Gå til innhold

Smerter i leggmuskulatur


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei !

Som overskriften sier har jeg smerter i leggene.

Når får jeg vondt?

  • Under knebøy, i den eksplosive fasen
  • Knee wraps er et helvete. Da kommer smertene bare jeg står rett opp og ned. Ja jeg vet knee wraps ikke er spesielt digg i utgangspunktet, men anyway.
  • Når hamstring presser på leggen når jeg sitter ATG
  • Når jeg bare setter med ned på huk ( typ for å kose med hunden )

Noe som gjør tilstanden bedre?

  • Egentlig ikke. Foam roller gjør det litt bedre der og da, men smertene kommer fort tilbake.
  • Generelt når jeg ikke trener er smertene mindre

Hvor sitter smerten?

  • Laterale delen av gastrocnemius, spesielt øvre del

Beskrivelse av smertene

  • Veldig lokalt, nesten som et lyn som slår ned i leggen. Det er ingen stråling videre rundt i leggen eller kroppen, kun lokalt.

Anyone? Har hørt litt rundt, noen mener det kan være compartment syndrome. Ikke vet jeg.

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan være compartment syndrome som du sier. Det er ikke en veldig vanlig diagnose, men heller ikke helt usannsynlig. At knebind provoserer kan støtte opp under denne hypotesen, da symptomene øker ved økt trykk i muskellosjene. Smertelokalisasjonen er ikke den vanligste, det er det heller ikke med den veldig lokale smerten du beskriver.

Har du hvilesmerter? Hvor fort gir smertene seg om du slutter med det som provoserer? Hvordan er det om du forsøker å løpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være compartment syndrome som du sier. Det er ikke en veldig vanlig diagnose, men heller ikke helt usannsynlig. At knebind provoserer kan støtte opp under denne hypotesen, da symptomene øker ved økt trykk i muskellosjene. Smertelokalisasjonen er ikke den vanligste, det er det heller ikke med den veldig lokale smerten du beskriver.

Har du hvilesmerter? Hvor fort gir smertene seg om du slutter med det som provoserer? Hvordan er det om du forsøker å løpe?

Takk for svar :)

Nei jeg har ikke noe spesielt med hvilesmerter. Smertene gir seg nokså raskt, det er kanskje snakk om 20 minutter. Løpe går faktisk overraskende bra, men det er værre med rolig oppvarming enn når jeg sprinter ( typ intervaller ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt compartment syndrome i leggen (var i hvert fall det fysioen mente det var). Den beskrivelsen du har av smerten er veldig lik den jeg hadde. Men hos meg gjorde det ekstremt vondt i "pausene". Selve knebøy og løping gikk bra men når jeg stoppet hadde jeg problemer med å stå på det benet. Jeg merket også at leggen var veldig øm, fikk vondt når jeg klemte på leggen, samme følelse som ved scenebetennelse bare at smerten satt i muskelen på siden av leggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt compartment syndrome i leggen (var i hvert fall det fysioen mente det var). Den beskrivelsen du har av smerten er veldig lik den jeg hadde. Men hos meg gjorde det ekstremt vondt i "pausene". Selve knebøy og løping gikk bra men når jeg stoppet hadde jeg problemer med å stå på det benet. Jeg merket også at leggen var veldig øm, fikk vondt når jeg klemte på leggen, samme følelse som ved scenebetennelse bare at smerten satt i muskelen på siden av leggen.

Takk for svar :)

Ja jeg føler også smerter i mellom settene, men smerten blir mindre når jeg tar av knee wraps. Føles nesten ut som "trykket" i muskelen letter. Men muskelen føles fortsatt ømt og vond mellom settene.

Hvordan ble du kvitt det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :)

Nei jeg har ikke noe spesielt med hvilesmerter. Smertene gir seg nokså raskt, det er kanskje snakk om 20 minutter. Løpe går faktisk overraskende bra, men det er værre med rolig oppvarming enn når jeg sprinter ( typ intervaller ).

Losjesyndrom er typisk symtomfritt i hvile, så det stemmer greit. Smertene vil vanligvis øke på gradvis ved aktivitet (løping bør være en killer om det er bakre losje som er affisert) til man må avbryte aktiviteten, hvorpå smertene skal avta ganske raskt i løpet av få minutter. Etter boka er også smertene verkende og litt diffuse, ikke skarpe punktsmerter. Ofte vil det også være en eller annen grad av nevrologiske utfall ved større affeksjoner. Den affiserte losjen vil kjennes stram og spent, og er trykkøm. Hvordan er dette hos deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Losjesyndrom er typisk symtomfritt i hvile, så det stemmer greit. Smertene vil vanligvis øke på gradvis ved aktivitet (løping bør være en killer om det er bakre losje som er affisert) til man må avbryte aktiviteten, hvorpå smertene skal avta ganske raskt i løpet av få minutter. Etter boka er også smertene verkende og litt diffuse, ikke skarpe punktsmerter. Ofte vil det også være en eller annen grad av nevrologiske utfall ved større affeksjoner. Den affiserte losjen vil kjennes stram og spent, og er trykkøm. Hvordan er dette hos deg?

Stram, spent og trykkøm var vel perfekt beskrivelse egentlig. Trykket litt på det stedet smertene pleier å være mest fremtredende, det gjorde ganske vondt :dry:

Skal prøve meg på noen intervaller på trening etterpå. Skal kjenne litt godt etter hvordan evnt smerten er da. Så kan jeg komme med mer spesifikk tilbakemelding

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal prøve meg på noen intervaller på trening etterpå. Skal kjenne litt godt etter hvordan evnt smerten er da. Så kan jeg komme med mer spesifikk tilbakemelding

Flott!

Kjenn spesielt etter:

- smertelokalisasjon

- smerteintensitet (om den øker på eller blir konstant)

- smertekarakter (hvordan kjennes smerten ut)

- om det er noe som helst følelse av nummenhet eller svakhet nedover i leggen

- hvordan smerten oppfører seg når du stopper aktiviteten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :)

Ja jeg føler også smerter i mellom settene, men smerten blir mindre når jeg tar av knee wraps. Føles nesten ut som "trykket" i muskelen letter. Men muskelen føles fortsatt ømt og vond mellom settene.

Hvordan ble du kvitt det?

Jeg gikk til fysioterapaut og fikk først massasje et par ganger (det gjorde vanvittig vondt) og så trykkbølgebehandling. Det tok en god del behandlinger å få det bort, men har vært bra i over to år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenn spesielt etter:

- smertelokalisasjon:

- smerteintensitet (om den øker på eller blir konstant)

- smertekarakter (hvordan kjennes smerten ut)

- om det er noe som helst følelse av nummenhet eller svakhet nedover i leggen

- hvordan smerten oppfører seg når du stopper aktiviteten

Yes da har jeg kjørt både bøy og litt intervall

- smertelokalisasjon: Øvre del av gastrocnemius og typ baksiden av kneleddet, men i hovedsak gastrocnemius lateralt

- smerteintensitet: Smerten var som jeg tidligere har beskrevet ganske stor under knebøy, spesielt i eksplosiv fase. Prøvde også med forskjellig "trykk" på knee wrap. Desto hardere jeg wrapper de, desto værre var det. Da jeg tok av meg knee wraps forsvant den stikkende smerten ganske raskt, men muskelen var øm og stiv. Mølla gikk ganske greit, men smerten jeg får av løping er konstant. Men ikke så vondt at jeg ikke klarer meg gjennom en intervall.

- smertekarakter: Under knebøy er den intens og stikkende, mens under løping er den mer konstant, men ikke like på langt nær like vond.

- om det er noe som helst følelse av nummenhet eller svakhet nedover i leggen: Føler ikke at leggene er noe svakere, men typ øm og stiv.

- hvordan smerten oppfører seg når du stopper aktiviteten: Etter økten gikk det 10 min før smertene var helt borte, men slet litt med å gå skikkelig etter løping. Typ skikkelig pump i leggene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...