Gå til innhold

Ned i fett%, gjør jeg det riktig?


annikenjw

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er en jente på 20 år, som nå har tatt en helomvending og bestemt meg for og stramme opp kroppen. Jeg er 170cm høy, og veier 66kg.

Målet er og få ned fettprosenten, og "bygge" muskler.

Jeg trener styrke 4 dager i uken, og kardio/ kondisjon 3 dager.

En normal dag ser slik ut:

Frokost:

Salat med tunfisk eller kylling. Eller

Egg og salat.

Spiser gjerne ett eple eller noen gulrøtter sammen med forkosten.

Lunch:

Trener jeg på formiddagen spiser jeg ikke før trening, men trener jeg senere blir det lunch.

Salat med tunfisk eller kylling . Eller

Grønnsaksblanding.

Middag:

Kylling og grønnsaker. Eller

Mager kjøttdeig eller karbonadedeig i fullkornspita. Eller

Laks med grønnsaker.

Kvelds:

Grønnsaker, eller frukt.

Det jeg lurer på er om dette vil hjelpe meg ned i vekt, eller om det er noe jeg bør tilføye, eller fjerne. Jeg har kuttet ut godis, og drikker kun vann.

Takker for alle råd og tips !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kostholdet ser bra ut, men det er mengden som avgjør om du legger på deg, vedlikeholder vekta eller går ned. Finn ut hvor mye du forbrenner sånn ca. pr dag og legg deg på 500-700kcal under dette. Følg med på vekta en fast dag og tidspunkt hver uke og juster opp/ned på kcal etter hvor mye du går ned. 0,5-1kg i uka er maks. husk det er vanskelig å bygge mye muskler på underskudd.

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med så mye trening (har du aldri en hviledag?) uten tilsvarende mye mat tror jeg heller du vil bli veldig sliten etterhvert? Nå vet jeg jo ikke hvor store måltider det er snakk om, men det virker som forholdsvis lite både karbohydrater og fett. Fokuser heller på å spise nok mat til å ha god framgang på styrketreningen, så endres kroppssammensetningen og du blir "strammere". Du har jo en fin vekt, så ingen grunn til å ønske seg mye ned i vekt i alle fall :)

Foresten har du lest (hele!) denne? Styrketrening for nybegynnere - Fitnessbloggen Det står mye nyttig her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg trener bare fire dager i uken, og kjører 45 min kardio på 3 av dem i tillegg til styrke :)

hmm, okei, kanskje jeg som har overreagert litt? Tenkte at om jeg skal ned i fettprosent bør jeg skjerpe skikkelig, og hittil har jeg holdt meg unna alt av pasta, poteter, havregryn (som jeg digger), ikke så mye frukt (pga sukkeret) og ja, vært litt ekstrem.

Har nok overreagert når jeg har hørt hvor mye kosthold har og si på treningen, og tenkt at her er det bare og proppe i seg salat, grønnsaker og kylling. Alt annet er usunt.

Noen som har noen gode ideer til hva jeg kan tilføye her da? Jeg spiser meg jo god og mett til hvert måltid, men har sluttet med fråtsingen så jeg ikke sprekker etter hvert måltid.

Jeg vil gjerne kunne få vekk det fettet jeg har på magen og lårene, men samtidig ikke miste styrken og muskelmassen jeg har fått de siste månedene.

Jeg vil også legge til at kosthold endringene har bare vart 2 uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner, da var det mer fornuftig trening :) ikke utelukk havregryn og fruktl hvis du er glad i det, det er ikke nødvendig! Karbo er ikke farlig selv om man vil ned i fettprosent, og det er mye lettere å holde på motivasjonen hvis du ikke ligger på ekstremt underskudd, samtidig som at kroppen setter stor pris på det og samarbeider bedre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...