Gå til innhold

Nedtrekk - øker aldri...


LenaMarie

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg kjører for tiden x-press, og kjører nedtrekk hver gang, også istedetfor stående roing med stang.. mest fordi hver treningsøkt varer i ca en og en halv time, og jeg har aldri fått ordentlig tid å øve inn teknikk stående roing. Men problemet er at jeg egentlig aldri øker noe særlig i nedtrekk. Skulle gjerne hatt en film her for å se teknikk, men har ikke mulighet til å filme der jeg sitter... jeg føler teknikken sitter ganske bra, jeg pleier å kjøre stanga mellom haka og brystet, holde svai i ryggen, og bøye meg litt bakover når jeg trekker stanga ned. Det kan jo også være fordi etter hvert i repetisjonene, så glir stanga til fingrene på en måte, sånn at jeg ikke får ordentlig grep. Det kan også kanskje være fordi jeg ikke får ordentlig kontakt med ryggen? Jeg vet ikke, så hva tror dere? Og har noen noe forslag til andre alternative ryggøvelser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dersom du aldri fikk kontakt med ryggen (er det lats du mener?) ville du vel fremdeles økt fordi du blir sterkere i den muskulaturen du faktisk aktiverer, amirite? :-)

Hvis du løfter så tungt at grepet svikter er det kanskje en idè å ta av en god del vekt og fokusere på høyrep og teknikk en periode? Selv om det blir på siden av programmet? Mine two cents ihvertfall :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg øker selv kjeempesakte i nedtrekk. Det hjalp for meg å gå litt ned på vektene og heller kjøre flere reps i en liten periode, tror ryggen bare trengte litt variasjon. Du kan jo også forsøke å variere litt med å endre bredden på grepet. Prøv å samle skulderbladene godt når du er i bunnposisjon, og ikke svai alt for mye.

Grepet vil nok trene seg opp. Er det polstring på stanga? Føle de stengene med polstring hjelper grepet mitt mye. Evt hansker om du kun har stålstang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du aldri fikk kontakt med ryggen (er det lats du mener?) ville du vel fremdeles økt fordi du blir sterkere i den muskulaturen du faktisk aktiverer, amirite? :)

Hvis du løfter så tungt at grepet svikter er det kanskje en idè å ta av en god del vekt og fokusere på høyrep og teknikk en periode? Selv om det blir på siden av programmet? Mine two cents ihvertfall :)

Ja, kunne jo gjort det også, og det var det jeg tenkte jeg kunne gjøre.

Jeg øker selv kjeempesakte i nedtrekk. Det hjalp for meg å gå litt ned på vektene og heller kjøre flere reps i en liten periode, tror ryggen bare trengte litt variasjon. Du kan jo også forsøke å variere litt med å endre bredden på grepet. Prøv å samle skulderbladene godt når du er i bunnposisjon, og ikke svai alt for mye.

Grepet vil nok trene seg opp. Er det polstring på stanga? Føle de stengene med polstring hjelper grepet mitt mye. Evt hansker om du kun har stålstang :)

Tusen takk for svar, kan prøve å variere litt og sånn, ja!

Det er polstring på en sånn stang vi har, men jeg glir fortsatt veldig..

Men gjør det veldig mye at man glir litt på stanga, eller? :/

Det er ikke noen andre ryggøvelser som er effektive for å øke i rygg og sånn? Har så sykt lyst til å kunne klare chins og pull-ups! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, kunne jo gjort det også, og det var det jeg tenkte jeg kunne gjøre.

Tusen takk for svar, kan prøve å variere litt og sånn, ja!

Det er polstring på en sånn stang vi har, men jeg glir fortsatt veldig..

Men gjør det veldig mye at man glir litt på stanga, eller? :/

Det er ikke noen andre ryggøvelser som er effektive for å øke i rygg og sånn? Har så sykt lyst til å kunne klare chins og pull-ups! :D

Bare å prøve chins med strikk eller assistert maskin om dere har det der du trener! Ellers så er markløft og t-bar øvelser jeg liker for rygg, om du ikke allerede har de i programmet :)

Om du er plaget med greper i nedtrekk kan du alltids forsøke hansker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg kjører for tiden x-press, og kjører nedtrekk hver gang, også istedetfor stående roing med stang.. mest fordi hver treningsøkt varer i ca en og en halv time, og jeg har aldri fått ordentlig tid å øve inn teknikk stående roing. Men problemet er at jeg egentlig aldri øker noe særlig i nedtrekk. Skulle gjerne hatt en film her for å se teknikk, men har ikke mulighet til å filme der jeg sitter... jeg føler teknikken sitter ganske bra, jeg pleier å kjøre stanga mellom haka og brystet, holde svai i ryggen, og bøye meg litt bakover når jeg trekker stanga ned. Det kan jo også være fordi etter hvert i repetisjonene, så glir stanga til fingrene på en måte, sånn at jeg ikke får ordentlig grep. Det kan også kanskje være fordi jeg ikke får ordentlig kontakt med ryggen? Jeg vet ikke, så hva tror dere? Og har noen noe forslag til andre alternative ryggøvelser?

Det du kan prøve, er å bruke sånne reimer som man bruker i markløft. Da vil du automatisk kutte ut mye av underarm/biceps jobbinga som blir om du er for svak i ryggen, og forhåpentlighvis få bedre kontakt med ryggen. Så kan du gå tilbake igjen når du merker fremgang. Viktig å trene grepet også^^

Om du glipper, så kan det jo rett og slett hende at det er en skikkelig dårlig stang du bruker, som ikke har no særlig friksjon. Er ofte det på sånne trimsenter. Null grep når man blir litt svett i henda.

Håper det ornær sæ^^ Det er veldig artig å bli sterkere i ryggen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...