Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om det er noen flere på forumet enn meg som sliter med fruktosemalabsorpsjon/karbohydratintoleranse eller noe lignende? Hadde vært flott å utveksle noen erfaringer ang. regulering av diett osv, ettersom det virker som om forbrenninga mi er langt bak "standard". Jeg ser resultater av hva jeg gjør, men å måtte trene så mye og ligge så lavt i kaloriinntak som jeg gjør har jeg ikke spesielt lyst til å fortsette med over lengre tid. + at jeg sliter med å spise nok kalorier uten å bli dårlig.

Anyone? :)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/19271-fruktosemalabsopsjon-og-diett/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei. Jeg har det eller noe lignende. Reagerer iallefall med en gang det er en del fruktose i en grønnsak eller frukt. Jeg har foreløbig ikke løst det, det jeg går på er også litt vanskelig for meg å fortsette med. Jeg spiser kjøtt og grønnsaker og da de eneste grønnsakene jeg siser er sqash,agurk,grønne bønner,asparges og spinat. Tomater spiser jeg litt av, er litt usikker på om jeg reagerer på det. Som du ser holder jeg meg også unna korn og melk. Jeg merker jeg reagerer på korn, melk er jeg mer usikker på. Men prøver å unngå, for å sjekke om jeg blir noe bedre. (bruker litt havrefløte istedenfor) Spiser innimellom bringebær og baconsvor. Og bruker kraft til saus til kjøttet. Pluss avocado. Hva spiser du? Eller hvordan har du løst det?

Jeg har holdt på i snart 2 år med å finne ut av hele røra. Har gjennom den tiden gått fra å reagere litt, til å reagere massivt på en haug med ting. Så langt har jeg funnet ut at jeg må holde meg unna: Sukker, mange søtningsmidler, Hvitløk, løk + løkfamilien og alle melkeprodukter gir meg akutt diarre (typ etter 20 min) i ren form, smør og youghurt gir mildere symptomer men mer langvarige. Pluss langvarig nedsatt almenntilstand i opp til 1 uke. Gluten (magesmerter) Eple er no go, Brus, godteri, mais i større mengder, mer enn en banan, mer enn en potet, og ikke for ofte. Mer enn 70 gram ris. Nachos (litt går bra) Jeg holder meg unna juice. Ellers reagerer jeg såvel på soya virker det som, men i mindre grad. Nå virker det også som at nøtter er ett problem. Koffein og alkohol har jeg kuttet ut, da alkohol gjør meg alvorlig syk (les 3 uker i senga etter en fyllekule),

Det virker som at summen av det hele kan like gjerne sette sykdommen i gang på samme måte som at jeg skulle spise noe galt. Dessverre tar det opp til 3 dager før jeg merker symptomene på ting, og det gjør det vanskelig å peke ut synderen. I tillegg er det vanskelig å sette en "intervaller" for hvor mange dager man skal regne sammen i en sum. Samtidig blir jeg ikke bare litt syk, men det varer LENGE, mildt vil si: magen bobler, følelse av generell uvelhet og så smerter i ryggmuskulatur og skarp smerte på høyre side/ brennende følelse i magen. Blir ekstremt oppblåst, noe som i seg selv er smrtefullt, hodepine, kvalme og gulping, og raping:p I tillegg får jeg lett feber, ømhet i huden og blir noen ganger veldig trett. Det begynner pent en dag med litt vondt i magen, kanskje skarp smerte ett par ganger, og dagen etterpå kommer varmen og feberen ut over dagen etter klokka 10 en gang, og så setter det for alvor i gang rundt 4 tiden:p Det starter aldri om morgenen. Kan godt våkne opp med magesmerter eller litt bobler, men aldri episoder.

Anfall:

Typ annenhver måned har jeg hatt skikkelige "anfall" med sterke magesmerter, dårlig mage, Alle musklene i ryggen og nakken låser seg, feber, kvalme, magekramper i 2 uker som tiltar i styrke, svie i øynene, hodeping, skarpe skytende nervesmerter så og si over alt, muskelverk, sure oppstøt. Det er rett og slett handikappende. Jeg kan begynne å gråte hvis noen tar på meg fordi det gjør vondt rett og slett. Noen ganger klarer jeg knapt å gå eller ikke å stå oppreist. Dette kan ta seg opp over flere uker, og sist gang varte det i 3 uker. Da sliter jeg med å få i meg mat, og toalettbesøkene er høyst varierende. Heldigvis begynner det å bli lenger mellom hver gang nå! Det tuller virkelig med hodet mitt, og jeg har hatt perioder med depresjon og angst, humørsvingninger og søvnproblemer. Akkurat nå er jeg i en god periode og jeg fungerer "normalt", selv om jeg faktisk er litt dårlig i dag. Dessverre kan jeg ikke huske sist dag jeg ikke hadde vondt i magen.

Det jeg spiser:

Jeg synes det er en fryktelig lei sak å finne ut av. Lever stort sett på ris, kjøtt og salat nå samt litt frukt (appelsin, mandarin, noen melontyper, papaya skal være bra, bringebær, soyayoughurt, spinat, agurk, gulerøtter, squash, tomat, kakaopulver, vaniljessens, kokosmel, kikertmel, agavesyrup (usikker på denne), proteinpulver (Optimum nutrition 100% whey double chocolate/ myprotein), havregryn og egg. Bruker mye kokosolje og olivenolje i maten, og prøver å krydre på litt smak, så bruker alle kryddermikser uten løk grønnsaker. Tilskudd ser ut til å gå fint. Tar kreatin, arginin og l-glutamine. Har ikke tatt for meg alle grønnsaker og frukt enda ettersom det er så mye å holde styr på, men prøver å følge lister fra nettet. Har funnet veldig mye om tilstanden, men det er jo ingen fasit for noen. Glutenfrie produkter er ikke det beste pga all stivelsen. Jeg synes Benefiber hjelper litt, + probiotika tabletter, kutte ut kaffe (og decaf, noe jeg ikke helt har klart) kutte ut alkohol, og kutte ned på snus.

Jeg sliter med å få i meg nok mat hvis jeg skal følge mitt daglig inntak. Har ligger på 1100 kalorier når det har vært som værst, men nå klarer jeg stabilt 1500. Prøver å gå ned i fett og opp i muskler, noe jeg har klart (fremdeles litt igjen), men det går veldig sakte. Lurer på om forbrenninga mi er litt ødelagt på grunn av de siste årene, eller om det er lidelsen som gjør det. Gleder meg til å kunne spise "nok" igjen, men er fremdeles usikker på hvordan jeg skal få til dette for å være helt ærlig. Vurderer biorytmedietten for å se om det kan bedre det, men nå holder jeg meg til carb-cycling ettersom det har fungert bra. Svetting var ett av symptomene jeg var plaget av daglig men nåhar det forsvunnet i stor grad, noe som er deilig!

Yepps, jeg er "frisk" som en fisk i følge dem. De prøver å gi med IBS som et svar, men når man ser på hva jeg ikke tåler, samt at jeg ikke har noen betennelsestilstander i tarmene, så henger det ikke på greip. Alt jeg vil vite er hvordan folk som driver med fitness osv. klarer seg med dette problemet, diett, spise nok osv:)

Annonse

Yepps, jeg er "frisk" som en fisk i følge dem. De prøver å gi med IBS som et svar, men når man ser på hva jeg ikke tåler, samt at jeg ikke har noen betennelsestilstander i tarmene, så henger det ikke på greip. Alt jeg vil vite er hvordan folk som driver med fitness osv. klarer seg med dette problemet, diett, spise nok osv:)

Det er nettopp greip det henger på.

IBS = eksklusjonsdiagnose. Det er ikke noe fysiologisk eller organisk galt, vi vet ikke grunnen til symptomene. Diagnosen stilles på bakgrunn av symptomer uten at man finner en årsak. Hadde du hatt betennelsestilstander i tarmene så hadde det ikke vært IBS, da hadde det vært betennelse.

Det er nettopp greip det henger på.

IBS = eksklusjonsdiagnose. Det er ikke noe fysiologisk eller organisk galt, vi vet ikke grunnen til symptomene. Diagnosen stilles på bakgrunn av symptomer uten at man finner en årsak. Hadde du hatt betennelsestilstander i tarmene så hadde det ikke vært IBS, da hadde det vært betennelse.

Hoeres ut som en grei mixup med legen. Fikk inntrykk av at IBS var at man hadde betennelsestilstand men at man ikke fant aarsaken. Ikke lett naar han er tysk og snakker dansk-norsk:P

Jeg er mye slapp og deprimert. Har hørt at om en har proteinintoleranse, så kan det være mye av årsaken, i tillegg til fruktoseintoleranse da. Mine symptomer er mye mer diffuse en dine, så er vanskelig å vite om jeg reagerer på noe eller bare er sånn. Men forsåvidt merker jeg jo at jeg ikke er bra. Men det kommer et døgn etterpå. Med vond hals,sviende øyne, influensasymtomer osv.

Hvilket probiotika tar du?

Jeg er mye slapp og deprimert. Har hørt at om en har proteinintoleranse, så kan det være mye av årsaken, i tillegg til fruktoseintoleranse da. Mine symptomer er mye mer diffuse en dine, så er vanskelig å vite om jeg reagerer på noe eller bare er sånn. Men forsåvidt merker jeg jo at jeg ikke er bra. Men det kommer et døgn etterpå. Med vond hals,sviende øyne, influensasymtomer osv.

Har du vært hos legen og testet? Hvis ikke - gogo!

Edit: Ikke diagnostiser deg selv med ting du finner på internett, det kan være en drøss med årsaker med liknende symptomer, og spesielt når symptomene er så diffuse så kan det være alt fra mangel på et næringsstoff til kreft.

Det kan jeg si jeg kjenner meg igjen i. Det går fryktelig opp og ned, men føler jeg har blitt mye mer monoton i sinnstemningen de siste året. Mye frustrasjon ute å går tror jeg. Hmm, du hadde ganske andre symptomer enn meg. Jeg får sviende øyne, feber, muskel,hud og nervevondt + alt magetullet da. Men jeg antar at det tolkes forskjellig av kroppen.

Probiotikaen husker jeg ikke akkurat nå, skal snart kjøpe en ny. Men jeg har tatt Benefiber hver dag, og det synes jeg stabiliserte magen ganske bra. Begge to sammen synes jeg har gitt mindre "akutt" dotrang, og akutte tilfeller av ditt og datt. Og, jeg sleit en del med luftsmerter på kvelden og morgenen, og det har også blitt bedre. Probiotikaen kjøper jeg på Boots, men tror ikke de har den i Norge. Prøvde det de hadde på apoteket i Norge, men ingenting som ga merkbar effekt. England har litt høyere doser synes jeg;) De har også IBS tabletter, som jeg ikke har prøvd enda.

Nah. jeg skal se en ernæringsfysiolog nå igjen og diskutere fruktose/karbohydrat malabsorpsjonen etter som ALT peker den veien, og hvis jeg følger de rådene, så har jeg det mye bedre. Men hadde vært fint å snakke med noen med erfaring og som har levd med dette i noen år. Jeg kan si at jeg kunne ikke hatt det bedre, med tanke på hvor jeg er i livet, men samtidig så er det nok noe som kan gjøre det bedre for meg med kroppen og mat:)

Irmelin: Jeg skal finne den probiotikaen til deg i løpet av helgen, for da skal jeg ut og handle igjen;)

Annonse

MGA91, Matvarer med fruktoseoverskudd:

Eple, pære, mango, kirsebær, vannmelon, sukkererter, asparges, honning

Frukter uten fruktoseoverskudd:

Banan, drue, honningmelon, appelsin.

irmelin: Intoleranser mot protein er ikke noe du skal diagnostisere deg selv med, hvertfall ikke når det innebærer at du påfører deg selv store restriksjoner i kostholdet og potensielt ender opp med mangler. Ta den problemstillingen opp med legen din (ikke andre typer terapeuter som baserer seg på svært kritikkverdige metoder), og be h*n henvise deg videre dersom h*n ikke kan svare deg.

Kjempefint :) Har også sendt en blodprøve som jeg venter svar på ang fruktoseintoleranse. Men jeg blir bedre om jeg holder meg unna det med mest sukker.

Hvordan blodprøve? Om du hadde hatt en fruktoseintoleranse så hadde du nok visst om det for lenge siden, da det er veldig alvorlig og oppdages med en gang barnet får servert noe med fruktose. Har du fruktosemalabsorbsjon, som er mye mer vanlig og mindre alvorlig, så vil det først og fremst diagnostiseres ved pusteprøve.

Det er legen min som har sendt den blodprøva. Gluten og mel holder jeg meg unna fordi jeg blir helt utmatta når jeg har spist det, og masse luft i magen mange timer etterpå. Jeg har ofte liggi på sofaen hele resten av dagen. Det har kommet hver gang jeg har spist mel, og da spesielt hvetemel. Og det er mange med glutenintoleranse som har mange av det samme symtomene som meg. Melk blir jeg ukonsentrert og fjern av. Men det er diffust, og det kommer snikende på en måte. Så jeg holder meg unna noen uker for å sjekke om jeg blir bedre. Sukker får jeg vondt i halsen av, tørr i munn,tett i nesa og dagen etterpå blir jeg skikkelig "forkjøla". Det er noe av det. Jeg har hatt det helt fra jeg har vært liten, så jeg begynner og skjønne ting og se mer sammenhenger. Leger og helsesystem har mye igjen som de ikke har funnet ut av, så jeg syns ikke det er så rart at de ikke skjønner noe eller finner ut av noe når jeg sier ting til de.Så jeg tenker selv, og tar ansvar for min egen helse , for en kjenner jo best sin egen kropp. Og kan man ta egne grep og bli bedre, så er det jo ingenting som er bedre enn det:)

MGA91, Matvarer med fruktoseoverskudd:

Eple, pære, mango, kirsebær, vannmelon, sukkererter, asparges, honning

Frukter uten fruktoseoverskudd:

Banan, drue, honningmelon, appelsin.

Takk;) Har allerede et helt hefte fra riksen som jeg følger. + endel info fra nett da det er svært mangelfullt

Det er legen min som har sendt den blodprøva. Gluten og mel holder jeg meg unna fordi jeg blir helt utmatta når jeg har spist det, og masse luft i magen mange timer etterpå. Jeg har ofte liggi på sofaen hele resten av dagen. Det har komm.....

Jeg fant den probiotikaen jeg bruker, og etter å ha gått tilbake på det den siste uka merker jeg allerede gigaforskjell! Den heter Bio-kult: Probiotics for Digestive Health - Supplements for IBS - Bio-Kult

I tillegg har jeg begynt å ta dextrose tabletter når jeg spiser ting jeg vet er litt på kanten med fruktose-glukose innhold. Og jeg ler av forskjellen. Før ville magen bare rumlet og blåst seg opp til det føltes ut som om jeg skulle sprekke. Nå er det et par lyder, og ferdig med det! Føler jeg kan strekke strikken litt lenger med mat og hva jeg spiser (kan faktisk spise mer!)

Ellers leste jeg en artikkel om matkombinasjon. typ: ikke karbohydrater sammen med kjøtt osv.. Så har tenkt å følge det så ofte det lar seg gjøre og er forsvarlig. Kjøtt og grønt, og så karbohydratene i et måltid, f.eks bær og soyayoughurt med litt musli, avhengig av hva det er såklart. Frokosten er fremdeles havregryn og egg, og det går fint:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...