Gå til innhold

6x4 mot 4x6


Alakazam

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har fundert litt på dette. Altså forskjellen mellom 6 sett og 4 rep sammenliknet med 4 sett og 6 rep.

Altså totalt 24 repitisjoner på ulik tid. Sett at motstanden er den samme i begge tilfeller er arealet av treningen 24m.

Nå virker jo 4x6 som en soleklar vinner da man får samme treningen for mindre tid. Men med 6x4 så får man jo en trening der man ikke slurver med teknikk eller jukser på repsa.

Nå går vi ut i fra at 24m er den maksimale treningsmengden en greier på 4 sett og 6 repitisjoner med 1min pauser.

Per sett er det 6m og man har 1min pause der.

For det andre alternativet er det 4m per sett, altså bare 2/3 av mengden per sett, hvis man kutter 1 min ned til 40 sekunder. Så tar jo 6x4 like lang tid som 4x6, men trur dere det vil påvirke teknikken sånn at den blir som 4x6?

Kort oppsumert er treningsmengde og hviletid proposjonal med hverandre?

Eventuelt i 6x4 tror dere man kan ta mer enn 6m per sett og fortsatt ha 1min hviletid?

Fordeler, ulemper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når man velger Sett x Reps, så tenker man først å fremst på treningsmetoden man skal bruke. Skal du løfte for hypotrofi, vil 4x6 kanskje være bedre, på grunn av flere repetisjoner per sett, mens 6 x 4 vil vært bedre om du skal trene Dynamic effort/eksplosivt, siden det er flere sett med færre reps.

Logikken din blir feil, for i den utregning i løft i minuttet så mener tar du ikke høyde for tiden brukt til å løfte, denne har en tendens til og variere, spesielt når man nærmer seg sett 4,5 og 6. Uansett så snakker vi differanser på 1/3 av et minutt som er minimalt, og ikke det du burde tenke på om man skal velge 4x6 elller 6 x 4.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...