Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Føler meg egentlig litt dum som spør, men da får jeg i hvert fall høre andres meninger...;

har brukt en del proteinpulver i pannekaker, shaker og barer so far, men vil gjerne teste ut flere oppskrifter. Har til nå holdt kidden unna (fått smake bittelitt shake en gang, en 1/2 teskje av prottisbar, laget hennes "rene" pannekaker først, og så tilsatt proteinpulver osv..).

Hva gjør dere andre? er det OK at hun får smake litt her og der, ville dere kjørt prottispannekaker til hele familien, eller unngått helt at unger får i seg prottispulver? Har vært null stress så langt (selv om hun innimellom har lurt på hvorfor mamma får drikke shake/ spise sjokolade (proteinbar) og ikke hun :p )

Har lyst til å prøve flere oppskrifter -men føler det fort kan bli "slemt" hvis det blir "kun for voksne".... :-|

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/19169-proteinpulver-og-barn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Føler meg egentlig litt dum som spør, men da får jeg i hvert fall høre andres meninger...;

har brukt en del proteinpulver i pannekaker, shaker og barer so far, men vil gjerne teste ut flere oppskrifter. Har til nå holdt kidden unna (fått smake bittelitt shake en gang, en 1/2 teskje av prottisbar, laget hennes "rene" pannekaker først, og så tilsatt proteinpulver osv..).

Hva gjør dere andre? er det OK at hun får smake litt her og der, ville dere kjørt prottispannekaker til hele familien, eller unngått helt at unger får i seg prottispulver? Har vært null stress så langt (selv om hun innimellom har lurt på hvorfor mamma får drikke shake/ spise sjokolade (proteinbar) og ikke hun :p )

Har lyst til å prøve flere oppskrifter -men føler det fort kan bli "slemt" hvis det blir "kun for voksne".... :-|

Det er tørket melk,d er ikke farlig for barn...men saken er at for mye proteiner kan det fort bli for små barn da:) de veier jo så lite..så om de får i seg proteinpannekaker med veldig mye protein i den porsjonen barnet spiser og det utgjør for mange gram pr kg kroppsvekt så kan det jo bli for mye av det gode..men litt skader jo ikke da,det er trossalt myse ..det er jo tørrmelk på en måte=)
Akkurat den der med kunstig søtning synes jeg knskje kan være litt viktigere,fordi for voksne er det jo ikke skadelig med de normale mengder vi får i oss..men de som er så små tåler jo mindre og spesielt når de er under 3 år,så den kan være litt lur å være obs på:)
Akkurat den der med kunstig søtning synes jeg knskje kan være litt viktigere,fordi for voksne er det jo ikke skadelig med de normale mengder vi får i oss..men de som er så små tåler jo mindre og spesielt når de er under 3 år,så den kan være litt lur å være obs på:)

Ja, det er vel ikke anbefalt å gi kunstig søtning til små barn, men det finnes jo proteinpulver uten kunstig søtning også :) (ikke det at jeg nødvendigvis ville gitt proteinpulver til så små barn) Hvor gammel er datteren din forresten?

Ja, det er vel ikke anbefalt å gi kunstig søtning til små barn, men det finnes jo proteinpulver uten kunstig søtning også :) (ikke det at jeg nødvendigvis ville gitt proteinpulver til så små barn) Hvor gammel er datteren din forresten?
Jeg har aldri sett proteinpulver med ekte sukker jeg,hva heter de? Er det meg eller trådstarter du spør ang datteren nå?:p

Annonse

nettopp blitt 6. Har foreløpig sjokolade og jordbær 100% whey fra PF. Har tenkt å kjøpe uten kunstig søtning -tenkte bare å vente til jeg hadde brukt opp litt mer av de ca 4kg som står oppå kjøkkenskapet...

nei, det er det som er...i utgangspunktet trenger hun det jo ikke, men føler meg slem hvis jeg skulle spist kake og hun ikke kan få.... ¨å må bare "forsikre meg" om at det er greit at hun får litt her og der :)

-hun har forresten fått dilla på cottage cheese UTEN NOEN TING (eller eventuelt appelsin), fruktsalat, og pannekakene våre består av mel, melk og havregryn -så er ikke noen sukkerunge (utenom hvis det er lørdagsgodt da ;) )

Jeg har aldri sett proteinpulver med ekte sukker jeg,hva heter de? Er det meg eller trådstarter du spør ang datteren nå?:p

Nå mente jeg ikke nødvendigvis sukkeret vi kjøper i butikken, men det finnes jo andre søtningsalternativer som stevia og erythritol som ikke går under katergorien kunstig søtning. Har i hvert fall sett proteinpulver søtet med stevia.

Ang. smpørsmålet om alder siktet jeg til TS sin datter :)

nei, det er det som er...i utgangspunktet trenger hun det jo ikke, men føler meg slem hvis jeg skulle spist kake og hun ikke kan få.... ¨å må bare "forsikre meg" om at det er greit at hun får litt her og der :)

-hun har forresten fått dilla på cottage cheese UTEN NOEN TING (eller eventuelt appelsin), fruktsalat, og pannekakene våre består av mel, melk og havregryn -så er ikke noen sukkerunge (utenom hvis det er lørdagsgodt da ;) )

Hehe! Jeg elsket også cottage cheese i barneskole-alder, cottage cheese og syltetøy :)

Nå mente jeg ikke nødvendigvis sukkeret vi kjøper i butikken, men det finnes jo andre søtningsalternativer som stevia og erythritol som ikke går under katergorien kunstig søtning. Har i hvert fall sett proteinpulver søtet med stevia.

Jo men det er i mine øyne fremdeles kunstig søtning selv om det er stevia(som er en plante vel og merke og ikke nødvendivis kunstig men likevel ikke alltid bra å få for mye av ,spesielt for små barn da det også som andre søtninger kan skape mye luft og mageplager) og sukrin baserte søtninger.(som er akkurat like,man får vondt i magen av mye av det og det har en merkelig ettersmak:P) jeg har selv søtet ting med stevia og sukrin til barna mine men det blir veldig sjeldent og veldig lite fordi jeg selv får mageproblemer av det og da er jeg litt usikker på hvordan barna vil tåle det:) Det er for lite "forsket på" disse søtningserstattningene også enda synes jeg. Men at de er bedre enn aspartam og fenilylanin kilder ja,,,det tror jeg uansett selvfølgelig. og mye proteinpulver har jo aspartam eller sucralose osv..

Annonse

Jo men det er i mine øyne fremdeles kunstig søtning selv om det er stevia(som er en plante vel og merke og ikke nødvendivis kunstig men likevel ikke alltid bra å få for mye av ,spesielt for små barn da det også som andre søtninger kan skape mye luft og mageplager) og sukrin baserte søtninger.(som er akkurat like,man får vondt i magen av mye av det og det har en merkelig ettersmak:p) jeg har selv søtet ting med stevia og sukrin til barna mine men det blir veldig sjeldent og veldig lite fordi jeg selv får mageproblemer av det og da er jeg litt usikker på hvordan barna vil tåle det:) Det er for lite "forsket på" disse søtningserstattningene også enda synes jeg. Men at de er bedre enn aspartam og fenilylanin kilder ja,,,det tror jeg uansett selvfølgelig. og mye proteinpulver har jo aspartam eller sucralose osv..

Ja, det er et godt poeng! Barn trenger jo også langt mindre protein enn oss i løpet av en dag, så å gi barn proteinpulver kan vel lett føre til at deres behov overskrides. Store mengder sukrin setter i hvert fall fart på fordøyelsen og gir magevondt. Stevia har jeg derimot ikke merket noe av, men bruker som regel veldig lite om gangen :)

Grenseverdiene for Stevia er 1/10 av grenseverdiene for aspartam.

Lisejenta

Nå er det aktuelle barnet 6 år, og kunstig søtning i proteinpulver er det siste du trenger å bekymre deg for. Jeg ville heller tenkt over hvor mye protein barnet får sammenlignet med kroppsvekt. Konsentrerte proteinkilder kan fort bidra med mye på en gang. Små mengder i bakst burde ikke være noe som helst problem.

Ja, det er et godt poeng! Barn trenger jo også langt mindre protein enn oss i løpet av en dag, så å gi barn proteinpulver kan vel lett føre til at deres behov overskrides. Store mengder sukrin setter i hvert fall fart på fordøyelsen og gir magevondt. Stevia har jeg derimot ikke merket noe av, men bruker som regel veldig lite om gangen :)
Ikkesant...folk er forskjellig og tåler litt forskjellig også...men ja,godt poeng det med protein,det var jo det jeg mente også at fordi barn veier så lite så tåler de mindre protein i løpet av en dag ,samme med for eksempel søtning som aspartam,feks funlight saft,pepsi max om man velger å gi det ikke cola med sukker for eksempel.

Barn tåler mye mindre og vi voksne som veier 60-100 kg avnhengig av mann/dame,muskler osv..så er det noe å tenke på...selv om forskning tilsier at det ikke er farlig er det forskning gjort på voksne ,ikke barn som veier 15 til 35 kg:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...