whph Skrevet 20. mars 2013 Del Skrevet 20. mars 2013 Eksamenstiden nærmer seg med stormskritt, hvilket betyr mindre tid til...vel, alt egentlig (haha)- men særlig mindre tid til matlaging. Jeg har svært lite lyst til å ende opp med og bare spise drittmat i eksamenstiden, som så altfor mange dessverre gjør. Derfor har jeg lyst til å være føre var, og lage opp masse god og sunn mat jeg kan ha i fryseren! Med det sagt, så håper jeg noen der ute har gode forslag til hva man kan lage i store mengder som egner seg godt til frysing? Og veldig gjerne kom med oppskrifter! Det eneste jeg kommer på i farta som egner seg til frysing (som man også kan lage mye av i slengen) er chili con carne og fiskegrateng. Men der stopper det liksom. Og jeg vil helst ikke lage ting som lasagne, pizza osv- typiske ostefylte, risfylte greier. Vil helst ha det sunt som mulig (og bare for å presisere: ikke at det er krise med ris, pasta og ost og ting i den banen altså, men jeg vil helst lage ting med minst mulig av det) Er det noen gode sjeler der ute som vil være så snill og komme med gode forslag, og gjerne oppskrifter? Da blir jeg kjempe-kjempe-kjempeglad! :happy: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Notsofatso Skrevet 20. mars 2013 Del Skrevet 20. mars 2013 Marinerer ofte mye kylling/ kalkun i 20timer i kjøleskapet, så steikes alt på panne. Kjøle det godt ned og fryse ned porsjons poser. 2min i micro fix ferdig whph 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirjam Skrevet 20. mars 2013 Del Skrevet 20. mars 2013 Jeg lager mat to ganger i uka, og akkurat nå går det mye i kyllingwok, squashlasagne og chilli con carne. Samt Fedon-pasta med kylling/karbonadedeig/svinefilet og stekt mais/paprika/løk. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
whph Skrevet 20. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2013 Jeg lager mat to ganger i uka, og akkurat nå går det mye i kyllingwok, squashlasagne og chilli con carne. Samt Fedon-pasta med kylling/karbonadedeig/svinefilet og stekt mais/paprika/løk. Kan man fryse ned squash-lasagne da? Ser for meg at squashen blir veldig "vannete" og ekkel når man tiner det og varmer det opp igjen. Bruker du forresten cottage cheese i den? For det har jeg nemlig også hørt at ikke egner seg til frysing.. Om det gjør det, derimot, så blir jeg jo sjeleglad- det hadde vært genialt! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Raptorial Skrevet 20. mars 2013 Del Skrevet 20. mars 2013 Generelt alle typer supper/stuinger er fantastisk enkle å fryse ned. Thai-ish-kyllingsuppe f.eks. Fantastisk greit. Og så trenger du bare å ha frisk koriander. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
whph Skrevet 20. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2013 Generelt alle typer supper/stuinger er fantastisk enkle å fryse ned. Thai-ish-kyllingsuppe f.eks. Fantastisk greit. Og så trenger du bare å ha frisk koriander. Har du oppskrift(er)? I så fall tar jeg de imot med et stort smil Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Raptorial Skrevet 20. mars 2013 Del Skrevet 20. mars 2013 Finnes jo uhorvelig mange forskjellige oppskrifter på det her. Favoritten min har jeg dessverre glemt, men basisen er litt som det her. 4 Kyllingfileter eller en ferdigstekt kylling hvor du bare river kjøttet fra hverandre. Billigere. ca en liter kyllingkraft 3dl matfløte/kokosmelk Revet ingefær... aldri giddi å veie det.. .men ca en tomme. Kanskje litt mindre 3 fedd hvitløk 1 chili. Vil du ha den sterkere, bruk mer. Så enkelt Med bare en chili blir den for mild for meg. 3 gulrøtter 1 eple 2 løk litt smør.. 1-2 spiseskjeer litt salt litt karri hvis du gidder Vann må du nesten se selv. Kommer ann på konsistensen du er ute etter. Frisk koriander Gjøres veldig enkelt. Finhakk løken, og hvitløken. Rasp gulrøtter, og eple. Hakk chili (jeg foretrekker egentlig å la frøene være med. Blir litt sterkere og det er for mye brydderi å kvitte seg med dem først) Steik løken i smør på medium varme så den blir blank, men ikke brun. Ha så i hvitløk, chili og ingefær. Deretter ta i kyllingen dersom du har gått for den ferdiggrilla. (om kyllingfilleter så må de ha blitt kutta opp først og også stekt i panna først). Ta i eple og gulrøtter, og kyllingkraften. Småkok ca 10 min. Ta så i fløte/kokosmelk... og salt og karri. La så litt og putre til du selv føler du ikke gidder lenger, og "server". Når du faktisk skal servere, ta og varm opp og dryss over noen friske korianderblader. (ganske essensielt) Er ikke så stor fan av absolutte oppskrifter, så jeg gjør ganske mye på "skjønn" Ellers kan man jo prøve Jamie sin, dersom man føler for å bli kreativ. Thai Chicken Soup Recipe : Jamie Oliver : Recipes : Food Network Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
whph Skrevet 20. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2013 Tusen takk! Det med å fryse ned supper er jammen ingen dum idé! Har forøvrig aldri prøvd det før, men regner da med at det går veldig fint. Takk for fint tips, og oppskrift! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Forsvarsdama5.0 Skrevet 20. mars 2013 Del Skrevet 20. mars 2013 Stek masse karbonadedeig i en gryte, og frys ned i mindre poser. Ha gjerne oppi løk, gulrøtter, paprika, krydder osv, så blir det mere gryte Går fint an å lage en gryte og fryse ned =) Lag karbonader eller hjemmelagede fiskekaker Ellers så er vanlige fiskekaker sunne! Bare stek sammen med noen grønnsaker, og ta på creme fraishe og krydder på slutten= max 10 min = ferdig = nam! Se etter grove karbonader med mest mulig fisk Du må jo ikke fryse ned heller, tar ikke så lang tid å ta feks fisk (tint) i form i ovnen med grønnsaker og fløte/creme fraishe el. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
whph Skrevet 21. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2013 Takk for veldig gode tips! Karbonadedeiggyte med grønnsaker, fiskekaker, og også kjøttkaker er jo perfekt å fryse ned Og ikke minst er det sunne ting. Halleluja! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RobbieLad Skrevet 21. mars 2013 Del Skrevet 21. mars 2013 Som Blondina x) sier, karbonadedeiggryte, jeg bruker å steke gulrøtter, brokkoli, paprika, sopp, squash ved siden av. I tillegg koker jeg råris eller røde linser som jeg blander sammen for å spe ut maten litt. Hvis du vil ha litt saus så kan du hive kjøttet og stekte grønnsaker oppi en gryte og la det småkoke i 1-2 dl vann i 5 min. whph 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lachfaderen Skrevet 21. mars 2013 Del Skrevet 21. mars 2013 Jeg har eksamen akkurat nå, men har god tid til å henge på fitnessbloggen! Hvorfor? Jo, den tiden jeg vanligvis bruker på matlaging bruker jeg heller her... Jeg vet du spurte etter oppskrifter til nedfrysing, men håper det er greit at jeg kommer med noen andre forslag. Dette gjorde jeg på mandag, dagen før eksamenstiden: -Penslet kyllingfileter med sennep, la i ildfast form og stekte i ovnen. -Stekte en ENORM porsjon eggerøre (minst et dusin egg!) -Kuttet opp brokkoli og blomkål. Alt dette fordelte jeg i matbokser og la i kjøleskapet. Mat for 3 dager fremover! Ellers har jeg handlet smart og kjøpt ting som ikke krever at jeg lager den. F.eks. røkelaks, som jeg skal spise med eggerøren senere i dag. Bunkret opp med boksemat som tunfisk, ananas, mais, makrell i tomat og kokosmelk. Pluss grønnsaker som kan spises rå og/eller ikke krever kokkelering, som fersk spinat, brokkoli, blomkål, paprika..osv..osv..og naturens fast food, nøtter og frukt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
whph Skrevet 21. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2013 Jeg vet du spurte etter oppskrifter til nedfrysing, men håper det er greit at jeg kommer med noen andre forslag. Gode tips tas imot med åpne armer og et stort smil, selv om det nødvendigvis ikke er "nedfrysingstips" Veldig gode tips forresten. Jeg tenker også at det kommer til å gå endel tunfisk osv- men jeg synes det kan være greit å ha noen "skikkelige" middager (som ofte tar litt tid å lage) i fryseren også, sånn at man kan variere enda litt mer Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Forsvarsdama5.0 Skrevet 21. mars 2013 Del Skrevet 21. mars 2013 Bønner på boks/hermetiserte også! Kan varmes eller spises rett av boksen: nam uansett! synes jeg da whph 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.