at det har fungert greit med styrketreningen , ja, jeg har vært tom for energi enkelte perioder etter trening , men jeg har følt at det har vært verdt det, med tanke på gleden det gir meg :)

Blir ikke fornærmet , ser at det kan tolkes dit hen, men jeg spiser og trives med mat :) Nå skal det også sies at min mor bor 3 timers kjøring unna , og jeg ser henne ett fåtall ganger i løpet av året , så hun har vel ikke akkurat oversikten :p Men når en er irritabel fra før pga uvitende leger, så skal det ikke så mye til før en irriterer seg grønn over andre ting også , derav frustrasjonen i dag :)

Jeg synes du virker oppegående jeg. Du dytter i deg 2200 kcal per dag, og har tydeligvis nok under topplokket. Mitt tips: Ta kontakt med Robert og få et program av ham. Spis som du gjør, og verre tror jeg ikke enn behøver å gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du virker oppegående jeg. Du dytter i deg 2200 kcal per dag, og har tydeligvis nok under topplokket. Mitt tips: Ta kontakt med Robert og få et program av ham. Spis som du gjør, og verre tror jeg ikke enn behøver å gjøre det.

Tusen takk, ja, prøver å ha ett fornuftig forhold til alt sammen , men det er en jungel der ute av informasjon så det kan gå litt rundt iblant ;) Jeg føler jeg har funnet frem til en metode som passer for meg når det gjelder spising, og jeg har veldig lyst til å få ett program av Robert. Det får bli etter jul, har en del å bruke penger på nå FØR jul :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...