Gå til innhold

glutenfri mat pá ferie, uten tilgang pá butikker


Signe

Anbefalte innlegg

Jeg er for tiden pá en glutenfri diett (i samrád med legen) Men ná har jeg en utfordring. I april reiser jeg til Brasil for á konkurrere i paragliding. Alle andre deltagere fár lunsjpakker de kan ha med seg, men de kunne ikke hjelpe meg med glutenfri lunsj. Er det noen som har tips til hva jeg kan ha med meg, som har nok holdbarhet, og samtidig gjör at jeg overlever fra frokost til middag??

Har tenkt pá á lage proteinbarer selv, men de jeg har funnet oppskrifter pá har ganske begrenset holdbarhet nár jeg ikke har tilgang pá kjöleskap/fryser (skal bo pá hotell)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

- Mat på boks (tunfisk, makrell i tomat, varmrøkt laks)

- Proteinpulver (du kan f.eks. blande i havregrøten, i meieriprodukter du kjøper der nede eller lignende)

- Nøtter

- Bake ditt eget glutenfrie brød/rundstykker/lomper + ta med pålegg

Ellers bør du vel kunne kjøpe deg noe der nede? Noen spesiell grunn til at du vil ta med hjemmefra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mest fordi dette er en bitteliten landsby, og jeg er midt i ingenmannsland hele dagen, og har ikke tilgang pá hverken butikker eller á lage mat selv.Og sá har jeg en litt kronglete diett om dagen. Vet ikke helt hvor vanskelig den blir nár jeg reiser, men akkurat ná er det stort sett rent kjøtt, frukt og grønnsaker. Skal styre unna melkeprodukter, sukker, hvete, hvetestivelse og tomater. Derfor er det enklest á ha med noe mat, slik at jeg vet hva jeg fár i meg. Frokost og middag er ikke noe problem. Bare denne maten midt pá dagen....

Blir nok mye nøtter da dette er enkelt, energirikt og kan kjøpes overalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

husk å sjekke tollreglene i brasil før du drar hvis du vil ha med deg noe hjemmelaget. noen land er ultrastrenge på innførsel av matvarer, dumt å bli fratatt ting i tollen.

Det er ett godt poeng som jeg ikke hadde tenkt pá. Takk for páminnelsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg har merket meg etter å ha begynnt med glutenfri kost er at folk generelt tenker at mat med gluten er kjempe farlig for dem som ikke skal ha gluten. For min del er jeg ikke allergisk, så jeg behøver ikke ta alle forholdsregler som en med cøliaki må ta. Dvs at mat som naturlig ikke inneholder gluten kan jeg fint spise, men oppgir du at du ikke skal spise gluten får du ikke denne maten fordi den har vært i nærheten av glutenholdig mat. Generelt når jeg er ute å reiser unngår jeg mat med mel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...